*

PlusOnline, de website van Plus Magazine
Ja, ik neem een abonnement op Plus Magazine en betaal €30 via automatische incasso.
AANHEF
Het abonnement loopt tot wederopzegging en geldt alleen binnen Nederland. U gaat hiermee akkoord met de leveringsvoorwaarden (zie colofon of www.plusonline.nl/leveringsvoorwaarden)

Nu ook:


PlusOnline Magazine
Word nu abonnee!


1 Jaar Plus Magazine voor slechts €30

Profiteer van:
•    40% Korting op de winkelprijs
•    GRATIS 2 Gezondheidsspecials
•    Plustelefoon voor financieel & juridisch advies
•    Elke maand ruim 200 pagina's
•    Gratis toegang tot het PlusArchief
•    50% Korting op de toegang van de 50PlusBeurs

 

Deze maand in
Aanbieding
De mooiste Noorse Fjorden
Ontdek de Noorse fjorden tijdens deze 13-daagse cruise
Kies uw eigen kajuit!

Is ons Koningshuis te duur?

Door:

Ons Koningshuis kost ca € 114 miljoen per jaar. De kostenposten bedragen € 84 miljoen en daarnaast krijgen diverse Koninklijke leden 'uitkeringen', zoals Beatrix die dit jaar €4,2 miljoen krijgt. Wat vindt u? Is dit teveel?


Om te kunnen reageren dient u eerst in te loggen:
gebruikersnaam
wachtwoord
 

Gepost door tonkokee op Maandag 14 Juli 2008 12:28:55
Deze Euro 114 miljoen is het totaal dat onder de noemer Koningshuis is gerangschikt, doch alle verborgen kosten bij meerdere ministeries daar wordt aan voorbij gegaan, evenals de niet opgelegde belastingbetalingen. Het engelse koningshuis blijkt veel goedkoper te zijn.
Reageer op deze reactie

Gepost door hanibal44@quicknet.nl op Dinsdag 15 Juli 2008 19:17:18
Absoluut niet te duur. Laat men de economische waarde van ons Koningshuis ook eens uit rekenen.
Reageer op deze reactie

Gepost door betja op Dinsdag 15 Juli 2008 21:25:46
Iedereen moet zich aanpassen.
Waarom het koningshuis dan niet?
Of leven zij onder en boven de wet?
Reageer op deze reactie

Gepost door eunice op Woensdag 16 Juli 2008 14:54:02
Ja, het is véél te veel. Krijgen meer dan ze op kunnen. EN WAAROM???
Reageer op deze reactie

Gepost door Pieter2008 op Woensdag 16 Juli 2008 18:15:39
Wat het koningshuis kost is mij bij wijze van spreken om het even en de economische waarde ervan trek ik overigens ernstig in twijfel; sterker, een troonopvolger die nu al zoveel dom gedrag en opmerkingen op zijn conto heeft staan . . . dat levert niets op, dat levert alleen maar in. Heel recent, opnieuw een staaltje slimheid van dit heerschap; nl. het plan om met onze euro's in Mozambique mooi weer te gaan spelen. Lees even het reisadvies voor dit land op : http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen,reisadvies_mozambique.html
Beste mensen, het wordt toch echt de hoogste tijd dat deze middeleeuwse toneelclub per omgaande ophoudt te bestaan. We leven in 2008 en niet in 1500(einde tijdperk middeleeuwen)".
Reageer op deze reactie

Gepost door Delahaije op Woensdag 16 Juli 2008 22:51:48
Voorlopig ben ik het oneens met de stelling. Eerst moet de hele financiële situatie in kaart worden gebracht zodat feiten en geruchten / verdachtmakingen van elkaar worden gescheiden. Dan moet men de kosten die gelden voor representatie van ons land en privékosten worden gescheiden. De laatste betaalt het koningshuis neem ik aan zelf?
Vergelijk dan de kosten van ons koningshuis op grond van objectieve feiten met die van andere staatshoofden (ook presidenten). Vergelijk ook hun "wapenfeiten" (dus wat doen ze voor dat geld). Pas dan kun je oordelen of ons koningshuis te duur is. Bovendien wat kosten presidentsverkiezingen die elke vier jaar gehouden moeten worden wel niet?
Tot nu toe heb ik liever als staatshoofd een koningin
die voornamelijk representatieve taken heeft dan een president die zoveel macht heeft dat hij met een pennestreek
zijn wil kan doordrukken ongeacht de gevolgen. Gekozen presidenten kunnen zo blijkt uit de geschiedenis staaltjes van dom en despotisch gedrag vertonen die wereldwijde gevolgen hebben. Een verkeerde opmerking van leden van ons koninklijk huis heeft die reikwijdte gelukkig niet.

M. Delahaije.
Reageer op deze reactie

Gepost door r.ridder6 op Donderdag 17 Juli 2008 09:41:53
ik vind het verschrikkelijk wat het koningshuis kost. Waarom zijn ze ook overal van gevrijwaard. Waarom betalen zij niet mee aan de schatkist. Waarom die dure vliegreizen. Laat hun ook betalen. Ik vind het heel erg als mensen dit lezen die van een minimum moeten leven met een gezin met kinderen. Het is toch niet te geloven. En wat allemaal later die lieve prinsesjes nog krijgen. Voor mij hoeft het koningshuis op zo'n manier niet.
Reageer op deze reactie

Gepost door BEHEER op Donderdag 17 Juli 2008 10:05:00
Dit is zeker aan de hoge kant, doch wij moeten allen inleveren als zij ook inleveren in percentage gelijk aan ons en ook mee belasting betalen heb ik hier verder geen moeite mee.
Mariet
Reageer op deze reactie

Gepost door Straatje op Donderdag 17 Juli 2008 10:11:18
Ik vind het een absurd bedrag. 4,2 miljoen per jaar? Terwijl de minima zich met 800 euro per maand moeten zien te redden?
In Nederland zijn inmiddels ruim een miljoen mensen die in bittere armoede leven, regelmatig honger hebben, hun huis niet meer kunnen verwarmen en niet meer kunnen deelnemen aan het sociale leven. Een schril en schrijnend contrast!
Reageer op deze reactie

Gepost door henk.omhof op Donderdag 17 Juli 2008 10:46:16
Ik wil graag de taak op mij neem voor de helft van het bedrag. In de derde wereld laten wij mensen doodgaan omdat ze zeer vervuild water drinken en geen of weinig voedsel hebben.Dat is de schuld van het zgn. gesiviliseerde westen. Het is een en al poppenkast.
Reageer op deze reactie

Gepost door thomrensing op Donderdag 17 Juli 2008 10:54:30
Nederland heeft gekozen om het koningshuis in stand te houden. Daar zal de belastingbetaler dan ook voor moeten bloeden. Maar privé uitgaven van de koninklijke familie, zoals vliegreisjes en tuinonderhoud, etc.zullen mijns inziens door de betrokkenen zelf opgehoest moeten worden.
Reageer op deze reactie

Gepost door krieno op Donderdag 17 Juli 2008 10:55:25
Ik vind het een absurd bedrag. 4,2 miljoen per jaar? Terwijl de minima zich met 800 euro per maand moeten zien te redden?
In Nederland zijn inmiddels ruim een miljoen mensen die in bittere armoede leven, regelmatig honger hebben, hun huis niet meer kunnen verwarmen en niet meer kunnen deelnemen aan het sociale leven. Een schril en schrijnend contrast!
Ook ik heb een uikering van 824 euro, en als je er verstandig mee omgaat , kun je er best van leven, dus niet altijd zo zeuren, en liever een Koninklijke Huis, dan ieder keer weer het gezever wie president moet worden, kijk alleen maar naar het geklaag over onze politici, wat denk je dat dat kost, mar ja mensen klagen over de kosten van ONS KONINKLIJK HUIS, gaat ja zo lekker, en een uitkering voor minima, is ook niet bedoeld voor luxe, maar je kunt er goed van eten en drinken
Reageer op deze reactie

Gepost door Steenbokken op Donderdag 17 Juli 2008 11:04:22
De werkelijke kosten zijn veel hoger dan de nu genoemde 114 miljoen euro. Hier komt nog een aanzielijk bedrag aan verborgen kosten bij.
Ik vind het belachelijk dat deze familieclan in pure luxe leeft en dat alleen maar omdat zij zijn geboren en/of zijn aangetrouwd.
Het wordt hoog tijd dat wij weer terug gaan naar de REPUBLIEK DER NEDERLANDEN.
Laat deze familie maar lekker een baan zoeken en hun eigen geld verdienen.
En dan een huis in Mozambique, vliegreizen op onze kosten, beveiliging op onze kosten, verborgen uitgaven op onze kosten.
Lees ook nog eens het bericht van Pieter2008 en de website
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen,reisadvies_mozambique.html

En waarom. Omdat Alex iets heeft met dat land. Ik zou zeggen ga dan maar lekker emigreren.
Deze familie is nu lang genoeg gesubsieerd en het wordt dan ook hoog tijd dat wij met deze poppenkast stoppen.
Reageer op deze reactie

Gepost door saramaria op Donderdag 17 Juli 2008 11:20:13
Hoe leuk het koninklijk gezin ook is momenteel met al die schattige prinsesjes, het kost de nederlandse burger veel te veel.Ik zou de koninklijke familie echt gaan waarderen, als zij uit eigen beweging alles drastisch zouden gaan minderen, de luxe, waarin zij leven is totaal overbodig.
Puckie
Reageer op deze reactie

Gepost door airborn op Donderdag 17 Juli 2008 11:21:50
dit bedrag is nog buiten de kosten van vele vliegreizen naar her en der en buiten het onderhoud van de groene draak terwijl de nederlandse bevolking in moet leveren en de regering de ene na de andere belasting verzint vind ik deze kostenpost buiten alle proporties
Reageer op deze reactie

Gepost door l.steeghs op Donderdag 17 Juli 2008 11:30:47
Nee, ik vind dat niet te duur. Het is bovendien een bindende factor in de samenleving.
Een republiek is zeker niet goedkoper, zeker niet met vierjaarlijks het hele verkiezingscircus dat daarbij hoort.
Hierdoor zou er alleemn nog maar meer onenigheid komen in ons land.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat de kosten helder boven water moeten komen.
Reageer op deze reactie

Gepost door diederik op Donderdag 17 Juli 2008 11:32:59
van belastinggeld een vakantieverblijf bouwen kan toch niet???
Reageer op deze reactie

Gepost door Mw. T. van den Berg op Donderdag 17 Juli 2008 11:35:51
Ja, veel te veel. Wat wij nog niet weten is wat er o.a.onder het mom van herstelkosten paleizen ook prive nog wordt weggepoetst en/of meegenomen.
Wie gaat straks de regelmatige vluchten naar Mozambique betalen?
Reageer op deze reactie

Gepost door kleikamp op Donderdag 17 Juli 2008 11:37:01
Het is zeker veel te veel. Moet minstens gehalveerd worden
Reageer op deze reactie

Gepost door plantje op Donderdag 17 Juli 2008 11:38:56
Ach, als je je bedenkt hoe de voorvaderen ooit aan geld zijn gekomen (zeker NIET door hard werken) is het niet zo verwonderlijk dat ook nu weer van alles toegëigend wordt. Geef mensen de kans en dan is het graaien, graaien en nog eens graaien. De koninklijke familie bestaat ook uit mensen en niets, maar dan ook niets is de mens vreemd.
Of ik dit bedrag belachelijk hoog vind? JA, natuurlijk!! Wij, de gewone man/vrouw moet dit opbrengen. Of je zonder koningshuis uiteindelijk goedkoper uit bent.... ik weet het niet.
Reageer op deze reactie

Gepost door ramagina op Donderdag 17 Juli 2008 11:47:01
m.i. is dit niet teveel, er zitten allerlei kosten bij o.a. voor beveiliging, paleizen e.d.
Reageer op deze reactie

Gepost door A. Onneweer op Donderdag 17 Juli 2008 11:59:35
Laten knappe koppen zich hier maar eens over buigen. Er zijn meer vissen in het net die de mazen weten te vinden en veel te veel geld vangen. Maar inderdaad hoeven die 'uitkeringen' niet, gelijke monniken, gelijke kappen, iedereen bezuinigen? Koningshuis ook. Neem een voorbeeld aan het Engelse koningshuis.
Reageer op deze reactie

Gepost door kerckhoffs op Donderdag 17 Juli 2008 12:01:44
Buitenproportioneel in een woord !

het is absoluut niet meer verantwoord - en politiek verkoopbaar - om zoveel aan 'franje 'uit de landsportmonaie te halen, waar nagenoeg niets voor terugkomt.
0ok het extravagante inkomen van de nazaten is absurd en zou meteen geschrapt dienen te worden.
als het toaalbedrag acceptabel wordt in relatie tot de kosten van een president; dán kàn de monarchie blijven.
maar dan moet het wel butgetair neutraal geregeld worden.
maar ja, wat helpt ons verhaal; er verandeert toch niets !
Reageer op deze reactie

Gepost door rossam op Donderdag 17 Juli 2008 12:11:39
Als alleen het staatshoofd een bijlage zou krijgen, kan ik het nog begrijpen. Maar waarom al die andere leden van het koninklijk huis? Trouwens al die staatsbezoeken over en weer zijn nergens voor nodig. Als ze elkaar willen zien doen ze dat maar prive, ze hebben geld zat.
Ton
Reageer op deze reactie

Gepost door Gmmdiaz op Donderdag 17 Juli 2008 12:21:31
Wat een onzin. Veel mensen vinden het leuk een koningshuis te hebben. En als ze dan toch over geld willen pietlutten, moeten ze maar bedenken dat het hebben van een koningshuis veel meer geld opbrengt. Ik meen ergens te hebben gelezen vier of vijf miljard. Ze hebben nu en eenmaal veel prestige in het buitenland en kunnen veel meer voor elkaar krijgen dan welke president ook.
Reageer op deze reactie

Gepost door rozalinde op Donderdag 17 Juli 2008 12:53:04
Gezien het persoonlijk vermogen van koningin Beatrix zou een kleinere rijksbijdrage niet onredelijk zijn.
Reageer op deze reactie

Gepost door speedy op Donderdag 17 Juli 2008 13:01:26
absoluut niet te duur Een koninghuis zorgt voor stabiliteit En dat is niet in geld uit te drukken Hou je ogen en oren open en kijk naar de landen om je heen groetjes piet deenen
Reageer op deze reactie

Gepost door sopdoek op Donderdag 17 Juli 2008 13:11:49
Het is te gek voor woorden..zoveel geld, voor hun luxe leven
Kan het allemaal niet wat minder? Ze reizen allemaal de hele wereld rond, gaan op vakantie; minstens 10 keer per jaar, de onkosten van onderhoud van boten en luxe kastelen en wat al niet meer!!! Hallo Koningshuis: ER HEERST ARMOEDE IN NEDERLAND!!! Me moeten allemaal een stapje terug, jullie ook!
Reageer op deze reactie

Gepost door JPSpecial op Donderdag 17 Juli 2008 13:20:58
Voor diegene die het allemaal niet te duur vinden en alle anderen die nog wensen te reageren verwijs in naar onderstaande link. Hier zult u met de de neus op de feiten worden gedrukt. Naar aanleiding hiervan is het mijns inziens overbodig te melden welke mening ik ben toegedaan.

http://feitenfictie.blogspot.com/2008/04/het-zou-dat-toch-gaan-als-de-oranjes.html
Reageer op deze reactie

Gepost door amulder1 op Donderdag 17 Juli 2008 13:42:19
De economische waarde van ons koningshuis is moeilijk te meten neem ik aan en volgens mij te verwaarlozen. Hoe zit het me alle kosten van staatsreizen e.d....die komen daar nog eens bovenop. Waar gaat al dat geld aan op?
Reageer op deze reactie

Gepost door HennyenHarry op Donderdag 17 Juli 2008 13:43:11
Heel erg veel en waarschijnlijk is dit maar een topje van de ijsberg. In het najaar horen we van Balkenende en consorten, als we tenminste een eerlijk en compleet antwoord krijgen, hoeveel het werkelijk is. Laten we ook niet vergeten als we wat willen vergelijken met een "gewone burger" dat dit ook nog belastingvrij en dus netto is. Dus in feite hebben we het over het dubbele! En als we het over de economische waarde voor ons land hebben zou dit een zeer aardige discussie kunnen geven. Overigens moeten we ook niet vergeten dat een republiek met om de paar jaar een andere president ook een paar centen kost. De discussie wordt compleet als hier ook eens een rekensom op wordt losgelaten. Hoe liggen de kosten bijvoorbeeld in Frankrijk, Italie of Duitsland??
Reageer op deze reactie

Gepost door riazuidgeest op Donderdag 17 Juli 2008 13:53:46
het koningshuis is niet te duur. Als wij een president zouden hebben kost het wellicht nog meer.
Reageer op deze reactie

Gepost door advanpoppel op Donderdag 17 Juli 2008 13:59:30
En wij maar zwaaien op prinsjesdag naar die ? 114 miljoen. Kan het gekker? Adriaan
Reageer op deze reactie

Gepost door appeld op Donderdag 17 Juli 2008 14:01:01
Helemaal eens met M. Delahaye. De meeste reacties komen uit een soort onderbuikgevoel en zijn niet gebaseerd op objectieve gegevens. Het bedrag van 114 miljoen euro is ook (nog) geen hard gegeven. Wacht eerst maar eens tot in het najaar meer gegevens bekend worden. Daarom is ook de vraagstelling èn te vroeg èn te ongenuanceerd. PLUS moet zich niet willen spiegelen aan Stand.nl. Daar praat ook ieder voor zijn beurt.
Overigens, wat is het alternatief?
Dick Appel
Reageer op deze reactie

Gepost door w.vd.klein op Donderdag 17 Juli 2008 14:13:47
Stoppen met die handel,laten ze ook maar eens de spaarpot
aanspreken dat moeten al haar onderdanen,met haar vermogen
van anderhalf miljard,ze moesten zich schamen om steeds de
handen op te houden, terwijl een ander aan de voetselbank loop.
Reageer op deze reactie

Gepost door maxi op Donderdag 17 Juli 2008 14:24:53
Een koningshuis is puur status, deze kosten opgeteld bij alle ministeries etc....en alle verdere overheidskosten, is
dit veels te veel, temeer omdat ze zelf prive niets betalen.
De bezoeken van leden van het koningshuis kosten ook nog eens een klein vermogen en ga zomaar door.
Het zou ze sieren om zelf ook eens de onderhoudskosten van
bijv. van de groene draak, prive uitjes etc...zelf te betalen, dat zou een geweldige opsteker kunnen zijn t.o. van de belasting betaler.
Reageer op deze reactie

Gepost door hansweide op Donderdag 17 Juli 2008 14:32:47
Ben het volledig eens met de reactie van M. Delahaije !
Reageer op deze reactie

Gepost door josephien op Donderdag 17 Juli 2008 14:34:43
Ik vind ook dat het loningshuis wel erg veel geld kost.
Ze zijn al schatrijk kijk eens wat prins Bernard achterliet.
Iedere nederlander moet belasting betalen en successierechten maar daar zijn zij allemaal van vrijgesteld dat is absurd. Het wordt tijd dat ze hun vakanties zelf betalen en hun dure kastelen en paleizen.
Reageer op deze reactie

Gepost door jansg op Donderdag 17 Juli 2008 14:44:54
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Om die ruim ? 7 per inwoner zou ik het koningshuis nooit willen missen
Reageer op deze reactie

Gepost door schoppink op Donderdag 17 Juli 2008 15:24:19
Nee ik vind het niet, wat denk je wat amerika kwijt is voor de president en aanhang, het KONINSHUIS moet wat mij betreft blijven.
Reageer op deze reactie

Gepost door grammafoon op Donderdag 17 Juli 2008 15:39:44
Niet te duur of teveel.
Neem de uitstapjes etc. van onze regering
en de weggeef millioenen aan derde!!!
De uitkering van Beatrix is voor mij normaal.
Behoud ons koninklijkhuis
Reageer op deze reactie

Gepost door jamiboy op Donderdag 17 Juli 2008 15:44:25
Reageer op deze reactie

Gepost door c.marinus op Donderdag 17 Juli 2008 15:44:26
Het is inderdaad erg veel geld en waarom moeten zij zo'n hoge uitkering krijgen,met de helft zouden zij zich toch ook aardig kunnen redden denk ik.
Maar een republiek is ook niks,dus laten wij het nu maar bij het koningshuis houden,en laten ze even met Wouter Bos om de tafel gaan zitten om over een redelijke uitkering te praten.
Reageer op deze reactie

Gepost door 124mauve op Donderdag 17 Juli 2008 15:46:46
De koningin verdient 22,5 keer zoveel als premier Balkenende.
Zou hare Majesteit ook 22,5 keer meer werken en uren draaien als de premier?????????

Hans W*****
Reageer op deze reactie

Gepost door jamiboy op Donderdag 17 Juli 2008 15:46:57
Vind het veel en veel te veel kosten.En het gemak en de nonchalance waarmee ze dat geld innen net of het de normaalste zaak van de wereld is dat wij betalen voor hun luxe genoegens.Ze hebben de burgers nodig om in hun luxe postie te blijven.De burger zit niet te wachten op de geldverslindende monarchie.En wat doen ze uberhaubt voor al dat geld wat ze vangen.Inclusief Maxima en al die zgn.Nieuwe prinsessen
Reageer op deze reactie

Gepost door trotters op Donderdag 17 Juli 2008 16:10:31
ja,veel te duur,wat moet beatrix met 4,2miljoen doen,krijg ze toch nooit op,geef ze maar liever aan de zorg
Reageer op deze reactie

Gepost door willemk49 op Donderdag 17 Juli 2008 16:36:52
Het wordt altijd afgezet tegen de kosten en functies van een president. Dat is helemaal niet nodig, omdat NL best zonder staatshoofd kan. Alle functies die nu door de koningin worden vervuld zijn overbodig. De besparing kan dus 100% zijn. Ook een president is niet nodig. Bovendien past dit prima in de NLse traditie en zou ook nog eens een novum in de wereld betekenen.
Reageer op deze reactie

Gepost door kip00126 op Donderdag 17 Juli 2008 18:37:38
waar zeuren we nu over, moet je zien wat er door Koenders wordt uitgegeven!! Gelukkig dat we een Koningshuis hebben dat geeft tenminste rust in ons land.
Wat geven onze Ministeries uit aan snoepreisjes?
ajam, 17 juli 2008
Reageer op deze reactie

Gepost door vanhouten op Donderdag 17 Juli 2008 19:37:21
Als ik zie wat er bv aan ene madam Hirschi Ali (en zo zijn er nog wel een paar)wordt gegegven dan kan de koningin wat mij betreft wel 5 miljoen krijgen
En niet te vergeten wat al die zg "werkers" in het buitenland mn Brussel en NY elke maand bijgeschreven lees -bijgeschoven krijgen. dat is een veelvoud van die 4,2 !!!!
Reageer op deze reactie

Gepost door janniehofland op Donderdag 17 Juli 2008 19:39:35
ik vind het wel een beetje erg veel. ze zouden ook eens moeten bezuinigen, net als iedere nederlander. Denk eens aan degene met een minimum loon. Waarom moeten er zoveel mensen van het koninklijkhuis een bijdrage uit de schatkist hebben?

Iedereen betaalt belasting, dus zij ook.

jannie H.
Reageer op deze reactie

Gepost door jeweve op Donderdag 17 Juli 2008 19:54:21
geldt hiervoor geen balkenende norm ??
waarom is er geen beatrix norm dan zaten er veel meer mensen onder.
Reageer op deze reactie

Gepost door JANNAMARIA op Donderdag 17 Juli 2008 20:33:07
VEEL EN VEEL TE DUUR
Reageer op deze reactie

Gepost door pouw op Donderdag 17 Juli 2008 20:35:06
de uitstraling van het koningshuis is in vele landen groot, vaak mede beslissend op het bezoek van handelsdelegaties,veel good will zeker oplangere termijn.
Er word door de huidige ambtenarij zoveel geld uitgegeven ook voor de lange termijn hoelang weet men echter niet, vaak zijn de verantwoordelijken weer verdwenen voor de resultaten positief of negatief zichtbaar zijn.
Laat elk maar eens de hand in eigen boezem steken.
Ontwikkelingshulp is goed zolang het controleerbaar is wat het resultaat is.
Grote bouwprojecten die met tientallen procenten de aanbesteding overschrijden dat schaadt de bekwaamheid van de nederlandse ondernemer.
Reageer op deze reactie

Gepost door jokevana@gmail.com op Donderdag 17 Juli 2008 21:05:15
Echt véél te veel! Vooral Beatrix die ook nog via andere (niet duidelijke, heldere wegen ook nog heel veel binnenkrijgt.
Vergelijk haar situatie maar met die van andere koningshuizen.
Bovendien hoeft zij ook niet te sparen voor later of voor haar kinderen of pensioen?
Reageer op deze reactie

Gepost door rulee op Donderdag 17 Juli 2008 21:15:04
De kosten betrekking hebbend op de JSF staan volkomen los van de kosten van ons koningshuis en ik vind daarom de vermelding ervan misplaatst. Bovendien is het Huis van Oranje puissant rijk en zou over de rendementen van hun vermogen net zoals de andere Nederlanders belasting behoren te betalen.
Afgezien van dit alles, is een monarchie c.q. erfopvolging feodaal en archaïsch en zou een republiek meer recht doen aan het democratisch principe.
Reageer op deze reactie

Gepost door thombruy op Donderdag 17 Juli 2008 21:15:33
Ik vind dit helemaal niet te duur.
Zij is een geweldige ambassadeur voor NL.
Beter dan al die ambtenaren, die alleen maar hun eigen zakken
willen vullen.
Reageer op deze reactie

Gepost door joyce hazebroek op Donderdag 17 Juli 2008 21:50:27
Totaal niet te duur. Wat te duur is, dat al die ministeries en vooral het ministerie van Wouter bos notabene, veel, heel veel geld hebben uitgegeven om mensen te laten ROKEN. Dus wat zeuren ze nou over ONS koningshuis. Wees blij dat het er is.
Laten die ministers maar eens een toontje lager zingen.
Reageer op deze reactie

Gepost door hellemiesje op Donderdag 17 Juli 2008 23:35:20
114 miljoen per jaar vind ik helemaal niet veel. Daar moeten zij zeker aan tekort komen!!!! Ik moet het doen met 13.065,--p.j.
Reageer op deze reactie

Gepost door rhoen1 op Vrijdag 18 Juli 2008 08:27:38
dat is veel te veel want de meeste kosten die zij maken kunnen zij ook noch eens deklareren
Reageer op deze reactie

Gepost door j.berveling op Vrijdag 18 Juli 2008 10:42:07
Ik ben het in die zin eens met de stelling, dat de kosten die gemaakt moeten worden ter vertegenwoordiging van ons land wel meevallen, maar dat daar buiten ook nog eens de privé-reisjes per vliegtuig,en de kosten voor het privéjacht etc.ook nog door ons opgehoest moeten worden, totaal buiten proportie en dienen door hen zelf te worden betaald, ik moet mijn eigen bootje ook zelf onderhouden, en ik vind geen enkel redelijk argument waarom zij dat niet zouden hoeven.
Reageer op deze reactie

Gepost door dirkmaaijen op Vrijdag 18 Juli 2008 12:32:56
Niet te duur, maar er moet meer duidelijkheid komen. "Kosten Koningshuis" is een vaag begrip. Overigens, allerlei bestuurders, tot aan wethouders toe, declareren dat het een lieve lust is. Daar zeggen we niets van, maar bij de regering en het Koningshuis noemt men het opeens 'graaicultuur'. Het ontvangen geld wordt ook weer uitgegeven en daar zijn weer velen mee gebaat
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 13:40:10
Schande, grote schande. In 'n tijd dat duizenden mensen wekelijks van 'n voedselbank afhankelijk zijn; honderd-duizenden financieel niet aan vakantie toekomen; alle landgenoten met allerlei belastingmaatregelen worden afgeknepen; zorginstellingen hulp staken; pubers met psych.handicaps in gevangenissen worden ondergebracht; is het toch te gek voor woorden dat we 'n Oranje-staat met eigen kabinet, eigen vliegtuig, idem trein, boot etc. etc. financieren. En dat, terwijl deze familie in de afgelopen eeuwen (geheim!!) 'n ongekend belegd vermogen + grondbezit heeft vergaard.Mijn wens: financ. kraan dicht, direkt en
interen op Eigen Vermogen. Laathet Nederlandse volk maar stemmen!
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 13:49:11
Wat het koningshuis kost is mij bij wijze van spreken om het even en de economische waarde ervan trek ik overigens ernstig in twijfel; sterker, een troonopvolger die nu al zoveel dom gedrag en opmerkingen op zijn conto heeft staan . . . dat levert niets op, dat levert alleen maar in. Heel recent, opnieuw een staaltje slimheid van dit heerschap; nl. het plan om met onze euro's in Mozambique mooi weer te gaan spelen. Lees even het reisadvies voor dit land op : http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen,reisadvies_mozambique.html
Beste mensen, het wordt toch echt de hoogste tijd dat deze middeleeuwse toneelclub per omgaande ophoudt te bestaan. We leven in 2008 en niet in 1500(einde tijdperk middeleeuwen)".


Kan uw opvatting 100% onderschrijven. Het is toch een gotspé dat zo'n grote lummel als Willem A., met het nivo van 'n HAVO-er, al tientallen jaren leeft op kosten van de belastingbetalers met een zeer riant inkomen. Lafheid van de gevestigde politiek om de burger niet te durven vragen om hun opvattingen over dit buitenproportioneel gesubsidieerde theater.
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 15:51:56
Nederland heeft gekozen om het koningshuis in stand te houden. Daar zal de belastingbetaler dan ook voor moeten bloeden. Maar privé uitgaven van de koninklijke familie, zoals vliegreisjes en tuinonderhoud, etc.zullen mijns inziens door de betrokkenen zelf opgehoest moeten worden.[/quote>

Zou ik van u mogen vernemen wanneer het Nederlandse volk dit folkloristisch en extreem duur gezelschap heeft gekozen. Blijkbaar heb ik iets gemist in mijn 72-jarig bestaan of ben onbewust enkele dagen in coma geweest.
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 15:53:44
Ik vind het een absurd bedrag. 4,2 miljoen per jaar? Terwijl de minima zich met 800 euro per maand moeten zien te redden?
In Nederland zijn inmiddels ruim een miljoen mensen die in bittere armoede leven, regelmatig honger hebben, hun huis niet meer kunnen verwarmen en niet meer kunnen deelnemen aan het sociale leven. Een schril en schrijnend contrast!
Ook ik heb een uikering van 824 euro, en als je er verstandig mee omgaat , kun je er best van leven, dus niet altijd zo zeuren, en liever een Koninklijke Huis, dan ieder keer weer het gezever wie president moet worden, kijk alleen maar naar het geklaag over onze politici, wat denk je dat dat kost, mar ja mensen klagen over de kosten van ONS KONINKLIJK HUIS, gaat ja zo lekker, en een uitkering voor minima, is ook niet bedoeld voor luxe, maar je kunt er goed van eten en drinken


Proost!
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 15:57:18
De werkelijke kosten zijn veel hoger dan de nu genoemde 114 miljoen euro. Hier komt nog een aanzielijk bedrag aan verborgen kosten bij.
Ik vind het belachelijk dat deze familieclan in pure luxe leeft en dat alleen maar omdat zij zijn geboren en/of zijn aangetrouwd.
Het wordt hoog tijd dat wij weer terug gaan naar de REPUBLIEK DER NEDERLANDEN.
Laat deze familie maar lekker een baan zoeken en hun eigen geld verdienen.
En dan een huis in Mozambique, vliegreizen op onze kosten, beveiliging op onze kosten, verborgen uitgaven op onze kosten.
Lees ook nog eens het bericht van Pieter2008 en de website
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen,reisadvies_mozambique.html

En waarom. Omdat Alex iets heeft met dat land. Ik zou zeggen ga dan maar lekker emigreren.
Deze familie is nu lang genoeg gesubsieerd en het wordt dan ook hoog tijd dat wij met deze poppenkast stoppen.


Mijn idee!
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 16:04:29
Wat een onzin. Veel mensen vinden het leuk een koningshuis te hebben. En als ze dan toch over geld willen pietlutten, moeten ze maar bedenken dat het hebben van een koningshuis veel meer geld opbrengt. Ik meen ergens te hebben gelezen vier of vijf miljard. Ze hebben nu en eenmaal veel prestige in het buitenland en kunnen veel meer voor elkaar krijgen dan welke president ook.

Ja, dat hebben we aan ex-Obersturmfuhrer Berhard etc. kunnen zien (regering onder druk zetten na de 2e W.O. om 'n miljoen los te peuteren van West-Duitsland, Lokheed en de niet openbaar geworden 'gunsten').
Reageer op deze reactie

Gepost door peperkampfe op Vrijdag 18 Juli 2008 16:05:59
nu weet ik waarom maxima zo veel lacht
afz frans
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 16:17:38
het koningshuis is niet te duur. Als wij een president zouden hebben kost het wellicht nog meer.

Bij 'n vergelijk met Frankrijk mogelijk, maar met de BRD (Duitsl.) absoluut niet. Daar wordt ook niet 'n middelmatig intelligente vent van 40 jr tientallen jaren van 'n riante uitkering voorzien plus een vette spaarpot om 'n luxe vakantieverblijf te laten bouwen.
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 16:22:48
Helemaal eens met M. Delahaye. De meeste reacties komen uit een soort onderbuikgevoel en zijn niet gebaseerd op objectieve gegevens. Het bedrag van 114 miljoen euro is ook (nog) geen hard gegeven. Wacht eerst maar eens tot in het najaar meer gegevens bekend worden. Daarom is ook de vraagstelling èn te vroeg èn te ongenuanceerd. PLUS moet zich niet willen spiegelen aan Stand.nl. Daar praat ook ieder voor zijn beurt.
Overigens, wat is het alternatief?
Dick Appel


Alternatief: kijk naar het huidige Duitsland met zijn sobere president èn democratisch gekozen zonder geldverslindend circus en zonder familieleden die zoals in Nederland tientallen jaren hun han d (welgevuld) ophouden.
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 16:39:34
Het is inderdaad erg veel geld en waarom moeten zij zo'n hoge uitkering krijgen,met de helft zouden zij zich toch ook aardig kunnen redden denk ik.
Maar een republiek is ook niks,dus laten wij het nu maar bij het koningshuis houden,en laten ze even met Wouter Bos om de tafel gaan zitten om over een redelijke uitkering te praten.


Wat zou Marinus zeggen van "knibbel-knabbel, wat heb ik allemaal aan belegd vermogen en ander bezit"? (paar eeuwen geleden met strijd en roof vergaard).
Reageer op deze reactie

Gepost door leduc op Vrijdag 18 Juli 2008 16:50:59
Als ik zie wat er bv aan ene madam Hirschi Ali (en zo zijn er nog wel een paar)wordt gegegven dan kan de koningin wat mij betreft wel 5 miljoen krijgen
Gewoon effe bijleggen!
Reageer op deze reactie

Gepost door jandk38 op Vrijdag 18 Juli 2008 21:16:42
Maar goed dat de Nederlandse regering zich niet laat leiden
door de ondoordachte reacties die ik hier soms lees.
Ik ben geen financieel expert maar ik kan toch wel bedenken
dat die 114 miljoen voornamelijk zullen bestaan uit loon-
kosten,ong.800 pers,onderhouds en toeleverings kosten.Als u
naar uw eigen inkomen kijkt weet u dat het grootste deel via
directe en indirecte heffingen weer in de staatskas terecht
komt.De onderhouds en toeleverings kosten zullen voor een deel ook uit loonkosten bestaan.Geld doet wat het moet doen.
Circuleren.En komt weer terug waar het is uitgegeven.Ondertussen hebben heel veel gezinnen daarmee in
hun levensonderhoud voorzien.Zo houd de Nederlandse regering
een luceratief P.R. bedrijf in stand.Want geen regeringsleider of minister heeft zoveel goodwill of invloed
in buitenland als het Koningshuis.Een handdruk of een telefoontje,van de Koningin,zal meer deuren openen dan die van een minister.Dat hebben onze naoorlogse ministers goed
begrepen.Misschien heeft u zoon of dochter wel een goed salaris en een auto van de zaak bij zo'n multi-national.En
6 miljoen voor 3 Top-managers,Beatrix,Alexander en Maxima.
Dat is per jaar 0,40 cent per Nderlander. Met oudjaar wordt er meer geld vergooit.Denk eens wat na voor u reageerd op die
ongenuanceerde berichten in de media.Groetjes
Reageer op deze reactie

Gepost door eijnsbergen op Zaterdag 19 Juli 2008 10:30:45
Ik vind dit meer dan schandalig in nederland wordt geen
rekening gehouden met de oudere mensen waarvan de AOW
niet omhoog gaat zodat zij alle prijsstijgingen niet
meer kunnen betalen.Waarom moet die Prins in Mozambic
een huis bouwen belachelijk.Van onze centen!!!!!
Reageer op deze reactie

Gepost door schaper op Zaterdag 19 Juli 2008 18:10:28
ik vind het gewoon schandalig, en wij maar in leveren dat we zometeen niet eens meer op vakantie kunnen ,en het konings huis 6 keer per jaar snoep reisjes maken met het hele gezin en dat noemen ze werken,laat ze maar eens een maand in de bouw gaan werken de oplichters
Reageer op deze reactie

Gepost door ctvsilfhout op Zaterdag 19 Juli 2008 19:32:51
Gepost door cornel op Zaterdag 19 Juli ´08
Zij hebben allen een goede en nuttige baan, goed voor de economie. Dat kan goed betaald worden, ook de promotie/bezoeken en staatsbezoeken zijn nuttig voor het imago van Ned. Het voorkomt negative gedachten of agitaties vanuit het buitenland, wat als men niets uitstraalt of aan andere staten geen aandacht besteed en probeert goed samen te werken met democratische voorbeelden en een handige benadering plant, al gauw gebeurt. Vooral omdat in arme landen de nieuwsgaring en de informatie naar de onderontwikkelde bevolking toe heel slecht is. Want de staatsleiders daar vinden dat niet nodig.Onze staat moet dus op deze manier het gezicht laten zien, hulp bieden.
Maar het neemt niet weg, dat de lieden veel meer opvrijwillige basis zouden kunnen doen, nu verliezen zij nog hun gezicht en oogsten veel te veel kritiek..........
Dus alles zo laten bestaan, maar op grote vrijwilligers basis.
Reageer op deze reactie

Gepost door jos de groot op Zondag 20 Juli 2008 15:02:59
In deze 4, 2 miljoen zitten ook de diverse kosten voor de hofhouding.
alleen met een gedetailleerde lijst van uitgaven kan te duur of niet te duur uitgesproken worden.
Reageer op deze reactie

Gepost door reeken op Zondag 20 Juli 2008 23:51:20
dat is maar 1 euro van elke 5000 euro die we in Nederland verdienen en dat vind ik niet veel als je een koningshuis wil hebben en dat ook aan het buitenland wil laten zien.
Ik denk dat er veel onbegrip is over waar dat geld aan op gaat, dus transparantie daarover lijkt me wel nodig.
Er zijn in Nederland mensen die dat ook krijgen en dat voor zichzelf en hun gezin houden. Dat lijkt me eerder teveel.
Reageer op deze reactie

Gepost door SREMMAL op Maandag 21 Juli 2008 14:17:17
Persoonlijk heb ik niets tegen een koninklijke familie, maar om ze als "goden" te betalen is buiten alle proporties.
Als je jaarlijks de kosten die het organiseren van "prinsjesdag" e.d. er bij rekent, dan wordt het m.i. eigenlijk onbetaalbaar. Dus z.s.m. afschaffen en over naar een republiek.

DL te B.
Reageer op deze reactie

Gepost door bvdhemel op Vrijdag 01 Augustus 2008 20:01:17
ja, ik denk dat ze ook best een beetje mogen bezuinigen, net als zovelen onder ons.
Reageer op deze reactie

Gepost door wil1948 op Vrijdag 19 September 2008 17:03:03
Ons koningshuis is te duur en niet meer van deze tijd. Het wordt de hoogste tijd dat deze rijke familie inkomstenbelasting gaat betalen. Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die het eens zijn met het beloningssysteem van deze familie. U heeft zeker geen familie in een verzorgingstehuis waar onvoldoende hulp is omdat er geen geld is? Als u van koninklijke bloede bent, wordt u met voorrang geholpen. Maar o wee als u van het gewone volk bent, dan is het voor u te hopen dat u nooit in een verzorginshuis komt. Met de jaarlijkse toelagen van deze familie zouden we de zorg weer op een acceptabel peil kunnen brengen. Maar nee we laten deze familie een luxe leven leiden van onze centen, van vakanties en reizen. U weet vast niet dat Beatrix zelfs landbouwsubsidie krijgt voor haar landerijen. Ja gekker moet het niet worden. Mijn mening? Stoppen met al die subsidies en toelagen vandaag nog.
Reageer op deze reactie

Zelf een discussie beginnen?
U kunt reageren op artikelen, maar ook zelf een discussieonderwerp starten.