Plusreview: Peugeot 308 SW Allure

Volop zicht en licht

Getty Images

Deze maand test PlusMagazine de Peugeot 308 SW Allure, een praktische en ruime auto waarin ook de sportieve rijder zich thuis voelt.

Fransman met sportief karakter

In vergelijking met zijn voorgangers is de Peugeot 308 SW veel sportiever van ontwerp, maar zonder dat dit ten koste is gegaan van de interieurruimte. Nog altijd is het een praktische en ruime auto, waarin ook de sportieve rijder zich thuis voelt. Zeker met de door ons gereden Allure 1.2 liter. Klinkt wellicht wat mager, maar de 130 pk doen erg hun best om een glimlach op het gezicht te toveren. In de door Plus geteste uitvoering zat ook het kenmerkende panoramadak dat, samen met het vele glas rondom, zorgt voor maximale ruimtebeleving. De 308 SW is er vanaf €21.450. De door Plus geteste Allure 130 pk kost €26.400.

Getty Images
 
Getty Images

Boven: Alle traditionele knoppen (bijvoorbeeld airco) zijn verwerkt in het computerscherm.
Onder: Optioneel is een gigantisch glazen panoramadak leverbaar.

Peugeot 308 SW Allure 1.2 e-THP 130 pk
• Motorinhoud: 1199 cc
• Vermogen: 130 pk
• Gemiddeld verbruik:
  1 op 21,3*
• Energielabel: A
• CO2-uitstoot: 109 g/km
• Afmetingen (lxbxh):
  459 x 204 x 146 cm
• Gewicht: 1165 kg
• Vanafprijs basisversie: €21.450

De Pluslezer

Annemiek van Gaal (50) is groepsleerkracht en staat voor een kleuterklas. Ze pakt vaak de fiets, maar is ook ­geregeld op pad met haar Mini Cabrio uit 2010. Hiermee rijdt zij gemiddeld zo’n 5000 kilometer per jaar.

Getty Images

Annemieks autotest in tien punten
Annemiek heeft niet echt een voorkeur voor een bepaalde auto. Ze moeten niet al te groot zijn en er – vooral – leuk uitzien. Comfort is een ander belangrijk item op haar lijst. Of de Peugeot aan haar compacte wensenlijst voldoet, blijkt uit haar tien plus- en/of minpunten:

 +  Touchscreen middenconsole eenvoudig te bedienen.
 +  Gemakkelijk in- en uitstappen.
 +  Mooi design van de auto.
 +  Lekker snelle motor.
 +  Sleutelloos instappen en starten erg prettig
     (optie à €500).
 +  Comfortabele stoelen.
 +  Veel bagageruimte.
 +  Overzichtelijk en duidelijk dashboard.
 –  Schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2 gaat hakerig.
 –  Bediening cruisecontrol zit onhandig (achter het stuur).
 –  Verwarring met richtingaanwijzer.

Het oordeel
“De Peugeot 308 SW is een moderne auto met een sportieve uitstraling. Hij rijdt opvallend fijn en heeft een mooi afgewerkt, chic interieur. Ook de ruimte is enorm. Het is dus niet alleen een heel prettig ogend model, maar ook een heel praktische auto.”

Het detail
“Ik vond de massagefunctie op de voorstoelen (optie à €350, inclusief stoelverwarming) erg fijn. Het is een aardigheidje, maar toch... je blijft lekker fit onderweg.”

Getty Images

 

 

 

 

 

 

 

 

Comfortabele stoelen met als extraatje stoel­verwarming én massagefunctie.

De professional

Michael Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kart­banen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Getty Images

Michaels autotest in tien punten
 +  De Allure heeft veel ruimte en een uitdagend ­dashboard.
 +  De bediening is gericht op het functionele.
 +  Het ruimtegevoel wordt versterkt door het glazen dak.
 +  De auto is zuinig in verbruik.
 +  Ook de prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend.
 +  De crashtesten komt de Allure goed door.
 +  De topsnelheid, voor zover dat belangrijk is, is hoog.
 +  Het touchscreen zorgt voor veel gemak.
 –  De stoelen voor hadden beter gekund, vooral qua verstellen.
 –  De auto schokt met opschakelen.

Het oordeel
“Is dit een BMW of een Peugeot? Lastig, maar de Peugeot is zeker net zo goed, zo niet beter. Een heerlijke auto die doet waar hij voor gemaakt is, gewoon goed rijden. Je stapt iets makkelijker in dan bij de Duitser, maar je moet je hoofd toch ook bij deze Franse variant intrekken. Het dashboard is simpel, maar toch niet gewoon – de toerenteller draait bijvoorbeeld linksom!

Een nadeel vind ik dat de voorstoelen niet geheel in hoogte versteld kunnen worden. In neutrale stand zit je recht, bij het verstellen zak je achter in de zitting wat weg. De wegligging is redelijk neutraal en zeer goed. Ook de remmen doen het werk voortreffelijk, evenals de ABS onder extreme omstandigheden.

De Allure heeft ook een waarschuwingssysteem voor de afstand tot de auto voor je. Erg mooi systeem, maar Peugeot speelt wel heel erg op ‘safe’, want de afstand is aanzienlijk. Het schakelen gaat prima, maar heeft een hinderlijke kleine schok bij het opschakelen in de eerste drie versnellingen. Waarschijnlijk heeft Peugeot een concessie moeten doen voor het lage brandstofverbruik. Toch neem ik de kleine minpuntjes graag op de koop toe, want de Allure is een volwaardig ruim automobiel voor een mooie prijs.”

De concurrentie:

andere ruime familieauto’s

Getty Images


Skoda Octavia Combi 1.4 TSI
• Ruim 7 cm langer/iets ruimer
• + 10 pk
• A-label, 121 g CO2/km, 1 op 18,9*
• Vanaf ca. €25.390

Getty Images


Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI
• Vergelijkbare lengte/ruimte
• – 8 pk
• B-label, 124 g CO2/km, 1 op 18,9*
• Vanaf ca. €25.650

Getty Images


Renault Mégane Estate TcE 130
• Vergelijkbare lengte/ruimte
• Zelfde vermogen: 130 pk
• B-label, 124 g CO2/km, 1 op 18,5*
• Vanaf ca. €25.490


* Fabrieksopgave

Kiezen voor de goedkoopste autoverzekering? Vergelijk de autoverzekeringen hier.

Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine