-
PLUSWINKEL
Nu ook:
Aanbieding
Laat uw geheugen u steeds vaker in de steek? Stap dan over op driemaal daags een kopje koffie.
Koffie voor een beter geheugen
De caffeïne heeft een positief effect op de hersenen, zo blijkt uit Frans onderzoek. Helaas voor de heren: het 'koffiedieet' slaat alleen aan bij vrouwen.
Franse en Portugese onderzoekers keken naar de effecten van caffeïne bij 4000 vrouwen en 3000 mannen. Daaruit blijkt dat vrouwen boven de 65 jaar een beter geheugen houden bij drie kopjes koffie per dag. Zes glazen thee volstaat ook. Bij de mannen had het caffeïnegebruik geen effect.
Hoofdonderzoeker Karen Ritchie weet nog niet goed waardoor het sekseverschil optreedt. "Het kan zijn dat bij mannen en vrouwen de stofwisseling voor cafeïne verschilt of dat er verschillende hormonale reacties zijn." Zij probeerde met wetenschappers van de Universiteit van Lissabon verbanden te zoeken tussen cafeïnegebruik en cognitieve vaardigheden, zoals geheugen, taal en logisch denken.
De volgende stap is onderzoek naar caffeïnegebruik bij Alzheimer-patiënten. Mogelijk hebben zij baat bij drie kopjes koffie per dag. "De oorzaken van Alzheimer zijn erg complex en voor een groot deel genetisch bepaald. De consumptie van cafeïne speelt waarschijnlijk geen rol bij het ontstaan van de ziekte, maar misschien wel bij het verloop ervan", aldus Ritchie.
| Auteur: | Herman Roggeveen |
2 reacties
Hoe zou dat! nou komen? Ik ben nog maar 81 .
arie
Nieuwsbrief
Aanmelden
|
Nog geen gebruikersnaam en wachtwoord? Meld u nu aan, vul uw profiel in en profiteer van de voordelen!
|
|
|
Al 142.570 aanmelders
|
|



Lees verder