*

Ja, ik neem een abonnement op Plus Magazine en betaal €35 via automatische incasso.
AANHEF
Het abonnement loopt tot wederopzegging en geldt alleen binnen Nederland. U gaat hiermee akkoord met de leveringsvoorwaarden (zie colofon of www.plusonline.nl/leveringsvoorwaarden)

Nu ook:


PlusOnline Magazine
Word nu abonnee!


1 Jaar Plus Magazine voor slechts €35

Profiteer van:
•    33% Korting op de winkelprijs
•    GRATIS gezondheidsspecial
•    Plustelefoon voor financieel & juridisch advies
•    Elke maand ruim 200 pagina's
•    Gratis toegang tot het PlusArchief
•    50% Korting op de toegang van de 50PlusBeurs

 

Deze maand in
Aanbieding

De Paus moet zelf opstappen!

Door:
Paus Benedictus XVI heeft zich bij de slachtoffers van seksueel misbruik binnen de kerk verontschuldigd. Dat deed hij middels een brief aan de Ierse katholieken. Maar nu blijkt dat hij vroeger zelf jarenlang een oogje toekneep als het ging om misbruik door een priester.

Om te kunnen reageren dient u eerst in te loggen:
gebruikersnaam
wachtwoord
 

Gepost door eendenkooi op Dinsdag 30 Maart 2010 16:53:35
ik zou graag zien dat de roomse kerk ook verantwoordelijkheid nam voor de kerk zelf. sexueel misbruik is niet de enigste vorm van misbruik waar de kerk schuldig aan is.
Reageer op deze reactie

Gepost door Samijn op Dinsdag 30 Maart 2010 22:54:37
Wat een gemene roddel. Ongefundeerd. Het is elkaar dom napraten.
Hieruit blijkt, dat men niet genoeg nadenkt en alleen maar trapt.
Reageer op deze reactie

Gepost door David_De_Wilde op Woensdag 31 Maart 2010 14:40:07
Het verhaal van vader Murphy komt uit de New York Times, dus het is zeker wel gefundeerd en niet zomaar ''een roddel''.
Reageer op deze reactie

Gepost door aleidaveffer op Donderdag 01 April 2010 07:35:33
Als het celibaat eens werd afgeschaft.dan kunnen de priesters een normaal liefdes leven hebben,
Reageer op deze reactie

Gepost door geegee op Donderdag 01 April 2010 08:35:01
Na de laatste reactie op tv en in de kranten, waarbij de paus min of meer klaagt over "geroddel" vind ik dat hij ABSOLUUT AF MOET TREDEN , en liever nog gisteren dan vandaag ! Iemand met zo weinig inlevingsgevoel , zo weinig verantwoordelijkheidsgevoel en zo'n zwevend theoretisch gezever (" God heelt alle wonden" ...ja laten we het maar daarop houden, daar kun je alle verantwoordelijkheid op afschuiven ! ) is het wat mij betreft niet waard om hoofd te zijn van de katholieke kerk. En dan hebben we het nog niet over zijn middeleeuwse ideeën over o.a, homoseksualiteit ...
Reageer op deze reactie

Gepost door sietske.d op Donderdag 01 April 2010 09:00:23
In de eerste plaats is het hele instituut R.K. kerk totaal onbijbels.
Een voorbeeld van een detail:
PRIESTERS IN DE BIJBEL moesten, in opdracht van God, uit de stam van Levi komen en zij WAREN GEWOON GETROUWD. Lees de bijbel er maar op na.
Ten tweede zijn er natuurlijk heel veel priesters die zuiver en naar hun geloof leven.
De priesters, die zich echter schuldig hebben gemaakt aan dieze gruwelijkheden (en toch ook de paus, die er blijkbaar van afwist) zullen wel verantwoording moeten afleggen van en gestraft moeten worden voor hun daden.
De paus en de pausen voor hem dragen/droegen grote verantwoordelijkheden en wanneer zij hiervoor op aarde geen verantwoording willen/zeggen te hoeven afleggen, dan zal God ze daar zeker op aanspreken en naar oordelen wanneer ze de hemel willen binnengaan.
Reageer op deze reactie

Gepost door Sharony op Donderdag 01 April 2010 09:11:34
WIE NIETS DOET, LAAT TOE DAT HET KWAAD GESCHIEDT...
O ja Samijn, was je er zelf bij dan?
Heeft de holocaust ook niet plaatsgevonden en is dat ook maar gemene roddel?
God heeft ons geschapen om ons te vermenigvuldigen. Daarom vind ik het celibaat volkomen ONNATUURLIJK...
Reageer op deze reactie

Gepost door jac. lisman op Donderdag 01 April 2010 09:15:07
Eeen belachelijke suggestie, als je dit accepteert, moeten of moesten alle wereldleiders opstappen.
Iedereen probeert de vuile was binnen te houden en hij heeft wel degelijk intern gereageerd.
Het vreemde is,dat ik niemand ken, die het misbruik aan de lijve heeft ondervonden. Ik heb zelf 4 jaar intern op het St. Dominicus college in Nijmegen gezeten en absoluut nooit wat gehoord of gemerkt. Er zijn altijd gefrusteerde figuren, die direct op iets dergelijks inhaken en ik vraag me af, wat de heer Deetman boven water brengt.
Jac. Lisman Montfoort
Reageer op deze reactie

Gepost door margreta op Donderdag 01 April 2010 09:17:19
het celibaat heeft natuurlijk niks te maken met kindermisbruik. Het gebeurt ook in gezinnen!!!
Reageer op deze reactie

Gepost door w van pijlen op Donderdag 01 April 2010 10:07:37
Dat de Paus moet aftreden is overduidelijk.
Bovendien is het hele Paus gebeuren niet meer van deze tijd.
De Rooms Katholieke Kerk heeft deze wantoestanden zelf in het leven geroepen door zowel Paters als Zusters te verbieden een normale relatie aan te gaan.
Daarmee bonden ze de kat op het spek, ieder mens heeft immers behoefte aan lijfelijke warmte.
Het zogenaamde excuus van de Paus slaat dan ook nergens op
Reageer op deze reactie

Gepost door Tooske1959 op Donderdag 01 April 2010 10:23:58
Elk misbruik of mishandeling, roddel of niet, hoort grondig onderzocht te worden en zeker als het kinderen betreft. Misbruik lijkt mij vele malen erger als het ook nog gebeurt door mensen die je vertrouwt, door mensen die je horen te beschermen.Volgens mij is het een beerput zonder einde. Ook denk ik dat het niet alleen bij het Katholieke geloof voorkomt maar bij alle geloven. Dat de Paus zegt dat het allemaal roddel is, is voor mij een teken aan de wand. Schelden en verdedigen doe je in hoge posities pas als het geweten aan je gaat knagen.
Reageer op deze reactie

Gepost door Mareijke op Donderdag 01 April 2010 10:26:55
Wat ik zo tegenstrijdig vind is het feit dat er t.a.v. abortus, euthanasie en voorbehoedsmiddelen er zo'n fanatiek beleid is, terwijl er op KINDERMISBRUIK zo lauw gereageerd wordt. Wat is dat voor een ziek gedoe van die volwassen priesters naar kinderen toe, het is buitendien ongelooflijk laf om op die manier misbruik van je positie te maken. De paus de vertegenwoordiger van God op aarde? Wat een onzinverhaal. Volg door de eeuwen heen maar de corruptie van de katholieke kerk. Inderdaad als deze paus integer zou zijn, zou hij zijn falen toegeven en aftreden. Ik zie de paus en zijn gevolg als een stel onderdrukkers die de wereld wilen veranderen volgens hun normen en waarden en dit op een zalvende, "liefdevolle" manier trachten te verwerkelijken, daarmee zand in de ogen strooiend van ontvankelijke mensen. En door wie worden zij weer aangestuurd? Juist, dat is de moeite waard om te onderzoeken. Dat is een systeem dat er baat bij heeft dat het onderdrukkende en angst zaaiende systeem in onze wereld blijft bestaan.
M.G.
Reageer op deze reactie

Gepost door palstrp op Donderdag 01 April 2010 10:30:30
Iemand met zo'n verantwoordelijke positie moet voorbeeld gedrag vertonen, ook bij het niet accepteren van misstanden in zijn organisatie. Maak schoon schip in de kerk, waar wel meer mis is gelet op de inhoud van de bijbel, en treedt af.
Reageer op deze reactie

Gepost door geawes op Donderdag 01 April 2010 10:38:42
Natuurlijk moet deze paus opstappen. Als hij vindt dat hij zo rechtschapen is dat hij God vertegenwoordigt hier op aarde dan moet hij van onbesproken gedrag zijn. Hoe is het mogelijk dat iemand met zijn positie in de kerk niet zelf zo wijs is om deze beslissing te nemen.
Ik ben niet katholiek, maar wel mens en zou nooit meer kleine kinderen recht in de ogen kunnen kijken.
Reageer op deze reactie

Gepost door bhermkens op Donderdag 01 April 2010 10:45:52
Of hij opstapt is op de eerste plaats een intern-kerkelijke zaak. Volgens haar regels is het mogelijk.
Maatschappelijk gezien zou hij er goed aandoen. Maar zelf kritiek lijkt hooguit iets voor de biecht. Niet openbaar getuigen van die zelf kritiek breekt de nog aanwezige good-will af.
De kerk zal waarschijnlijk volharden in zijn bekende verstarrende en verstarde wijze van doen.
Reageer op deze reactie

Gepost door hwinckels op Donderdag 01 April 2010 11:02:56
Om geloofwaardig te blijven zal zelfs het hoofd van de Katholieke Kerk zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik vind zijn reactie en die van de Kerk tot nu toe nogal zwak en onbevredigend. Eerlijkheid en waarachtigheid sieren de mens.
Reageer op deze reactie

Gepost door blokland-kellenbach op Donderdag 01 April 2010 11:22:40
Als de Paus zelf niet wil opstappen ,zou hij op enegerlei wijze ontslagen moeten kunnen worden.
Zelf opstappen gebeurd meestal niet met dergelijke "onaantastbaar gevonden verantwoordelijken."
Reageer op deze reactie

Gepost door Big Ben op Donderdag 01 April 2010 11:25:06
Niet alleen aftreden maar iedereen die weet heeft gehad van de misbruik van kinderen moet juridisch vervolgd worden en de gevangenis in. Hoezo "wir haben es nicht gewust." dat is lekker makkelijk dan zijn we er mooi goedkoop vanaf. Opsluiten die criminelen.
Reageer op deze reactie

Gepost door janfieggen op Donderdag 01 April 2010 11:26:58
Het zou eindelijk een stap(je)in de goede richting zijn voor allen die door dienaren van de kerk zijn misbruikt ! Ook de broer van de paus heeft een dergelijk verleden in Duitsland.
Maak eens een keer schoon schip en wees minder hypocriet; misschien krijgt de kerk daarmee een beetje van zijn geloofwaardigheid terug.
Reageer op deze reactie

Gepost door handor op Donderdag 01 April 2010 11:57:50
Hoe ver ben je gezakt als je het lef hebt de media er van te beschuldigen dat zij daar debet aan zijn een dan nog Simonis die zgn nergens van wist.
anmehoela.
HANS
Reageer op deze reactie

Gepost door hansan3336 op Donderdag 01 April 2010 12:03:56
Tjonge, de Hollander weet het weer beter. Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen. Kortom er wordt dus niets geworpen. Oh, ja; verbeter de wereld en begin bij je zelf.
Reageer op deze reactie

Gepost door HansCijs op Donderdag 01 April 2010 12:06:53
Een uitermate dubbel gevoel!
De Roomse kerk roept dit over zich zelf af, hier zit een eeuwenlange traditie van doofpottenaffaires, aflaatbrieven en biechten achter.
Ik snap dat echte roomse gelovigen zich heel erg genomen voelen. Het is helaas de waarheid die onder ogen gezien moet worden, de Roomse kerk heeft zich een hele slechte dienst bewezen door er zo mee om te gaan.
De macht vanuit Rome, de schone scheinheiligheid, alle doofpotten op een rijtje, wat heeft in Godsnaam met religie van doen?
Doet mij denken aan het pater-poppetje dat als je op zijn kop drukt kwam er tussen zijn kleding een pikkie omhoog.
Is dit nou om te lachen of om te huilen.
Alle serieus gelovige mensen van de RK-kerk, heel veel sterkte met een kerk als instituut die er dit soort praktijken op na houdt. Onbegrijpelijk, de essentie van het geloof wordt hier totaal om zeep geholpen.
Geloof, hoop en liefde! En de meeste van deze drie is de liefde (Prediker)
Zou liefde hier misschien verkeerd begrepen zijn? Wie weet!
Tijd om het instituut RK-kerk eens goed onder de loep te nemen en voor alle maatschappelijke wandaden een maatschappelijke straf te geven en niet alle gelovigen hier op te veroordelen.
Reageer op deze reactie

Gepost door hagebeek op Donderdag 01 April 2010 12:20:20
Ik zou zo graag eens lezen waarom de mensen niet protesteren tegen al die sexreclames op verschillende zenders waarmee onze jeugd mee word volgepompt en vooral ook die nederlandse zender BNN op 3 die het sexleven steeds maar weer belachelijk maakt met spuiten en slikken alsof er niets mooiers bestaat in het leven.
Reageer op deze reactie

Gepost door ir.j.bijleveld op Donderdag 01 April 2010 12:24:20
Wat blijft er alsnog aan waarachtigheid van deze kerk over als de hoogste baas niet zuiver op de graat is bij zijn omgang met zulk een ingrijpende problematiek?
Reageer op deze reactie

Gepost door nieuwenhout op Donderdag 01 April 2010 13:05:59
Ze moeten de hele Katholieke Kerk opdoeken. Het blijkt eens temeer dat al deze verklede mensen een groot toneelstuk hebben gespeeld.
Reageer op deze reactie

Gepost door hagebeek op Donderdag 01 April 2010 13:14:30
Is de ISLAM niet nog een graatje erger met al de onderdrukking van de vrouwen en dood aan andersdenkenden
Reageer op deze reactie

Gepost door rijen55 op Donderdag 01 April 2010 13:25:52
Mensen die dit misbruik hebben gepleegd moeten meteen uit hun kerkelijk ambt worden ontslagen, dat lijkt me duidelijk. De Paus verschuilt zich nu achter pastoor Gruber en dat is helemaal laf. Misschien goed om het Vaticaan af te schaffen, dat zou een besparing zijn..........
Reageer op deze reactie

Gepost door janrhoen op Donderdag 01 April 2010 13:30:44
Ik vraag me af in hoeverre u nog kunt nadenken. U bent blijkbaar ook een van de vele miljoene mensen die door de RKkerk tot in de uiterste grenzen van uw brein is gehersenspoeld. Als een van de 'volgelingen' die niet meer hoeft natedenken omdat de geestelijke goeroes dat voor u doen. Dan is het wrang dat je dan moet erkennen dat het ook maar gewone mensen zijn.EN NIET DE FRAAISTE. Barmhartigheid preken en dan niet van de meest kwetsbaren van onze samenleving kunnenafblijven! U moet nadenken weer leren Wat een gemene roddel. Ongefundeerd. Het is elkaar dom napraten.
Hieruit blijkt, dat men niet genoeg nadenkt en alleen maar trapt.
Reageer op deze reactie

Gepost door johoen op Donderdag 01 April 2010 13:34:12
Wat een suggestieve onzin. Volgt PLUS nu ook al de hype van de dag? Zelf was ik zes jaar op een seminarie. Nooit iets gemerkt van misbruik. Bovendien gaat PLUS niet over de Paus. Kijk eerst eens naan Mugabe en dat soort kornuiten!
Plus-redactie, blijf bij je leest!
Reageer op deze reactie

Gepost door athos123 op Donderdag 01 April 2010 13:36:59
Dit begint te lijken op een anti-apartheid beweging. Volgens de profetieën is dit de voorlaatste paus. Na deze Benedictus zou er nog maar één paus komen en dan is het "voorbij" ?!
Volgens mij treden pausen niet af: ze gaan door tot ze gewoon dood of vergiftigd zijn. Dus waarom moeten we er haast achter zetten? Nog een paar jaar en dan moeten 1.2 miljard Katholieken het zonder leiding doen; die kunnen dan allemaal terecht bij de Islam, leuke gedachte !
A.Burggraaf
Reageer op deze reactie

Gepost door yarkie op Donderdag 01 April 2010 13:44:48
Het is allemaal verschrikkelijk wat er is gebeurd en misschien nóg gebeurt, maar ik denk dat ook andere kardinalen wel iets hierover geweten hebben. Dus wie zou er dán gekozen moeten worden. Ik schaam me er voor tot deze kerk te behoren, maar dat heeft niets met mijn geloof zélf te maken. Dat is onwankelbaar!
Reageer op deze reactie

Gepost door grrd maas op Donderdag 01 April 2010 14:00:02
De bijbel geeft de oplossing voor dit probleem al aan: Lukas 17:
Wee hem, die ergernissen veroorzaakt. Het ware beter voor hem met een molensteen om de hals in de zee te worden geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.
Reageer op deze reactie

Gepost door maxi op Donderdag 01 April 2010 14:04:44
Laat de kinderen tot mij komen, dat kun je wel zeggen. Ik begrijp niet dat mensen dit geloof kunnen aanhangen. In het Vaticaan is het goud wat er blinkt, zijn gelovigen mogen hun laatste centjes geven en mogen doodvallen, zeker in het verleden. Het natuurlijke proces van het lichaam 'sex' is taboe, ons lichaam met alles erop en eraan is wel door die god geschapen. Condooms zijn verboden, kinderen worden vaak onder de meest wrede omstandigheden geboren, zieltjes winnen tenkoste van alles is belangrijker dan een menswaardig bestaan voor deze zelfde paus en zijn gevolg, maar ja anders kunnen die arme kinderen niet tot ze komen!! bah!
Reageer op deze reactie

Gepost door AmmJ op Donderdag 01 April 2010 14:23:41
Ja, het geloof zèlf, daar gaat het om, het geloof in de echtheid, zelf, mijnerzijds met totale afschaffing van alle religies. Waarom toch al die afhankelijkheid van instituties? Er is maar één God voor alle God-gelovigen.
JM
Reageer op deze reactie

Gepost door carlaschaeks op Donderdag 01 April 2010 14:35:43
inderdaad als het celibaat eens werd afgeschaft denk ik dat dit soort dingen in mindere maten zal gebeuren.wat gebeurt er met een burger als hij of zij deze misstap maakt denk hier maar eens over na
Reageer op deze reactie

Gepost door kieb op Donderdag 01 April 2010 14:50:02
De kerk heeft zichzelf en de paus heilig verklaard en dient daar dus ook naar te handelen. Zoals ze zich er nu van af maken blijkt het een heel alledaagse instelling die het liefste alles onder het kleed wil vegen.
Reageer op deze reactie

Gepost door gpottasch op Donderdag 01 April 2010 15:09:09
De Katholieke Kerk moet niet langer boven de Wet staan. Niet
alleen de Paus moet aftreden maar al die betreffende priesters moet terecht staan.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n man een oogje toe-kneep. Wat is dat voor man?
Reageer op deze reactie

Gepost door Silvia50 op Donderdag 01 April 2010 15:12:35
Hij moet gewoon opstappen! Uit den boze! Een oogje dichtknijpen bij kindermisbruik?! En homoseksualiteit dan? Dat kan en mag niet volgens de Paus! Schandalig!
Reageer op deze reactie

Gepost door johoen op Donderdag 01 April 2010 15:25:45
Heffen we nu ook de Bond van zwemleraren op vanwege die ene uit Den Bosch? En ook het hele politiekorps vanwege Millie Boelen? Wat een Hollandse schijnheiligheid! Het is weer dat heerlijke schelden dat hier de boventoon voert. Stem maar op Geert Wilders, dan kun je ze ook nog een knieschot geven.
Reageer op deze reactie

Gepost door NL0001527484 op Donderdag 01 April 2010 15:39:19
Het instituut past niet meer in deze tijd.
Ook in de oorlog werd geen actie ondernomen
tegen het nazidom
Reageer op deze reactie

Gepost door Peter60 op Donderdag 01 April 2010 15:41:48
Helaas mensen, de kerk is onfeilbaar en onschendbaar is ons lang voorgehouden. De paus, de curie, de kerk dus heeft altijd gelijk in de naam der heer. Ook in de middeleuwen had de kerk altijd gelijk als je niet in het rijtje liep dan was je een KETTER, een HEKS enz. En als die heks te water werd gelaten en bleef niet drijven dan was je als heks de sigaar, omdat dat eenvoudig te verwezenlijken was door die inquisitie en heersers met wat stenen of lood om het heksenlijf gewikkeld, het gepeupel zag dat toch niet en dat was dan afschrikwekkend voor het gepeupel. Als we het konden navragen die het overkomen zijn dan gruwende wij allemaal van deze kerkelijke inquisitie. Nu nog heden tendage geen condooms ondanks aids, sex is alleen maar voor de voortplanting, hoe meer (katholiekjes) hoe meer macht voor de kerk. De Luthersen kwamen in 1566 in opstand hierdoor (de beeldenstorm) die vonden dat de PAAPSEN te veel macht kregen en toen brak 2jaar later de 80jarige oorlog uit (1568-1648). In de loop der eeuwen is het geloof de grootste moordenaar der mensheid en nu nog steeds (zie maar voormalig Yoegoslavie, de Islam en zie de westerse wereld wat we allemaal moeten HEBBEN en BEREIKEN dit gaat ook vaak over mensenhoofden die er niets mee willen te maken hebben en toch worden gedwongen). Het draaid om macht en bangmakerij om anderen in dat rijtje te dwingen en ondergeschikt te maken en die zijn meestal de meerderheid die ondergeschikten. Zo was de kerk en is nog gedeeltelijk zo. Ik sta op het punt om mij uit telaten schrijven uit het roomse katholieke leven waar ik al JAREN niets meer aan doe.
Reageer op deze reactie

Gepost door rinbos op Donderdag 01 April 2010 16:27:57
Als de Paus (voorheen aartsbisschop )ook al wist van seksueel
misbruik in zijn bisdom en er niets aan doet dan moet de paus aftreden.
Een bissschop Paus) van Rome moet met de billen bloot en niet alles in de doofpot stoppen.

Rinbos
Reageer op deze reactie

Gepost door f.j.kuiperij op Donderdag 01 April 2010 19:10:20
ik zou graag zien dat de roomse kerk ook verantwoordelijkheid nam voor de kerk zelf. sexueel misbruik is niet de enigste vorm van misbruik waar de kerk schuldig aan is.
Reageer op deze reactie

Gepost door cyper op Donderdag 01 April 2010 23:54:47
Ik heb mijn zegje gedaan,maar men kiest voor non of priester
en daar komt geen seks of wat dan ook aan te pas,daar gaat alles serieus,dat sommige van ons dat niet snappen jammer dan,maar de Paus wist dit en dat hij dit laat gebeuren is ten schande van de Katholieke kerk en wat voor kerk dan ook,wat er verder gaat gebeuren,dat is aan rome,gegroet Jon,te R.
Reageer op deze reactie

Gepost door canyn op Vrijdag 02 April 2010 00:30:01
Natuurlijk zou de paus moeten aftreden, wanneer hij een politieke functie zou hebben zou dit volkomen vanzelfsprekend zijn.Maar ja de paus is ONSCHENDBAAR. Hij kan dus doorgaan met zijn leven als SCHIJNHEILIGE.
Ik vind het oprecht triest voor die groep geestelijken die hun leven oprecht in dienst van anderen hebben gesteld, want op deze manier wordt ook deze groep straks met de nek aangekeken.
Reageer op deze reactie

Gepost door nettav op Vrijdag 02 April 2010 00:41:59
Mijn man en ik zijn ervan overtuigd dat dat hele celibaat afgeschaft moet worden.De eerste pausen deden er ook niet aan.Het zou zowiezo dit soort excessen tegengaan.Laat die gasten normaal trouwen of homosexueel zijn,kunnen ze normale verbintenissen aangaan.Nu kweken ze gewoon pedofielen.
Reageer op deze reactie

Gepost door R.v.I. op Vrijdag 02 April 2010 07:59:04
Wat nou 'sexueel misbruik'.
Het is een van de ernstigste misdrijven die er bestaan en het heet pedofilie!
Reageer op deze reactie

Gepost door R.v.I. op Vrijdag 02 April 2010 08:05:11
Heffen we nu ook de Bond van zwemleraren op vanwege die ene uit Den Bosch? En ook het hele politiekorps vanwege Millie Boelen? Wat een Hollandse schijnheiligheid! Het is weer dat heerlijke schelden dat hier de boventoon voert. Stem maar op Geert Wilders, dan kun je ze ook nog een knieschot geven.Ik zou het met u eens zijn als het ook maar om bijvoorbeeld één geval in Den Bosch zou gaan, maar klaarblijkelijk wemelde (wemelt?) het binnen die kerk van de pedofielen die honderden levens verzieken.
Reageer op deze reactie

Gepost door AmmJ op Vrijdag 02 April 2010 09:53:29
We schieten niet we schelden niet, we gaan gewoon door met vrolijk
gezond en goed leven. Eenieder goede Paasdagen toegewenst. JM
Reageer op deze reactie

Gepost door pietjoosten op Vrijdag 02 April 2010 12:20:41
Als practiserend katholiek meen ik oprecht dat het goed zou zijn indien de Paus als hoofd van de kerk zijn verantwoordelijk zou nemen en terug zou treden.
Het sexueel misbruik van kinderen was erg, maar het verzwijgen en niet laten vervolgen acht ik nog verwerpelijker.
Ik wens allen een Zalig Paasfeest toe.
=PiJo
Reageer op deze reactie

Gepost door jmorsink op Vrijdag 02 April 2010 12:27:50
De Paus heeft het katholieke geloof nog meer naar beneden gehaald door er over te liegen dat hij er niets van af wist!
Dat past niet bij een Paus die het voorbeeld moet zijn voor de hele wereld. Er werd mij vroeger voorgehouden dat liegen een zonde is volgens de 10 geboden.
Het beste voor iedereen zou zijn dat hij zou aftreden.
Reageer op deze reactie

Gepost door nagyborzsony op Vrijdag 02 April 2010 17:13:54
De Paus is voor de katholieken de vertegenwoordiger van GOD op aarde, dan juist zou hij smetteloos moeten zijn en zeker deze dingen niet moeten accepteren. GOD zou dit ook niet accepteren !! Het GELOOF staat voor naastenliefde en misbruik past hier niet in.
Reageer op deze reactie

Gepost door john goertz op Vrijdag 02 April 2010 17:20:37
Ik heb altijd al een rare smaak in de mond gekregen als ik dat zoetsappige glimlachje zag. Voor mij is niet zijne Heiligheid, maar Schijnheiligheid, ook al is het een zeer intelligent persoon.
Reageer op deze reactie

Gepost door joop.tony op Vrijdag 02 April 2010 21:52:02
Vandaag, goede vrijdag, denken we aan het lijden en sterven van Jezus. Petrus heeft Jezus toen drie maal verlochend.Het schijnt dat de opvolger van Petrus ook geen moeite heeft met ontkennen en liegen?
Tojo.
Reageer op deze reactie

Gepost door clowntje op Zaterdag 03 April 2010 12:08:39
Ik meende geabonneerd te zijn op Geld en Recht, niet op religie.
Waarom reageren velen zo grof, je kunt- als het al nodig is- iets toch ook normaal verwoorden!?

Deze enquete, gehouden door Plus, valt me erg tegen: "Schoenmaker blijf bij je leest". Als Plus toch iets met dit onderwerp wil moeten ze dat ergens anders plaatsen.
Reageer op deze reactie

Gepost door renka op Zaterdag 03 April 2010 13:33:32
Ik ben niet de juiste persoon om een oordeel te vellen over De Paus. Hij moet zelf beslissen in hoeverre hij schuldig is.
Een slachtoffer sprak de woorden. "God is goed maar zijn personeel deugt niet" Hier ben ik het in ieder geval mee eens.
Reageer op deze reactie

Gepost door canyn op Zaterdag 03 April 2010 19:05:57
Clowntje vindt dat er zo 'n grof taalgebruik wordt gebezigd bij de beoordeling van zijne schijnheilidheid de paus, ik vind het eigenlijk heel erg meevallen als je bedenkt wat er allemaal naar buiten komt. Weet u wie grof taalgebruik gebruikt? Dhr. Wilders!! Hij ontkent zelfs zijn eigen Indonesische afkomst ! We hopen niet dat het clowntje op Dhr. Wilders gaat stemmen , want daar kunnen we helemaal niet om lachen.
De best levenovertuiging is nog altijd het Humanisme, want iedereen is verdomd goed in staat om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en andere mensen ,jong en oud en van welke religie dan ook , met respect te behandelen.
Reageer op deze reactie

Gepost door Koos-Plus op Maandag 05 April 2010 13:14:43
Het geloof aan de basis heeft idealen, is opofferingsgezind en heeft zorg voor de naaste. Maar de kerkelijke, dictatoriale organisatie is daarvan ver afgedwaald en oefent een ondemocratische en oncontroleerbare macht uit. Daar waar er ongecontroleerde macht bestaat is ook corruptie en worden misstappen in de doofpot gestopt omdat het systeem belangrijker wordt gevonden dan de mensen die het systeem moeten ondergaan. Voor mij heeft de wetenschap het geloof al lang ingehaald en mag het instituut kerk worden opgeheven en wordt het tijd om alle privileges van de kerken terug te draaien of er meer openheid voor te eisen. Moderne mensen hebben inmiddels geleerd zelf te kiezen en daarbij hebben ze geen man in een lange jurk of pij voor nodig. Darwin spreekt me meer aan.
Reageer op deze reactie

Gepost door haemmet op Maandag 05 April 2010 17:58:51
Pasen is weer over maar geen mens heeft begrepen waar pasen over gaat. De KK is een farce en Christus zou zich omdraaien in zijn graf als hij niet was opgestaan volgens de legende. De Jood Josjua ergende zich aan de machtsmisbruik van het vastgeroeste Joodse eshtablishment. Priesters dreven handel rond de tempel..Hij die men Jezus noemt wilde zeker geen protserig Vaticaan met een man die zich de plaatsvervanger van God noemt en de kerk boven het volk stelt.
Reageer op deze reactie

Gepost door jonetty op Maandag 05 April 2010 19:56:18
WAT EEN ONZIN om zo iets te stellen in een soort poll !!

we hoeven geen 'heilig boontje 'te zijn om de haren rechtop te laten gaan staan bij het lezen van dit item.

zijn er geen zinvoller dingen om mee bezig te zijn, bv :

hoe komen we in Nederland uit de impasse, waarin een stelletje klungelaars van regeerders ons allen gemanipuleerd hebben ? óf
hoe wordt ons land weer bestuurbaar óf
hoe voorkomen we dat vooral de ouderen én de mensen met de laagste inkomsten bij herhaling het gelag betalen voor de finantiële schrokkers, die er niet voor terugdeinzen om zich ongehoord hoge bedragen toe te eigenen, en dat op een zg gelegaliseerde manier; denk maar aan Gerrit Zalm én Nina Brink, die dergelijke fratsen ONGESTRAFT, kunnen uithalen ! óf
en zo kunnen we doorgaan.

Maar terugkomend op de katholieke kerk : uiteraard is het persoonlijk gedrag van die geestelijken laakbaar en komt dit voor een groot deel tgv. de kerkelijke voorschriften die absurd zijn; ook tav. de gezinsmoraal.
dáár hoort die discussie evt. thuis; vindt U ook niet ?
Reageer op deze reactie

Gepost door harry009 op Maandag 05 April 2010 20:59:03
Men zegt weleens O L Heer heeft rare kostgangers hier op aarde rond lopen.En als de Paus op een of andere manier zich schuldig voelt zal hij zelf moeten beslissen ,hoe hij dat aanpakt.Hij is daar geleerd genoeg voor.Toch zou ik het toejuchen als er nu een beslissing zou zijn ,om gehuwde priesters de kerk te leiden Er zou een groot probleem op gelost worden.Want nu leiden veel leken diensten ,en ik heb er geen aanmerking op ,als alleen van mij mogen ze ook priestersdiensten mogen doen .En de paus zou erg populair worden .Maar ik vrees dat we moeten wachten ,tot er een donkere paus gekozen word.We wachten met smart af.
Reageer op deze reactie

Gepost door lanse014 op Dinsdag 06 April 2010 20:40:25
de macht van de deze kerkgemeeschap is groter dan men denkt. vanuit het verre verleden is reeds bekend dat er elk jaar kinderen moesten komen ondanks dat de moeder er aan zou sterven, de baby,s , gevonden rond kloosters zijn een publiek geheim, ook dat de meeste paters en nonnen homofiel waren, lochisch toch dat er kinderen misbruikt zijn want de natuut laat zich niet onderdrukken
Reageer op deze reactie

Zelf een discussie beginnen?
U kunt reageren op artikelen, maar ook zelf een discussieonderwerp starten.