Digitale dwang

Diensten exclusief via internet

ouderen op internet
Getty Images

Ouderenbond ANBO maakt zich druk over het steeds vaker exclusief aanbieden van diensten via internet. Ouderen en dan vooral 75-plussers worden uitgesloten.

Wanneer u dit leest kent u het probleem niet, maar een flinke groep ouderen helaas wel: diensten die alleen nog maar via internet bereikbaar zijn. Woningbouwcorporaties die woningen alleen nog maar via internet aanbieden, verzekeraars die de nieuwe polis alleen nog maar via e-mail verzenden en banken die je met zachte hand naar internetbankieren dwingen en geld vragen voor een gedrukt afschrift of televisieprogramma die voor extra informatie naar hun site verwijzen. Het is veel ouderen en de ouderenbond ANBO een doorn in het oog.

Leren internetten

“Vaak wordt onderschat hoeveel moeite het ouderen kost om te leren internetten”, zegt Hendrik Overvliet. Hij organiseert internetcursussen bij Seniorweb Leiden. Een gemiddelde cursist komt bij hem zes keer twee uur leren en oefenen voordat hij kan surfen, mailen en printen. En dan moet je nog een computer, laptop of tablet aanschaffen en de digitale infrastructuur thuis (laten) aanleggen.

Actief op internet

Het aantal 65-plussers dat actief is op het internet groeit echter hard. In 2013 gebruikte 55 procent van de 65- tot 75-jarigen het internet dagelijks, slechts 20 procent heeft volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nog nooit het internet gebruikt. Ook onder de 75-plussers groeit het gebruik van internet, in 2013 gebruikte 20 procent van hen het internet dagelijks en had 61 procent het internet nog nooit gebruikt, toch 5 procent minder dan in 2012.

De verwachting is dat steeds meer bedrijven en instellingen geheel of vrijwel geheel digitaal gaan. Voor diegene die geen toegang hebben zal er altijd wel een loket of telefoonnummer zijn waar persoonlijk contact mogelijk is, maar het wordt de digibeet niet gemakkelijk gemaakt.

Bron 
  • Proud to be Senior