Plusreview: Citroên C4 Cactus

Prikkelende blikvanger

Getty Images

Deze maand test PlusMagazine de Citroên C4 Cactus. Een auto die opvalt, onder meer door de grote kunststof 'airbump-delen' op de zijkanten.

Back to the future

Citroën heeft de wereld ooit overrompeld met ­modellen zoals de snoek, de lelijke eend en het golfplaatbusje. De laatste jaren kiest het merk ­opnieuw voor eigenzinnigheid, met de C4 Cactus als voorlopig hoogtepunt. Een auto die opvalt, onder meer door de grote kunststof ‘airbump’-delen op de zijkanten. Hij rijdt goed en biedt veel comfort voor een mooie prijs: vanaf €15.990. Onze testversie, met een sterke en schone 100 pk dieselmotor én een riante accessoirelijst (onder andere handsfree parkeren!) staat voor €24.400 op de lijst.

Getty Images

Getty Images

Boven: de achterklep biedt toegang tot een redelijk grote bagageruimte. Jammer is wel dat de ­tildrempel erg hoog is.
Onder: het interieur is, zeker in de duurdere uitvoeringen, ruim en chic.

Citroën C4 Cactus BlueHDI 100

  • Motorinhoud: 1560 cc
  • Vermogen: 100 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 liter op 32,3* km
  • Energielabel: B
  • CO2-uitstoot: 82 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 416 x 173 x 148 cm
  • Gewicht: 1045 kg
  • Prijs testauto: vanaf €19.490 (basisversie 100 pk HDI

* Fabrieksopgaven

De Pluslezer

Erik Smit (58) is ­zelfstandig vastgoedjurist. Hij rijdt ­jaarlijks zo’n 10.000 km in zijn Hyundai i10. Het merendeel van deze kilometers is werkgerelateerd.

Getty Images

Eriks autotest in tien punten
Auto’s zijn voor Erik met name bedoeld om van A naar B te komen. Maar ook veiligheid, comfort, milieu en lage kosten zijn belangrijke punten voor hem. Of de Citroën C4 Cactus in dit plaatje past, vertelt hij in 10 plus- en/of minpunten:

+  Stoer uiterlijk, mede door het glazen dak en demkunststof zijkanten.
+  Goed zicht rondom, veel glas, licht interieur.
+  Goede prijs-kwaliteitverhouding.
+  Veel ruimte, ook achterin.
+  Overzichtelijk informatiesysteem, ook voor audio, navigatie en telefoon.
+  Voldoende power in de motor, schakelt prima.
+  Lekkere stoelen, goed instelbaar.
–  Bank achterin is niet deelbaar.
–  Hoge tildrempel bij de bagageruimte maakt inladen zwaarder.
–  De auto heeft een ‘thuiskomertje’ in plaats van een echte reserveband.

Het oordeel
“Absoluut een heel bijzondere auto, deze Citroën C4 ­Cactus. Hij valt op tussen alle andere auto’s. Daarnaast rijdt hij heel comfortabel en is de vanaf-prijs zeer aantrekkelijk. Ook dit model, met een complete uitrusting en een prettig pittige motor, is goed geprijsd.”

Het detail
“Deze uitvoering heeft een achteruitrijcamera. Werkt perfect. En… hij kan ook zelf inparkeren. Je hoeft alleen maar gas te geven en te koppelen. Erg vernuftig. Een heel bijzondere ervaring. En spannend!”

Getty Images

Eén druk op de knop en de Citroën parkeert zichzelf in.

De professional

Michael Bleekemolen (65) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Getty Images

Michaels autotest in tien punten
+  De Cactus is zonder meer een aparte verschijning.
+  De ‘buffers’ aan de zijkanten voorkomen parkeerschade.
+  Het dashboard heeft een groot toetsenbord, de bediening van alle accessoires via het scherm is makkelijk.
+  Inzittenden hebben voldoende ruimte.
+  Prettige rijeigenschappen.
+  Het verbruik is voordelig.
+  De auto heeft voldoende trekkracht, ook wel koppel genoemd.
–  De zijsteun van de stoelen had beter gemogen.
–  Ik heb geen toerenteller kunnen ontdekken.
–  Ik moet wennen aan de uitzetramen achter.

Het oordeel
“Deze auto prikkelt me, zowel in positieve als in negatieve zin. De Cactus is een bijzondere verschijning met een paar sterke punten. Het ­interieur is zeer functioneel. De inzittenden hebben ­voldoende ruimte, zeker vergeleken met andere auto’s uit dit ­segment. Ook is het dashboard goed bedienbaar.

Maar ik mis wel een toerenteller – en daarmee een middel om efficiënt te kunnen rijden. Je moet dat daardoor vooral op gevoel en gehoor doen. Zeker als je muziek luistert, is dat lastig.

Technisch gebruikt Citroën de gewichtsbesparing als ­innovatie, maar dit heeft ook nadelen. Ik blijf het vreemd vinden dat de achterramen slechts uitgeklapt en niet opengedraaid kunnen worden.

En de ‘thuiskomer’ om een lekke band te vervangen wordt niet standaard meegeleverd, maar is leverbaar tegen een meerprijs van €100.

Toch is de Cactus wel een goede automobiel. Rijden, ­remmen, schakelen: geen enkel probleem. In combinatie met het verrassende uiterlijk en de pittige motor is het een prima koop.”

Uw auto goedkoop verzekeren? Vergelijk hier autoverzekeringen en sluit af>>

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine