Vierseizoenenbanden doen niet onder voor winterbanden

Getty Images

Stel dat u nooit meer banden hoeft te wisselen, hoe lekker zou dat zijn? Vierseizoenenbanden bieden deze mogelijkheid, maar bieden ze ook voldoende veiligheid? AutoWeek testte 31 alleskunners en zocht het uit.

Onderzoek van Bridgestone toont aan dat 16 procent van de consumenten in Nederland voor een vierseizoenenband kiest. Voor een grote groep is het bestaan van dergelijke banden een belangrijke reden om geen echte winterband aan te schaffen. Of vierseizoenenbanden net zo veilig zijn als zomer- en winterbanden is de vraag. Om dit uit te vinden zijn veiligheidstests uitgevoerd in verschillende klimaatzones.

Om te beginnen moesten de 31 anonieme banden zich bewijzen bij remtests op nat en droog wegdek. Alleen de tien beste banden mochten laten zien wat ze op sneeuw en ijs te bieden hadden. De prestaties van de vierseizoenenbanden worden afgezet tegen die van zowel winter- als zomerbanden, waarbij de focus op remproeven en bochtensnelheid ligt.

Remweg op droog wegdek vanaf 100 km/u (in meter)

  • Zomerband: 37,9
  • Maxxis Premitra All Season AP3: 39,5
  • Bridgestone Weather Control A005: 39,7
  • Michelin CrossClimate+: 39,9
  • Cooper Discoverer All Season: 41,2
  • Hankook Kinergy 4S2: 42
  • Nexen N’blue 4Season: 42,3
  • Continental AllSeasonContact: 42,6
  • Vredestein Quatrac Pro: 42,9
  • Kumho Solus 4S HA31: 43,8
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-2: 44,4
  • Winterband: 44,4

Verschillen in remweg tussen vierseizoenenbanden bij regen

In de remtest op nat wegdek zet de zomerband de beste prestaties neer. Een drietal vierseizoenenbanden presteert slechter dan de winterband. Dit zijn de banden van Maxxis, Cooper en Hankook, waar nog genoeg ruimte voor verbetering ligt.

Remweg op nat wegdek bij 100km/u (in meters)

  • Zomerband: 42,4
  • Bridgestone: 46,3
  • Vredestein: 46,5
  • Goodyear: 47,5
  • Michelin: 48,6
  • Kumho: 49,5
  • Continental: 49,9
  • Nexen: 50,4
  • Winterband: 50,4
  • Hankook: 50,8
  • Maxxis: 51,0
  • Cooper: 52,6

Vierseizoenenband goed in de sneeuw

Bij het remmen op een vastgereden sneeuwlaag gaat de winterband op kop. De vele lamellen in het loopoppervlak zorgen voor een goed resultaat. Al scheelt het niet veel met de best presterende vierseizoenenband. De zomerband is echter compleet kansloos: met deze banden heeft de testauto een drie keer zo lange remweg.

Remweg in de sneeuw bij 50km/u (in meters)

  • Winterband: 23,3
  • Goodyear: 23,6
  • Continental: 24,2
  • Hankook: 24,8
  • Vredestein: 24,9
  • Michelin: 25,4
  • Cooper: 25,6
  • Kumho: 25,6
  • Nexen: 25,7
  • Maxxis: 26,3
  • Bridgestone: 27,1
  • Zomerband: 69,3

Dynamisch rijgedrag hoeft niet te lijden

De banden van Vredestein en Michelin scoren goed onder droge omstandigheden: directe stuurreacties en dynamisch rijgedrag zorgen voor veel rijplezier. De banden onderaan de lijst zorgen met hun onnauwkeurige reacties op stuurbeweging voor minder rijplezier en veiligheid.

Bochtensnelheid op droog wegdek (in km/u)

  • Zomerband: 86,3
  • Michelin: 85,7
  • Vredestein: 85,1
  • Hankook: 84,6
  • Bridgestone: 84,4
  • Continental: 84,4
  • Maxxis: 84,2
  • Winterband: 84,0
  • Nexen: 83,4
  • Goodyear: 83,3
  • Kumho: 83,1
  • Cooper: 82,5

Twee vierseizoenenbanden beter in de sneeuw dan winterband

Vierseizoenenbanden staan erom bekend onder omstandigheden van de vier seizoenen veilig rijgedrag te bieden. De Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 presteert zelfs beter in de bocht dan de referentie winterband gedurende de test, gevolgd door een band van Michelin. De Bridgestone Weather Control A005 sluit de lijst. De zomerband was niet rijdbaar tijdens de test.

Bochtensnelheid in de sneeuw (in km/u)

  • Goodyear: 56,9
  • Michelin: 56,7
  • Winterband: 56.7
  • Hankook: 56,6
  • Nexen: 56,1
  • Continental: 56,0
  • Vredestein: 55,9
  • Maxxis: 55,7
  • Kumho: 55,1
  • Cooper: 55,0
  • Bridgestone: 54,8
  • Zomerband: niet rijdbaar

Rijgedrag in bochten ook goed op nat wegdek

De banden van Michelin, Continental en Vredestein bieden evenveel plezier als de zomerband. De BMW gaat met deze banden net zo dynamisch door de bocht als met zomerbanden. De banden van Cooper bieden weinig ruimte voor rijplezier: een teleurstellend gripniveau en onnauwkeurig rijgedrag resulteren in een lage snelheid in de bocht.

Bochtensnelheid op nat wegdek (in km/u)

  • Vredestein: 72,6
  • Zomerband: 71,6
  • Continental: 71,2
  • Michelin: 71,0
  • Goodyear: 70,9
  • Bridgestone: 70,8
  • Hankook: 70,6
  • Winterband: 70,5
  • Nexen: 70,0
  • Kumho: 69,3
  • Maxxis: 68,7
  • Cooper: 66,2
Bron 
  • NOS
  • AutoWeek