De PlusFietsTest 2010: welke fiets komt als beste uit de bus?

Wat is de beste fiets van 2010? Twaalf Pluslezers testten zestien nieuwe modellen – acht alledaagse en acht hybride fietsen – en stellen vast dat goedkoop lang niet altijd duurkoop is.

De test

Winnaar - Keuze van de redactie - Plus Budgettip

Een panel van twaalf Pluslezers legde voor de Plus Fietstest zestien nieuwe modellen op de pijnbank. Het panel bestond uit een paar echte kilometervreters, enkele testrijders die slechts af en toe de pedalen beroeren en een groepje daar tussenin. Een ideale mix. Dit alles onder begeleiding van Jan Kampers, oud-fietsspecialist van de ANWB en ervaren tester.

We zijn onze testrijders veel dank verschuldigd. Vooral omdat we begin februari op de fietsen stapten om de resultaten op tijd in Plus Magazine te krijgen. Het was een bar koude dag die eindigde met een flinke sneeuwbui. Maar de testers lieten zich daardoor niet weerhouden en stuk voor stuk stonden ze versteld van de verschillen tussen de fietsen. Dat het onderscheid zo duidelijk werd, was mede te danken aan het testparcours van tien kilometer dat bestond uit verharde en onverharde fietspaden, asfalt en klinkerwegen, pieken en dalen.

De verschillen tussen de fietsen zijn deels terug te voeren op het prijskaartje. Daarom deelden we de fietsen in naar prijs: goedkoper en duurder dan €1000. Voorts is er een verschil in techniek. We testten de alledaagse fietsen met een zogeheten gesloten naaf-aandrijving: enkele versnelling. En de hybride fietsen met open ketting-derailleur: een dubbele versnelling.

De testcriteria
De fietsen zijn beoordeeld op vier hoofdcriteria:

  • Rijeigenschappen: stabiliteit en sporing; bochten gedrag.
  • Comfort: zitpositie, zadel, verwerken oneffenheden.
  • Bediening: remmen, remvermogen, doseerbaarheid en bereikbaarheid remgrepen; versnelling en schakelmogelijkheden; verlichting, bediening, kwetsbaarheid en werking; standaard, staat de fiets stevig, is deze gemakkelijk te bedienen.
  • Afwerking en uitrusting: lak en kleurstelling; hoe zijn de onderdelen in verhouding tot de kwaliteit en prijs; eventuele extra’s.

Na iedere proefrit vulden de testers een vragenlijst in. Die zijn uitgewerkt naar rapportcijfers. Het eindcijfer is een gemiddelde van de beoordelingen. Per fiets is door meerdere testers gemiddeld veertig kilometer gereden. In totaal is er zo’n 660 kilometer gefietst.

De testers

< Ineke Hakkennes (54), voormalig manager TNT, fietst zo’n 2000 kilometer per jaar.

Loek Boer> (63), verhalenverteller, fietst 1700 kilometer per jaar. 


< Barry Bron (78), voormalig marktkoopman, fietst 600 kilometer per jaar.

Frans Tom> (68), voormalig ambtenaar, fietst 1500 kilometer per jaar.

< Hugo de Jong (62), voormalig security-specialist, fietst 8000 kilometer per jaar.

Aletta Alkema> (65), voormalig chauffeur gehandicaptenvervoer, fietst 5000 kilometer per jaar.


< Joke Tom (65), voormalig tekstverwerker, fietst 1500 kilometer per jaar.

Sieb Tuinstra> (64), voormalig fraudebestrijder, fietst 5500
kilometer per jaar.


< Frans van ’t Foort (61), voormalig fietsenhandelaar, fietst 5000 kilometer per jaar.

Sophie Jacob-Hintzen> (61), voormalig radiologisch laborant, fietst 2500 kilometer per jaar.



< Lukas Seunninga (68), voormalig landbouwinspecteur, fietst 12.000 kilometer per jaar.

Frits Hakkennes> (66), voormalig manager TNT, fietst 2000 ­kilometer per jaar.




De uitslag op alfabetische volgorde:

Fietsen met naafversnelling tot €1000


Plus en min:
+ goede rijeigenschappen
+ fraaie afwerking
– ketting rammelt
– schiet uit versnelling

Batavus Crescendo Deluxe €799

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 8-versnelling, Rollerbrake-remmen, halogeenkoplamp, naafdynamo, stuurpen met snelversteller.
Gewicht: 21 kg.
Oordeel: De Crescendo is een moderne recreatiefiets. De rijeigenschappen zijn goed, stabiel en lichtlopend. Vervelend is de rammelende ketting in de kettingkast. Dat is volgens Batavus te wijten aan een verkeerd afgestelde ketting. Een euvel dat normaal gesproken direct verholpen zou worden door de dealer. “Maar we hebben een steekje laten vallen en dat betreuren we. Waarschijnlijk zou de fiets anders hoger gewaardeerd zijn.” De Rollerbrake-remmen zijn uitstekend. Op de Shimano Nexus 8-versnelling was – mede door de slappe ketting – wel enige kritiek, omdat hij onder belasting weleens oversloeg en bij hogere snelheid door een kuil rijdend naar een andere versnelling oversprong. De afwerking was verder dik voor elkaar. De uitstraling was fris tweekleurig design dat ook in het zadel was toegepast.


Plus en min:
+ stabiel rijkarakter
+ afwerking
– versnelling niet geschikt voor heuvels
– weinig ruimte stuur-zadel

Gazelle Paris Plus €749

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 7-versnelling, Shimano Rollerbrake-remmen, halogeenkoplamp, naafdynamo, stuurpen met snelversteller.
Gewicht: 20,2 kg.
Oordeel: De Paris Plus is volgens Gazelle een sportieve stadsfiets met goede rijeigenschappen. “Strak”, oordeelt een tester. Maar in de heuvels schiet hij met z’n zeven versnellingen tekort en mist een paar lichte versnellingen onder de ‘1’. Dat geldt overigens voor meer fietsen met een naafversnelling. Het is dus inderdaad een stadsfiets en het sportieve kent een grens. De Rollerbrake remmen zijn uitstekend. Het comfort en de daarmee gepaard gaande zitpositie valt niet voor iedereen mee, door de wat korte bouw van het frame. Stuur en zadel zitten dicht op elkaar. De fiets is keurig afgewerkt en biedt alles wat je op zo’n fiets mag verwachten.

Plus en min:
+ goed sturend
+ goede onderdelen remmen en versnelling
– zadelpen heeft speling
– stuur lastig verstelbaar

Merida Freesport Eight €829

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 8-versnelling, Rollerbrake-remmen, halogeenkoplamp, naafdynamo, stuurpen met snelversteller.
Gewicht: 20,3 kg
Oordeel: Merida is niet het meest bekende merk in Nederland, maar voor mountainbikers over de hele wereld een topmerk. De Freesport Eight is een neutrale, goed sturende fiets. Het comfort wordt een beetje negatief beïnvloed door de draaiende zadelpen. Bij vastzetten werkt de vering niet meer. De snelversteller van de stuurpen was wat moeilijk te bedienen. Goede remmen en versnellingen. Schakelt prima en heeft een behoorlijk bereik. De fiets is compleet uitgerust. Over de afwerking waren de meningen verdeeld omdat het frame was volgeplakt met duidelijk aanwezige stickers. Een kwestie van smaak. Het iele belletje kreeg kritiek van de testers.


Plus en min:
+ rijdt vlot
+ stuurt erg licht
– versnelling zou lichter mogen
– lichte sturing bevalt nietiedereen

Puch Excellent Plus €749

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 8-versnelling, Rollerbrake-remmen, halogeenkoplamp en naafdynamo, stuurpen met snelversteller.
Gewicht: Niet opgegeven.
Oordeel: Het merk Puch verwierf faam in de jaren zestig, als de bromfiets met het hoge stuur en het uitlaatpotje. Als fietsmerk draait Puch ook alweer geruime tijd mee. De fabrikant claimt dat ieder model specifiek wordt samengesteld voor de juiste doelgroep. De Excellent is een vlot rijdende fiets met veel vaart. De besturing is licht en de een vindt dat prettiger dan de ander. We missen wat lichte versnellingen voor de stevige heuvels, maar dat geldt zoals gezegd voor alle naafversnellingen. De remmen werken goed, zeker niet agressief. De meer ervaren fietser waardeert het solide karakter van de fiets hoog, minder ervaren testers moeten er op deze Puch harder voor werken, maar waarderen desalniettemin de robuustheid van fiets.


Plus en min:
+ mooie afwerking
+ degelijk
– kettingkast resoneert
– schakelt een beetje stroef

Sparta Amphion €799

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 8-versnelling, Rollerbrakeremmen, halogeenkoplamp, naafdynamo, stuurpen met snelversteller.
Gewicht: Niet opgegeven.
Oordeel: De oerdegelijke Amphion is een stevige fiets met goede rijeigenschappen. Het comfort is goed op het punt van instellingen voor zadel en stuur. Nadelig is de hinderlijke resonantie van de kettingkast tijdens het rijden. Wij konden het niet verhelpen. De remmen en versnelling zijn uitstekend. Uit onze test blijkt dat de naafversnellingen niet echt geschikt zijn om in heuvelachtig terrein te fietsen. Ook bij de Amphion de opmerking dat de versnellingen te zwaar waren. De afwerking is bij deze fiets keurig, onder meer door de kabels binnen door het frame te geleiden.


Plus en min:
+ lage prijs
+ degelijke afwerking
– zadelpenvering
– koplamp valt een beetje uit de toon

Union Quadra €699

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 8-versnelling, Rollerbrake-remmen, halogeenkoplamp en naafdynamo, stuurpen met snelversteller.
Gewicht: 20,4 kg.
Oordeel: Voordat er een meter gefietst is valt de fiets al op vanwege de gunstige prijs. De fiets rijdt zoals hij eruitziet: vlot en stabiel.
“Een stevige fiets”, noteerde een tester op z’n formulier. Zo stevig dat het comfort wat tegenvalt door de matig verende zadelpen. De remmen en Nexus 8-versnelling zijn voor deze prijs uitstekend. De fiets is compleet en keurig afgewerkt. Al vond een testrijder de afwerking en dan met name de lasnaden minder mooi.

Fietsen met naafversnelling boven €1000


Plus en min:
+ uitstekende rijeigenschappen
+ topafwerking
– hoge prijs

Koga Miyata SilverAce €1299

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 8-versnelling, Rollerbrake-remmen, led-koplamp, stuurpen met snelversteller.
Gewicht: 19,5 kg.
Oordeel: Rijden met de SilverAce is een genoegen. De fiets rijdt zeer stabiel en strak. De Nexus 8-versnellingsnaaf in Premium-uitvoering is aanzienlijk stiller dan de gewone Nexus 8-naven. Schakelen gaat als een zonnetje. De overbrenging is redelijk gunstig, waardoor er ook goed geklommen kan worden met deze fiets. De allernieuwste Shimano IM 80 Rollerbrake-remmen functioneren beter dan de voorgaande goedkopere uitvoering bij de andere fietsen. Maar daar is het prijskaartje van deze fiets dan ook naar. De Koga is in alle opzichten top, afwerking, uitrusting, alles is compleet en van hoge kwaliteit. “Een zeer goede fiets.”
Terug naar boven


Plus en min:
+ goede rijeigenschappen
+ prachtige afwerking
– hoge prijs 

Multicycle Image €1199

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Nexus 8-versnelling, Rollerbrake-remmen, led-koplamp, verstelbare stuurpen.
Gewicht: 20,5 kg.
Oordeel: De Image rijdt fantastisch. Strak en stabiel, hij zoeft over het fietspad. Het comfort staat op een hoog niveau: fijn zadel en de lederen handgrepen geven net iets extra’s. “Dit zou mijn fiets wel eens kunnen zijn”, schrijft een tester. De versnellingen zijn zeer goed, maar op dit punt scoort de Koga nog beter. Extra is de MC Safe-brake. Die zorgt ervoor dat welke remhandel er bij een noodstop ook wordt ingetrokken, er altijd eerst achter geremd wordt. Dat voorkomt het over de kop slaan bij een blokkerende voorrem. De fiets is verder volledig handgemaakt, uitstekend afgewerkt en heeft tien jaar lakgarantie.

Fietsen met derailleurversnelling tot €1000


Plus en min:
+ zeer comfortabel
+ goede afwerking
– frame mag stijver

Batavus Jakima Spirit €799

Techniek: Alumiumframe, Shimano Alivio 24-derailleur, Shimano Rollerbrake-remmen, halogeenkoplamp, naafdynamo, snelverstelbare stuurpen.
Gewicht: 20,4 kg.
Oordeel: Een plezierige fiets die fris oogt met een fraai en modern gebogen frame. De rijeigenschappen zijn uitstekend, strak en precies. Toch bij           hoge snelheid viel de stijfheid een tikkeltje tegen. Batavus heeft inmiddels toegezegd aan de stijfheid van het frame te zullen gaan werken. Het comfort is uitstekend; de voorvering en verende zadelpen vangen alle oneffenheden uitstekend op. De derailleur schakelt prima en 24 versnellingen is voldoende. De uitrusting is compleet. Een mooie, goed rijdende, chic afgewerkte fiets.


Plus en min:
+ uitstekende rijeigenschappen
+ goede afwerking
– spatbord achter te dicht bij de band
– lange standaard

Gazelle Medeo Plus €799

Techniek: Alumiumframe, Shimano Acera/Alivio 24-derailleur, V-brake-remmen, halogeenkoplamp, naafdynamo, snelverstelbare stuurpen.
Gewicht: 18,8 kg.
Oordeel: De fiets oogt niet alleen betrouwbaar, maar zo voelt hij ook aan tijdens het rijden. Uitstekend in het spoor en strak in de bochten. Zeer stabiel ook op hoge snelheid. Het comfort is goed, een beetje stug, maar dat past bij het sportieve karakter van deze fiets. De versnellingen zijn uitstekend. Schakelt prima. Remmen doet hij uitstekend en zo nodig kan heel sterk worden vertraagd. Hinderlijk was wel het achterspatbord, dat bij de minste of geringste aanraking gelijk tegen de band schuurde. De ruimte tussen band en spatbord achter is onder andere door de bevestiging van de jasbeschermer erg krap. Een tester vond de (verstelbare) standaard erg lang voor zo’n sportieve fiets, maar daarmee staat de fiets wel stabiel.
Terug naar boven


Plus en min:
+ sportief rijdend
+ nette afwerking
– remmen agressief
– schakelt wat zwaar

Merida Freesport 300 €749

Techniek: Alumiumframe, Shimano Deore 24-derailleur, V-brake-remmen, led-koplamp, verstelbare stuurpen.
Gewicht: 17,5 kg.
Oordeel: De Freesport is een strakke, neutrale fiets die goed rijdt. Het comfort blijft wat achter, maar is acceptabel voor een sportieve fiets. Daar verraadt Merida de sterke wortels in de mountainbike-wereld. De voorvering heeft een Lock Out waarmee je de vering kunt uitschakelen. Handig. Het bereik versnelling is uitstekend. Schakelt soms een beetje zwaar. Volgens de importeur zal dat na het inrijden snel beter gaan. De V-brake-remmen vertragen zeer sterk, een beetje agressief, en moeten daarom goed gedoseerd worden. De fiets is compleet en netjes afgewerkt. Hij oogt heel sportief en rijdt ook zo.


Plus en min:
+ goede stabiliteit
+ spatschermpjes aan het voorspatbord
– voorrem te agressief
– zadel te smal

Puch Country Plus  €749

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Deore LX 27-versnellingen, V-brake-remmen, halogeenverlichting, naafdynamo, snelverstelbare stuurpen.
Gewicht: Niet opgegeven.
Oordeel: Puch noemt dit model een trekkingfiets. Nu worden die veelal voor grote toertochten gebruikt en dan is het soms niet handig als de kabels binnendoor lopen. Fraai is het wel. De fiets rijdt goed en is stabiel. Het comfort is redelijk, alhoewel het zadel voor de rechte zitpositie aan de smalle kant is. De remmen werken goed, maar soms iets te agressief. Een goede remkrachtbegrenzer voor de voorrem zou het nog veiliger maken. De versnellingen schakelen goed en zijn geschikt voor alle omstandigheden. De uitstraling en afwerking van het aluminium met blanke lak blijft persoonlijk. Netjes zijn de korte spatschermpjes aan de voorspatborden, die moeten voorkomen dat benen en/of broek in de regen vies worden.


Plus en min:
+ lage aanschafprijs
+ nette afwerking
– voorrem te agressief
– zadelpen draait

Raleigh Eagle €599

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Deore mix 24-versnellingen, V-brake-remmen, led-batterijverlichting, verstelbare stuurpen.
Gewicht: 18,9 kg.
Oordeel: Wat een verrassing, deze fiets! Vooral de soepele versnelling krijgt veel lof van de testers. “Een lekker licht fietsje”, zo oordeelt iemand. Een beetje wiebelig, maar dat komt deels doordat we een damesuitvoering hebben getest. Die zijn iets minder ‘stijf’. Over de remmen waren de meningen verdeeld omdat ze nogal agressief aangrepen. Met een extra remkrachtbegrenzer lost de fabrikant dat zo op. De fiets wordt verder qua uitstraling en afwerking gunstig beoordeeld.
Terug naar boven


Plus en min:
+ lage prijs
+ solide constructie
– voorderailleur schakelt zwaar
– afwerking kan beter 

Union Goldrun €699,95

Techniek: Aluminiumframe, Shimano Alivio 21-versnellingen, Rollerbrake-remmen, halogeenverlichting, naafdynamo, snelverstelbare stuurpen.
Gewicht: 19,3 kg.
Oordeel: Waar Raleigh een lekker licht fietsje levert, gaat Union voor een degelijke, stabiele fiets, die wat zwaarder trapt. Het testmodel heeft een dubbele framebuis en extra versteviging naar de achtervork. Het comfort is zoals je van een sportieve fiets mag verwachten: een beetje stug. De zitpositie en instellingen zijn prima. De 21 versnellingen zijn genoeg om mee uit de voeten te kunnen. De voorderailleur schakelde wel een beetje zwaar. Ook bij deze fiets is de display voor de versnellingstand moeilijk afleesbaar. De fiets is compleet uitgevoerd.

Fietsen met derailleurversnelling boven €1000


Plus en min:
+ uitstekende rijeigenschappen
+ hoogstaande afwerking en onderdelen
– versnellingsdisplays slecht afleesbaar
– vóórderailleur schakelt zwaar

Koga Miyata Advance €1199

Techniek: Aluminium triple butted-frame, Shimano Deore 24-versnellingen, Shimano V-brake-remmen, led-verlichting, verstelbare stuurpen.
Gewicht: 18,1 kg.
Oordeel: Ook in dit segment schittert Koga. Uitstekende rijeigenschappen, voorspelbaar weggedrag en betrouwbaar en stabiel in snelle bochten. Het comfort is goed, de voorvering kan met de Lock Out in een handomdraai worden uitgeschakeld. Minpuntje is de zware bediening van de voorderailleur. Enkele dames hadden daar moeite mee. De display is ook bij dit topmodel volgens de testers moeilijk afleesbaar. De remmen zijn uitstekend en voorzien van een goede begrenzer. De fiets is verder hoogstaand afgewerkt, niet zichtbaar maar wel heel belangrijk voor stijfheid en gewicht is bijvoorbeeld het triple butted-frame. Dat wil zeggen dat de buizen verschillende diktes hebben, afhankelijk van waar de meeste krachten op komen. Ook de volautomatisch led-verlichting met hoge lichtopbrengst valt op.


Plus en min:
+ goede rijeigenschappen
+ comfortabel
– schakelt stug
– slecht belletje 

Multicycle Flare €1099

Techniek:  Aluminium double butted-frame, SRAM X-7 27-versnellingen, Shimano Rollerbrake-remmen, led-verlichting, naafdynamo, verstelbare stuurpen.
Gewicht: 19,9 kg.
Oordeel: Een fijne fiets, stabiel en koersvast. Het comfort is ruim voldoende, een goed zadel en een juist instelbare zitpositie. Met dit hoger comfort onderscheiden de dure fietsen zich toch van het goedkopere segment. De vering doet z’n werk naar behoren, zonder slap aan te voelen. De versnelling is dit keer niet van Shimano maar van het Amerikaanse SRAM. De bediening is anders met aan ieder kant twee drukhandels en wordt door de testers als stugger ervaren. Multicycle stelt dat deze manier van schakelen uit het mountainbiken komt en daar stelt men het ‘duidelijke’ schakelen juist op prijs. Het is dus vooral een kwestie van gewenning. De fiets heeft een luxe, dure uitstraling en is afgewerkt met toponderdelen. Een fiets waar zorg aan is besteed.

Terug naar boven

Conclusie

Het allerbeste nieuws is dat alle fietsen een dikke voldoende halen. Lager dan een 7 is er niet gescoord en daar mogen fabrikanten en consumenten blij mee zijn. De grotere verschillen zitten echter in de prijs. Wie op zoek gaat naar de echte topkwaliteit, moet daarvoor tot wel twee keer meer betalen. Koga Miyata en Multicycle nemen afstand doordat ze op alle punten goed scoren: afwerking, rijeigenschappen, comfort en bediening. Het is allemaal dik in orde. Dat vertaalt zich in meer fietsplezier. Onze testrijders merkten dat ook al op na een rondje van tien kilometer. “Ik weet al wat mijn volgende fiets wordt. Maar ik moet er nog wel even voor sparen”, vatte een tester zijn ervaringen van die dag samen. Grote winnaar werd de Koga Miyata Silver Ace. Met als enige kanttekening: de toch wel stevige prijs.

Niet iedereen kan of wil de hoofdprijs voor een fiets neertellen en dan zijn er voldoende betaalbare alternatieven. Bij de fietsen met naafversnelling tot €1000 springt de Puch Excellent Plus eruit. Vooral de bediening en afwerking spreekt het testpanel aan. De Gazelle Paris Plus zit er dicht tegen aan.
Bij de derailleurfietsen tot €1000, zeg maar het sportieve segment, is de Gazelle Medeo Plus de ‘Keuze van de redactie’, die staat voor betaalbare kwaliteit. Op alle aspecten werd deze fiets hoger beoordeeld dan de rest. De Medeo Plus eindigde als eerste in zijn categorie en laat qua eindcijfer verschillende veel duurdere fietsen achter zich.

De verrassing is de Raleigh Eagle. De goedkoopste fiets uit onze test zit er dicht tegenaan, kan zich meten met de top en is daarom onze Budget Tip!

Lees ook

 

Jan Kampers en Erik Bogaard

Reactie toevoegen

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.