Compensatie bij telecomstoring

Getty Images

Bij storingen van twaalf uur of meer hebben klanten recht op een compensatie. De Tweede Kamer heeft gisteren ingestemd met een aanpassing van de wet.

Wanneer bij een telecomprovider twaalf uur of meer geen telefoonverkeer mogelijk is, hebben de klanten van deze provider recht op een compensatie. Bij een storing van twaalf uur tot een dag, is er recht op een vergoeding die gelijk staat aan een dag abonnementsgeld. Bij elke dag die de storing langer duurt, stijgt de compensatie met een extra dag abonnementsgeld.

Wijziging in de wet

De Tweede Kamer stemde gisteren in met de wijziging van de Telecommunicatiewet, zodat nu de verplichting van compensatie bij storing geregeld is. Minister Henk Kamp van Economische Zaken maakte in 2013 voor het eerst bekend over te willen gaan tot een wettelijke compensatieregeling. Aanleiding van dat voornemen was een dagenlange storing van Vodafone in 2012, die werd veroorzaakt door een brand in een netwerkcentrale.

Jaarlijks 2,8 miljoen euro

Het kabinet verwacht dat de regeling de telecomproviders jaarlijks 2,8 miljoen euro aan compensatie gaat kosten. Dat bedrag is berekend aan de hand van de verwachting, dat er veertien keer per jaar een storing is, die tenminste 100.000 klanten treft en hen gemiddeld € 2 per dag compensatie oplevert.
 

Bron 
  • Nu.nl