Dit kost uw vakantie echt

Een stuntprijs is leuk... maar vaak komen er kosten bij

vakantie
Getty Images

Een mooie aanbieding op internet: een weekje Costa del Sol voor €500. Maar helaas, dat is de vanafprijs. Zeker bij stuntaanbieders kan het bedrag dat u uiteindelijk voor uw reis betaalt, stukken hoger uitvallen. Hoe komt het dat het bedrag hoger uitvalt? Wij laten u hier 6 valkuilen zien.

Valkuil 1:  bagage

Vier boeken, die lekker dikke badhanddoek, de föhn... Licht bepakt op vakantie gaan, valt niet mee. En dat weten vliegtuigmaatschappijen. Zeker prijsvechters zijn zuinig met bagageruimte. Controleer voor de boeking wat de regels zijn. Handbagage meenemen is vrijwel altijd gratis.

Maar daarna gaat de teller lopen. Steeds vaker moet voor alle koffers die geen handbagage zijn, extra worden betaald. Ryanair en Wizzair rekenen elke koffer af. En ook KLM vraagt sinds afgelopen zomer €15 als u een koffer incheckt. Alleen wie (gratis) Flying Blue Member wordt, hoeft niet te betalen. Er zit nog een extra ­addertje onder het gras: als u bij de boeking te weinig bagage opgegeven hebt, betaalt u aan de incheckbalie vaak het dubbele.

U kunt natuurlijk een voorbeeld nemen aan de Keniaan die niet wilde bijbetalen en daarom alle kleding uit zijn koffer aantrok. De Chinese douane hield hem staande met zeventig kledingstukken over elkaar aan. Door alle tijd die hij bij de douane doorbracht, miste hij zijn vlucht. Thuis goed de voorwaarden lezen en uw bagage op de weegschaal zetten, is wel zo simpel. Het kan u veel gedoe en extra kosten besparen.

bagage
Getty Images

Valkuil 2:  schoonmaak-, brandstof- of creditcardtoeslag  

Touroperators, hotels en bungalowparken zijn vaak behoorlijk creatief in het opvoeren van toeslagen, bijvoorbeeld voor schoonmaak of gebruik van bedlinnen. Vliegtuigmaatschappijen zijn al even inventief en komen met extra kosten voor brandstof, als u met creditcard betaalt of aan boord een stoel met extra beenruimte of bij de nooduitgang reserveert.

“Bijkomende kosten die onvermijdbaar zijn, moeten bij de geadverteerde prijs worden inbegrepen”, zegt Saskia Bierling van de Autoriteit Consument & Markt. Dus als iedere klant schoonmaakkosten of brandstoftoeslag betaalt, moet daarmee ook worden geadverteerd. Alleen voor kosten die vooraf lastig te berekenen zijn of per ­reiziger verschillen, wordt een uitzondering gemaakt.

De achilleshiel van deze ­regels is dat u als consument het aantrekkelijke advertentietarief helaas niet kunt afdwingen. U kunt een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie, die de ­uiting kan verbieden. Maar daarmee wordt uw vakantie niet goedkoper. Uitspraken van de commissie zijn bovendien niet bindend. Wel kan de Autoriteit Consument & Markt een boete opleggen als een bedrijf herhaaldelijk een uitspraak van de Reclame Code Commissie negeert.

schoon
Getty Images

Valkuil 3: toeristenbelasting

Wie in Nederland overnacht in een gemeente waar hij niet staat ingeschreven, betaalt toeristenbelasting. Gemeenten mogen zelf bepalen hoe zij die berekenen, bijvoorbeeld een vast bedrag per nacht of een percentage van de overnachtingskosten.

Van alle gemeentelijke heffingen is de toeristenbelasting de afgelopen vijf jaar het meest gestegen, met 36 procent. De gemiddelde toeristen­belasting is €1,59 per persoon per nacht, maar de bedragen lopen flink uiteen. Op een nacht in Amsterdam wordt 5,5 procent belasting geheven. Met een gemiddelde ­hotelprijs van €125 is dat toch een kleine €7 per gast.

Over de grens betaalt u vaak taxe de séjour (Frankrijk), impuesto turístico (Spanje) of tassa di soggiorno (Italië). De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) meldt dat landen, regio’s en steden elke keer wat nieuws vinden om geld te verdienen aan vakantiegangers. Zo werd in Spanje vorig jaar de luchthavenbelasting verhoogd, en moeten toeristen die naar Turkije gaan al jaren een speciaal visum aanschaffen.

bel
Getty Images

Valkuil 4:  het seizoen

Twee zaken die de prijs van uw vakantie flink kunnen opdrijven, zijn het moment van boeken en dat van vertrek. Flexibele tarieven zijn bij vliegtickets al langer gebruikelijk. Een vlucht is duurder als de maatschappij veel boekingen verwacht, en goedkoper op andere momenten. Maar ook bij ­hotelkamers en complete ­reizen verdwijnen de vaste prijzen. Die zijn afgestemd op de vraag en kunnen van dag tot dag verschillen. Steeds meer touroperators schaffen de prijsbijlagen uit de papieren reisgids af, of publiceren een minimum- en een maximumprijs.

“Hoe flexibeler je bent, hoe goedkoper de reis kan worden”, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam. Zo scheelt het een stuk als u niet gebonden bent aan schoolvakanties. En een vlucht op maandagochtend is populair – en dus duurder – bij bestemmingen die ook zakelijke reizigers trekken. Voor reizen naar de zon geldt over het algemeen het tegenovergestelde: daarvoor betaalt u meer als u in het weekend vliegt. ­

Handig: ­vergelijkingssites die goedkopere alternatieven op andere dagen tonen, zoals www.skyscanner.nl en  www.kayak.nl

Ook het moment van boeken maakt uit. Een vliegticket dat u ’s ochtends vroeg of in de avond aanschaft, is meestal goedkoper. Dat komt doordat tussen 9 en 17 uur veel zakelijke reizigers boeken; dat verhoogt de prijs. “En wie er op tijd bij is, krijgt vaak vroegboek-korting. Dat is meestal slimmer dan wachten op goedkope lastminute-aanbiedingen”, aldus Oostdam.

vakantie
Getty Images

Valkuil 5:  tolwegen

Wie met de auto op vakantie gaat, moet rekening houden met tolgeld. In vakantie­landen als Frankrijk, Spanje en Italië liggen veel tolwegen. Daarop is het vaak prettig rijden, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Een autorit naar Zuid-Frankrijk kan daardoor zomaar €100 extra kosten. Daar komt nog bij dat tanken langs deze wegen vaak ook behoorlijk prijzig is.

Wie geen tolgeld wil betalen, moet de borden Péage in Frankrijk, Pedaggio in Italië of Peaje in Spanje mijden. De meeste navigatie­systemen kunt u zo instellen dat ze tolwegen ontwijken. Of surf naar www.viamichelin.nl voor een route zonder tol­wegen. Weet wel dat de alternatieve wegen waarschijnlijk behoorlijk druk en een stuk minder comfortabel zijn.

tol
Getty Images

Valkuil 6: verzekeringen

Bij sommige boekingen worden standaard een reis- en een annuleringsverzekering aangeboden, op internet staan deze opties soms zelfs al aangevinkt. Reden om even extra op te letten.

Nederlanders gaan nogal eens oververzekerd op ­vakantie. Zo is het zonde om een losse reisverzekering af te sluiten als u daar al doorlopend voor verzekerd bent. Hebt u wel een reis­verzekering nodig, dan is het verstandig om goed te overdenken of u daar een ongevallendekking bij af wilt sluiten. Met zo’n dekking keert de verzekeraar een bedrag uit bij blijvende invaliditeit of overlijden als gevolg van een ongeval op vakantie. Maar wie al een ongevallenverzekering heeft, is meestal ook op vakantie verzekerd. En hebt u die niet, waarom zou u zo’n verzekering op vakantie dan wel nodig hebben?

Een basiszorgverzekering geeft ook dekking in de rest van de wereld, althans tegen de in Nederland geldende voorwaarden en tarieven. Veel aanvullende zorg­verzekeringen bieden extra buitenland­dekking voor ­behandelingen die hierbuiten vallen. Alleen als u afreist naar landen met een dure gezondheidszorg, zoals de Verenigde Staten, Canada of ­Zwitserland, is zo’n extra dekking niet voldoende.

Sluit ook niet klakkeloos een annuleringsverzekering af. Deze kost meestal tussen de 4 en 5 procent van de reissom en keert uit als de reis niet kan doorgaan of moet worden afgebroken, bijvoorbeeld wegens ernstige ziekte of het overlijden van een familielid. Maar meestal geldt dit alleen voor eerste- en tweedegraads familie. Het gaat hierbij om partners, kinderen, kleinkinderen, ­ouders, schoonzonen en -dochters, grootouders, broers en zussen.

Een goede stelregel luidt: verzeker alleen de risico’s die u zelf niet kunt dragen. Dus wie op reis gaat met een dure camera of een gloednieuwe tablet, kan denken aan een extra polis voor apparatuur. Maar of een annulerings­verzekering voor een weekendtrip het geld waard is, kunt u zich afvragen.

bagage
Getty Images



 
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine