Klant draait op voor foute IBAN-suggestie

Getty Images

Een bankklant die geld overmaakt naar een verkeerd IBAN-nummer dat door de bank wordt gesuggereerd, is daar toch voor zelf verantwoordelijk. De eigen bank is niet verplicht tot een naam nummer controle en de ontvangende bank hoeft het geld op de rekening van de ontvanger niet te blokkeren.

Dat blijkt uit een recente uitspraak van de Amsterdamse rechtbank. Een klant van ABN Amro wilde in februari 2014 via internetbankieren twee bedragen van samen ruim negentig duizend euro overboeken naar zijn spaarrekening bij Nationale Nederlanden. Na het invullen van zijn eigen naam en rekeningnummer bij Nationale Nederlanden kreeg hij een melding op het scherm of hij een ander IBAN-nummer bedoelde. De bankklant heeft overboeking naar dit nummer geaccordeerd. Dat bleek niet zijn eigen nummer. De ontvanger van het geld heeft het meteen doorgeboekt naar de ING- rekening van zijn zoon. Het geld werd grotendeels opgenomen of uitgegeven.

De bankklant merkte na een paar dagen zijn fout en nam contact op met ABN Amro. De bank vroeg de ontvanger van het geld om dit terug te storten, maar daar kwam geen reactie op. Later veroordeelde de rechter de ontvanger en zijn zoon tot het terugbetalen van de ruim negentigduizend euro. Dat leidde niet tot resultaat en ABN Amro weigerde de schade te vergoeden.

Zorgplicht
Bij de rechter eiste de bankklant dat ABN Amro en ING de schade vergoeden omdat de banken tekort geschoten zouden zijn in hun zorgplicht. Zo zou de adresboekfunctie van het internetbankieren niet hebben gewerkt waardoor de onjuiste combinatie van rekeningnummer en naam is ingevoerd. De rechter oordeelde dat banken automatische overboekingen niet controleren en dat zij dat ook niet hoeven te doen. De bank is dus niet aansprakelijk voor het uitvoeren van een betaalopdracht als een klant per ongeluk een onjuist nummer intoetst. Het maakt daarbij niet uit of de adresboekfunctie wel of niet goed werkte. De klant blijft verantwoordelijk voor het controleren van het ingetoetste rekeningnummer.

Ook ING treft geen blaam. Uit de mededeling vna ABN Amro dat er een foute overboeking is gedaan, kan ING niet met zekerheid afleiden dat de ontvangers geen recht hebben op het geld dat naar hun rekening was overgemaakt.

Bronnen: iusmentis, uitspraken.rechtspraak

Auteur