Computertip: fotoboek maken: een vergelijking tussen aanbieders

Het digitale tijdperk heeft niet alleen een eind gemaakt aan het fotorolletje. Ook het fotoplakboek is bijgezet in het geschiedenis- kabinet. Wie digitale foto's maakt, laat ze afdrukken in een kant-en-klaar fotoboek. Maar waar?

Er is een overvloedig aanbod van aanbieders van fotoboeken. We namen de proef op de som en lieten bij vier aanbieders een fotoboek afdrukken

Aanbieders
Hoewel het niet gemakkelijk lijkt uit de vele aanbieders de juiste te kiezen, valt het in de praktijk reuze mee. Op de achtergrond zijn er namelijk maar een paar afdrukcentrales actief. Zo’n grote centrale is het Duitse CeWe. Zij drukken fotoboeken voor onder meer Albert Heijn, Boni supermarkten, C1000, COOP, Deka, Dirk van den Broek, Plus, Jumbo, MCD supermarkten, Spar, Bol.com, PostNL, Fotoalbum.nl, Trekpleister, MediaMarkt, Aldi, Primera en Kruidvat.

Al deze aanbieders gebruiken dezelfde basissoftware, geleverd door CeWe. Dus het programma dat Albert Heijn gebruikt verschilt niet van dat van Kruidvat. De aanbieders krijgen wel allemaal de gelegenheid de software in hun eigen huisstijl aan te bieden. En, niet onbelangrijk om te weten voor u als consument, ze mogen zelf de prijs voor hun aanbod bepalen. Maar de functionaliteit van de software is bij alle afnemers identiek. Evenals de resultaten.

Missing media-item.

Aanbieders vergelijken
Hoewel veel aanbieders hun fotoboeken dus door dezelfde centrale laten verwerken, is een onderlinge prijsvergelijking niet zo doorzichtig. Waar u het goedkoopst uit bent, hangt af van het soort boek dat u wilt laten maken (A4 of groter, harde kaft of niet, een foto op de voorkant, enzovoorts), het aantal pagina’s en soms ook het papier dat u kiest.

Op de website http://www.onlinefotoservices.nl/ vindt u een overzicht van de meeste Nederlandse aanbieders. Niet alleen kunt u daar prijzen vergelijken, u leest er ook de ervaringen van andere mensen die een fotoboek hebben besteld. De website splitst de ervaringen uit naar kwaliteit, service en software. Ervaringen zijn natuurlijk subjectief. Iemand kan klagen over een slechte afdruk, maar heeft wellicht foto's van slechte kwaliteit gebruikt. Maar hoe vaker een aanbieder gewaardeerd is, hoe objectiever het eindoordeel zal zijn.

Criteria
Waarop beoordeelt u de aanbieders? Natuurlijk wilt u een fotoboek dat uw foto’s goed tot hun recht laat komen. Dus in kleuren die u verwacht, in de juiste helderheid, en een goede scherpte. Dat alles in een mooi afgewerkt boek, met papier van voldoende stevigheid en een solide kaft.
Verder wilt u niet hoeven worstelen met ingewikkelde software of een ondoorzichtige bestelprocedure. Ten slotte wilt u dat het geheel aantrekkelijk geprijsd is. 

Onze keus
Om een overzicht te krijgen in het aanbod aan fotoboeken hebben we vier aanbieders geselecteerd. Fotogoed en Albelli hebben we gekozen omdat deze hoog worden gewaardeerd op www.onlinefotoservices.nl. Albert Heijn hebben we gekozen als vertegenwoordiger voor de centrale CeWe. En Blurb ten slotte omdat zij zich toeleggen op het maken van boeken in het algemeen.

Het boek
Om een goede vergelijking te kunnen maken hebben we vooraf 115 foto’s geselecteerd. Alle aanbieders werken met vanaf prijzen die gelden bij een standaard aantal pagina’s. Maar u weet vooraf niet hoeveel pagina’s u nodig hebt. Plaatst u één foto, twee foto’s of zes foto’s op een pagina? Dat hangt er natuurlijk vanaf. Die ene fantastische sfeerfoto verdient een paginavullende plek. En andere foto’s passen zo goed bij elkaar dat u ze rustig op één pagina plaatst. Daarom zijn we bij de vergelijking niet uitgegaan van een vast aantal pagina’s maar van een vast aantal foto’s. Bij elk van de vier aanbieders hebben we met dezelfde set van 115 foto’s een boek samengesteld.

Missing media-item.

Daarbij hebben we bij alle aanbieders een boek besteld in hetzelfde formaat: ongeveer A4. We wilden een liggend boek (dat wil zeggen dat het boek breder dan hoog is).

De set van 115 foto’s bevatte probleemgevallen. Foto’s die iets te donker of te licht waren, foto’s die te klein waren om paginavullend af te kunnen drukken. We wilden zien wat er van die foto's terecht zou komen.

Tot slot wilden we een harde kaft. Een mooi fotoboek verdient tenslotte een stevig omhulsel dat het binnenwerk beschermt.

De resultaten: prijs
De bestellingen leidden tot de volgende resultaten:

  • Albert Heijn - 'Standaard fotoboek liggend', (28x21 cm), harde kaft 34 pagina's: 41, 89 euro
  • Albelli – 'Fotoboek liggend L', (28x21 cm), harde kaft linnen, 38 pagina’s: 40,30 euro
  • Fotogoed – 'Hardcover A4 liggend' (29,7x21 cm), 47 pagina’s: 42,90 euro
  • Blurb - 'Hardcover Standaard liggend', (25x20 centimeter), harde kaft, 44 pagina’s: 39,90 euro

De genoemde prijzen zijn de eindbedragen. Dus inclusief verzendkosten. U ziet dat de prijzen niet heel erg ver uit elkaar liggen.

De resultaten: het boek
Alle boeken zien er verzorgd uit. De kaften zijn stevig, het standaardpapier heeft een goede dikte, en alle boeken zijn voorzien van schutbladen (dit is een extra onbedrukt vel papier bij de start en aan het eind van het boek om het binnenwerk extra te beschermen). Ook hier is er niet echt verschil.

De resultaten: de software
Wat de software aangaat zijn er duidelijke verschillen. Het programma van Blurb werkt het prettigst: het is eenvoudig en overzichtelijk. De andere programma’s bieden een overdaad aan knopjes en icoontjes en het is zoeken naar de functies ervan. Maar uiteindelijk valt met alle software goed te werken. Geen van de programma’s is echt ingewikkeld.

Missing media-item.

Een misser vinden we wel het zogenaamde automatisch vullen. In alle programma’s kunt u de software uw foto’s automatisch in het boek laten plaatsen. De resultaten zijn in geen enkel geval bevredigend. Staande foto’s worden vaak in een liggend kader geplaatst, en vice versa, waardoor een groot deel van de foto wordt weggesneden. Daar zit u waarschijnlijk niet op te wachten.

De resultaten: de afdrukkwaliteit
Hoe zien de foto’s eruit? Dat is ten slotte het belangrijkst. Ook hier zien we zeker verschil:

  • Blurb drukt de kleuren naar onze smaak te verzadigd (vollere kleur dan er in werkelijkheid is) af, en ook zijn veel foto’s te donker. Bovendien laat de scherpte te wensen over.
  • Albert Heijn heeft ook moeite met donkere foto’s. Donkere partijen lopen snel dicht, hierdoor zijn er weinig details zichtbaar.
  • Fotogoed en Albelli drukken de foto’s het best af. Foto’s met een hoog contrast worden goed weergegeven. In donkere partijen zijn details nog goed zichtbaar.

Conclusie

Een duidelijke winnaar is er niet uit de bus gekomen. Wilt u gemakkelijk en eenvoudig een fotoboek samenstellen dan is Blurb een goede keus. Maar hecht u het meest aan de kwaliteit van uw foto’s dan kiest u voor Fotogoed of Albelli.

Zelf een fotoboek maken
Wilt u zelf een fotoboek maken dan kunt u één van de volgende artikelen op de website van SeniorWeb lezen:


SeniorWeb is de computerhulp voor u! We helpen u verder met de beste en duidelijkste uitleg en ondersteuning voor tablet, pc en smartphone. Vragen? We helpen u zelfs thuis. Mis ook niet langer de voordelen van ons lidmaatschap. Tip: volg ons ook op Facebook!
Missing media-item.

Auteur