Plusreview: Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo. Uit je dak gaan.

Getty Images

Hoe kun je het voorjaar beter beginnen dan met het testen van een cabrio. Door de goede dak­isolatie is de cabrio overigens ook prima te rijden op de koudste dagen van het jaar.

De door Plus Magazine gereden Cascada koppelt sportief uiterlijk aan dito prestaties. Met 200 pk onder de kap wil de open Opel immers graag vooruit. Druk je de Eco-knop in, dan reageert hij minder gretig, maar daar staat tegenover dat hij minder verbruikt. De 200 pk-versie is alleen leverbaar in de rijk uitgeruste Cosmo-uitvoering en kost dan €39.445. Wie minder power ook goed vindt, rijdt al een Cascada vanaf €35.195.

Opel Cascada 1.6 Turbo
• Motorinhoud: 1598 cc
• Vermogen: 200 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 op 14,5*
• Energielabel: C
• CO2-uitstoot: 158 g CO2/km
• Afmetingen (lxbxh): 470 x 184 x 144 cm
• Gewicht: 1633 kg
• Prijs: €39.445

Getty Images

Het stoffen dak valt op. Tegenwoordig hebben steeds meer cabrio’s een stalen dak.

Getty Images

Het dashboard heeft veel knopjes; toch is de bediening snel onder de knie.

De concurrentie: Andere pittige cabrio’s

Getty Images

Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI
• 28 cm korter
• 20 pk minder
• C-label, 140 g CO2/km, 1 op 16,7*
• Vanaf ca. €41.420
Getty Images
BMW 220i Cabrio

• 27 cm korter
• 16 pk minder
• D-label, 152 g CO2/km, 1 op 15,4*
• Vanaf ca. €41.900

Getty Images
Volkswagen Beetle Cabrio 2.0 TSI Sport

• 42 cm korter
• 10 pk meer
• F-label, 174 g CO2/km, 1 op 13,3*
• Vanaf ca. €39.190

* Brandstofverbruik: fabrieksopgaven.

De Pluslezer

Getty Images
Frank van der Klijn (58) is vertegenwoordiger en zit veel op de weg, gemiddeld zo’n 40.000 kilometer per jaar. Daar zijn de privékilometers in zijn Volkswagen Polo bij inbegrepen.

Franks autotest in tien punten
Autorijden doet Frank gelukkig graag; hij brengt immers heel wat tijd door in een auto. Comfort, een goed overzicht en gemakkelijk in- en uitstappen zijn voor hem van belang. Of de Opel Cascada daaraan voldoet, geeft hij aan in tien plus- en minpunten:

 +  Pittige, sportieve motor.
 +  Goede stoelen.
 +  Overzichtelijk dashboard, eenvoudige bediening.
 +  Gemak: uitschuifarm brengt veiligheidsgordel naar voorpassagiers toe.
 +  Achteruitrijcamera (optie).
 + Laatst gesignaleerde snelheidsbord wordt op display getoond (optie).
    Kleine zijruiten, wel dode-hoek-waarschuwing (optie).
 –  De zeer kleine achterruit belemmert zicht rondom.
 –  Weinig ruimte achterin voor bagage.
 –  Wiswas-sproeiers werken matig.
 
 Het oordeel
“Met de kap open rijden is een feest. Maar wie voor een cabrio kiest, moet wel toeleggen op bagageruimte achterin. Dit laatste is variabel: met het dak dicht is er meer bagageplek. Geen praktische auto, wel een mooie.”

Het detail
“Natuurlijk is de elektrisch bedienbare kap heel fijn, net als de lampjes in de spiegels die aangeven dat er een voertuig in je dode hoek zit (optie). Zeker belangrijk vanwege de kleine raampjes en het mindere zicht als het dak gesloten is.”
Getty Images

Waarschuwingslampjes in de buitenspiegels lichten op als er een voertuig in de ­dode hoek zit (optie).

De professional

Getty Images
Michael Bleekemolen (65) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
 +  Superleuk model!
 +  De stoelen zitten heel fijn.
 +  Makkelijke instap.
 +  Een cabrio heeft meestal een goede inruilwaarde.
 +  De achteruitrijcamera is perfect.
 –  Helaas is er geen reservewiel aan boord.
 –  De motor is in de Eco-modus niet erg snel.
 –  De bagageruimte is vrij klein.
 –  De raamspijlen belemmeren het zicht.
 –  Er is slecht zicht naar achteren, lastig bij het inparkeren.

Het oordeel
“Een Opel? Je zou het niet zeggen. De Cascada ziet er mooi en hip uit! Deze cabrio kan de concurrentie met zijn land­genoten wel aan. Een gezinscabrio is het niet, want twee personen is het maximum, tenzij je ook nog heel jonge en dus kleine kinderen meeneemt. Zoals bij veel cabrio’s is de bagageruimte klein. Er zit wel een elektrisch luikje in de achterstoel, dus je zou je ski’s kunnen meenemen, mocht je naar de sneeuw willen gaan. Nee, het is meer een auto voor twee personen, maar daar wordt goed voor gezorgd. Instappen gaat goed, de stoelen zijn perfect, de optionele achteruitrijcamera is handig en het remmen en schakelen gaat gemakkelijk. Ik heb wel wat minpuntjes ervaren. De Cascada heeft best veel onderstuur bij snelle bochten. Dat kan weleens lastig zijn als je per ongeluk iets te snel een bocht neemt. En het zicht wordt beperkt door de dikke voorspijlen. Ook heeft de Cascada een Eco-modus voor de motor, maar als die ingeschakeld is, valt het vermogen – vergeleken met de Sport-modus – erg tegen. Je wilt in zo’n auto toch echt het vermogen voelen, en het (onbewuste) gevolg is dat je de motor meer gaat belasten en dus snel een hoger benzine­verbruik hebt: weg effect Eco-modus. Toch kan ik niet ontkennen dat de slogan ‘Wir leben Autos’ bij de Cascade met recht ­gebruikt mag worden.”
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine