Weblog cruise Vietnam en Cambodja

Een Plus cruise naar het Verre Oosten is dé manier voor een exotische ontdekkingsreis. Momenteel is een groep Plusreizigers de droomcruise Vietnam en Cambodja aan het maken met het schitterende schip de Princess Daphne.Volg nu al hun belevenissen via dit weblog!

Weblog Cruise Vietnam/Cambodja 18 febr. – 7 maart 2011

19-20 februari

Veilige aankomst in Singapore, hoe kon het ook anders als je gevlogen wordt door de zoon van twee Plus passagiers! Na wat uitgerust te zijn na de vlucht de volgende dag meteen een mooie excursie, een bezoek aan de fraaie Orchideeën tuin en een rondrit door de stad. Je valt van de ene verbazing in de andere, veel groen, fraaie lanen, maar ook hoge flats, zeer moderne architectuur achter kleine, originele huisjes van de eerste bewoners. We krijgen een goede indruk van dit mini staatje tijdens onze rondrit en de vele nationaliteiten die er wonen. De gebouwen laten dit ook zien. Hoge woonflats, Chinese tempel, Hindoe tempel, hypermoderne winkelcentra, bank en kantoorgebouwen, gewaagde architectuur, maar ook vele luxe privé villa’s.

Letterlijk van alles wat. Er zijn ook eenvoudige woningen, maar dak en thuislozen heeft Singapore niet. De gids geeft ons het advies een boottochtje te maken langs al dat fraais, wat een deel van de passagiers ook opvolgde. Singapore vanaf het water was inderdaad indrukwekkend.

De middag benutten we door een wandeling te maken naar het nabij gelegen Raffles hotel. Een Art Deco gebouw uit 1887, dat een aantal jaren terug volledig gerestaureerd is. We wanen ons terug in de koloniale tijd. Daar hebben we “luxueus”een drankje gedronken! Aan het eind van de middag inschepen op de Princess Daphne, waar we allervriendelijkst ontvangen worden door de bemanning.

21 februari

Dagje zee, heerlijk om even uit te rusten, het schip verkennen en je hut inrichten tot je privé terrein voor 14 dagen. Een prachtig, gerenoveerd schip, nog een echt schip en geen varend flatgebouw. De zon laat verstek gaan, maar dat is niet zo’n ramp, want daardoor is het ook wat minder warm. Het is een genot buiten op het dek te kunnen ontbijten en meteen te ervaren dat de service top is. De douane van Cambodja en Vietnam houdt ons ook al bezig met het invullen van de papierwinkel. Nu ja, dat hoort erbij.
Verder zijn er vele activiteiten, teveel om hier op te noemen, maar vervelen doen we ons zeker niet. ’s Avonds een welkomstcocktail, natuurlijk kunnen we op de foto met de kapitein. Daarna ons eerste Gala diner, het is altijd een feestelijk geheel al die mooi geklede dames en heren. Het is alles bij elkaar weer genieten.

22 februari

Vanmiddag in Sihanoukville onze eerste excursie. We rijden richting stad en bezoeken eerst een scheepswerfje voor houten vissersschepen zoals die nog steeds gebruikt worden op de Mekong rivier, eromheen zeer simpele woninkjes en winkeltjes, een grotere tegenstelling na ons bezoek aan Singapore was eigenlijk niet mogelijk.

Dan volgt een fraaie tempel de Wat Lur, eigenlijk moet ik zeggen een tempelcomplex want rondom deze Wat Lur in een grote tuin stonden vele kleine tempeltjes en beeldhouwwerken. In de tempel zelf natuurlijk een Boeddha en fraaie schilderingen met afbeeldingen van de historie en het ontstaan van het Boeddhisme. Een tweede fraaie tempel komen we tegen richting de beach en natuurlijk ook hier een stop. Tot slot nog even een drankje aan het strand en onze dag kan niet meer stuk.

23 februari

Vanuit Sihanoukville vertrekken we vroeg naar Phnom Penh. Het is een lange rit van drie uur, uiteraard met een tussentijdse stop, maar de uren vliegen om. We kijken onze ogen uit, hoe en wat er allemaal vervoerd wordt op deze “High Way” (eenvoudige twee-baans weg). Je houdt het niet voor mogelijk wat op brommers, fietsen en kleine vrachtauto’s gestapeld en gestouwd kan worden. “Blik op de weg” zou hier een amusement programma zijn. Er wordt dan ook heel wat afgelachen in de bus. In Phnom Penh bezoeken we eerst het Nationaal museum waar veel fraais uit de geschiedenis van Cambodja te bezichtigen is.

In zijn geheel is het ook een mooi gebouw in traditionele stijl. Een verrukkelijke lunch wordt ons geserveerd in het luxe Phnom Penh hotel. Vervolgens bezoek aan het Koninklijk Paleis en natuurlijk de Zilveren Pagode. De Pagode heeft zijn naam te danken aan de zilveren vloertegels, ruim 5000!! Daarnaast is er een hoeveelheid goud, zilver en diamanten verwerkt in Boeddha beelden, gebruiksvoorwerpen en sieraden die je niet kan bevatten. Ongelooflijk wat een weelde.
Vermoeid maar voldaan gaan we schipwaarts. Morgen een zeedag, een goede timing, dan kunnen we heerlijk relaxen!

24 februari zeedag

Een relaxte dag, dat was het inderdaad. Maar….als je de activiteiten aan boord wilde volgen had je het nog best druk. Mogelijkheden te over van wijn en kaas proeverij, bingo, bezoek aan de brug tot interessante lezingen, vervelen doen we ons niet. De temperatuur is heerlijk, het zwembad gevuld, muziek in de diverse bars, wat wil je nog meer.

25 februari

Vanuit Ho Chi Minh stad een tocht naar de Mekong Delta

Dit keer een heel bijzondere weblog, niet gemaakt door de Plus begeleidster, maar door een passagier Marian Demenint-de Jongh. Een andere passagier Mia Kamphuis leverde de bijpassende mooie foto’s. Beiden heel hartelijk dank.

Toeterend en zigzaggend tussen de bromfietsers van Saigon rijden we de stad uit.
Langs de Saigon River zien we de restanten van de slums naast de nieuwe hoogbouw. De gids verzekert ons dat de bewoners niet zomaar verdreven zijn, maar een huis hebben gekregen in de woontorens. Toch gaat daarmee een eeuwenoude manier van leven verloren. Verder zien we heel smalle hoge huizen: er wordt namelijk belasting betaald naar de breedte van het huis.

De reis naar de Mekong delta duurt 1u 45 min. Sinds kort is er een nieuwe snelweg, waarop bromfietsen niet mogen rijden, vertelt de gids trots. Maar ook zonder bromfietsen kunnen wij niet echt de spelregels in het verkeer ontdekken.

Bij de Mekong aangekomen stappen we over op een boot. We varen langs drijvende huisjes met eronder een viskwekerij (in een soort kooi) Als de baasjes er niet zijn, worden de woonplateaus bewaakt door kettinghonden, soms wel 6. De Mekong is hier indrukwekkend breed namelijk 3 km.

We stoppen bij een kokosnootverwerkingsbedrijf. Er wordt coconut candy gemaakt. Erg lekker. Alles van de kokosnoot wordt trouwens gebruikt: sap en vruchtvlees van de jonge noot voor directe consumptie, oudere noot wordt gemalen voor de kokosmelk en ook voor het fabriceren van de candy. Bast en vezel hebben ook allerlei toepassingen, net als het palmblad.

We stappen hier over in 8-persoons bootjes en varen een zijarm van de rivier op.

Na enige tijd varen tussen de mangroven komen we aan bij een kampong waar we langere tijd doorbrengen. Hier zien we nog de schoonheid van de Vietnamese natuur en de manier van leven van vroeger. Men heeft echter het mini-boerenbedrijfje omgetoverd tot een heel bijzondere toeristenattractie. We krijgen thee, honing en veel heerlijk schoongemaakt fruit: ananas, kleine bananen, een soort durian (jackfruit) en pomelo. Men adviseert ons zout op de ananas te doen om het zoet te versterken.Lopend door de tuin zien we al deze vruchten aan de bomen en planten. Men probeert ondertussen uiteraard, maar aller vriendelijkst, het e.e.a. aan ons te verkopen. Daarna worden we weer opgevangen met thee en krijgen we een miniconcert met traditionele muziekinstrumenten en zang. Het begint al te schemeren als we de terugreis aanvaarden. Een leuke excursie.

26 februari

Ho Chi Minh stad

Weer zo’n stralende dag, gewoon voor deze omgeving, maar wij uit ons koude kikkerlandje aan de zee genieten daar toch extra van.

Vandaag stond een excursie naar Ho Chi Minh stad op het programma. Een stad met een duidelijk koloniaal verleden. Veel Frans uitziende gebouwen uit de Indo China periode zelfs een postkantoor ontworpen door Eifel, ja, diezelfde van de Eifeltoren. We maken korte wandelingen langs deze historische gebouwen. Het is een ruim opgezette stad, brede lanen en boulevards met veel groen. Ook nu zijn de verkeersregels voor ons compleet onzichtbaar. De stad heeft 8 miljoen inwoners en 4 miljoen bromfietsen! Dat komt erop neer dat iedereen boven de 16 een brommer heeft. Onze bus laveert behendig door dit hectische verkeer.
Een bezoek aan het Nationaal Historisch museum is een must. De 4000 jaar oude geschiedenis van Vietnam wordt hier weergegeven.. We bekijken ook de beroemde waterpoppenshow, een poppenspel gespeeld in een vijver en gehuisvest in dit museum.. Interessant is eveneens het lakwerk atelier. Beroemde schilderijen zie je terug als ingelegd lakwerk. Tot slot nog een bezoek aan de Thien Hau Pagode uit de 18e eeuw. Aan het eind van de ochtend keren we terug naar het schip om ’s middags de vele indrukken in rust te kunnen verwerken. We gaan op weg naar Nha Trang.
Een ander deel van onze groep heeft de Cu Chi tunnels bezocht en komen ook aan boord met veel indrukken. De Cu Chi tunnels liggen in een mooi bosrijk gebied. Je kijkt je ogen uit, hoe vernuftig alles is aangelegd, 200 km. lang. Ondergronds: een ziekenhuis, keuken, slaapzalen, vergader ruimtes, munitie opslag. Door een termietenheuvel loopt een ontluchtings buis. Het is nu wel duidelijk dat de Amerikanen dit nooit konden winnen, ontbladeringsgif hielp hier niet. Alles is wel afgestemd op een klein formaat mensen wil je de tunnels in dan is het handen- en voetenwerk en daarbij dan nog te bedenken dat het deel wat wij kunnen bekijken enigszins vergroot is, anders kon geen enkel West Europeaan dit complex bekijken.

27 februari Nha Trang

Vanmorgen hebben we genoten. Een prachtige excursie. Eerst per bus richting bootjes. Onze mond viel open toen we daarheen reden. Waren we met een tovertapijtje opeens naar Nice gevlogen? Een riante boulevard, parken, luxe hotels, het leek op de Boulevard des Anglais.

Het boottochtje, mooie omgeving, heerlijke temperatuur, de eerste stop op een Kokospalmen eiland, waar natuurlijk een kokosnootdrank in de originele “verpakking” geserveerd werd. Stukjes van het verse vruchtvlees smaakten heerlijk. Op een volgend eiland konden we kennis maken met de manier waarop de Vietnamese families hun potje koken in een soort klei oventje. Voordat we teruggingen naar de bus, een nieuwe verrassing, in een restaurantje aan het water kregen we een bord vol lokaal fruit geserveerd, genieten dus.

De bus kwam ons hier weer ophalen en de excursie werd voortgezet op het vaste land. Landelijke dorpjes, o.a.bezoek aan heel fraaie, oude woning waar een lekker kopje thee geserveerd werd. Alleen al die mooie bloemen en vlinders waren een bezoek waard. Verder richting rijstvelden en vervolgens terug naar de stad waar we nog een half uur rondneusden op een grote markt waar veel, nee hééééél veel te koop was. Keurig op tijd waren we weer aan boord voor onze luxe lunch.

28 februari Danang

Vandaag mochten we uitslapen, heerlijk, rustig genoten van ons luxe ontbijt. Om 9.45 uur de verplichte drill (sloepenrol) voor onze veiligheid. Keurig verzamelde iedereen zich met zwemvest in de juiste ruimte, zoals aangegeven aan de binnenkant van de toegangsdeur van de hut.
Het is een rustige zee, mooi weer.
Om 11 uur een lezing door Gerda, waarin zij in het kort de geschiedenis van Vietnam vertelt en de verbanden legt tussen deze historie en de in onze tijd ontstane Vietnam oorlog. Noord Vietnam werd 1000 jaar overheerst door de Chinezen. Danang was heel vroeger de scheidslijn tussen Noord en Zuid Vietnam en later in de Vietcong periode opnieuw. Beide delen van Vietnam maakten een geheel eigen ontwikkeling door, die ook nu nog duidelijk zichtbaar is.

1 maart Danang

Er zijn dagen die je alleen maar kan beschrijven met superlatieven, vandaag is er zo een.
Vanmorgen vroeg vertrokken we richting My Son Holy See, een tempel complex uit de tijd van de Champa’s, het volk wat hier van de 4e tot de 15e eeuw leefde.

Volgens historici was dit gebied het “heilig” land van dit volk. Alle Cham torens werden op een vierkant fundament gebouwd. De toren zelf bestaat uit drie delen, een basis die de wereld en de mens voorstelt, een mysterieus deel van de geesten en de top stelt een man voor die bloemen, vruchten ed. offert, een soort verbinding tussen mens en geest. We moesten een kleine wandeling maken om de tempels te bereiken, je waande je in het oerwoud, zingende vogels, dichte begroeiing en geen lawaai van vliegtuigen of auto’s.
Na bezichtiging van dit fraaie tempelcomplex kregen we een dansvoorstelling volgens traditionele stijl. Plaatjes, de dansers en danseressen.

Na dit fraais stond een bezoek aan een werkplaats van marmeren beeldhouwwerk op het programma, opnieuw keken we onze ogen uit. Wat een kunstzinnig volk die Vietnamezen. Bij bezoek aan de stad stopten we op de boulevard waar een aantal van deze prachtige kunstwerken permanent te bezichtigen waren. Zie de foto.
Terug op het schip opnieuw kunst en een beeldhouwwerk, dit keer liet de “sculptuur”chef van het schip zien hoe een ijssculptuur gemaakt werd. Het was dus weer genieten.

Halong Bay 2 maart

Vandaag voelden we ons een beetje Vips. De Plus passagiers werden apart op de brug uitgenodigd en ….we mochten daarbij ook nog foto’s maken, iets wat je hoogst zelden meemaakt. Sergio de staf officier, vroeger heette dat eerste stuurman, legde ons geduldig alle apparatuur uit, het gebruik van de vlaggen, hoe het vroeger ging en hoe nu met alle moderne apparatuur.
’s Middags een ander gevoel. Dit keer waren we Alice in Wonderland. We voeren met ons eigen schip Halong Bay de baai binnen. Het was een beetje heiig, dit versterkte nog het mysterieuze van dit “landschap”.

Na de lunch een excursie op een kleinere boot We kunnen de baai nu nog beter verkennen en dichter bij al deze eilandjes komen. Duizenden eilanden, soms bizarre vormen, een hond, een kat, twee kippen. Je weet niet wat je ziet. Op een wat groter eiland gaan we aan wal en bezichtigen de rots van binnen, in welk sprookje komen we nu weer terecht?

Schitterende rots formaties belicht met vele kleuren, het is bijna onwerkelijk. Het is niet te beschrijven, dus maar een fotootje bijgevoegd.

Het was weer een top dag.

Halong Bay 3 maart

Vandaag van alles wat. Er konden via het schip twee excursies geboekt worden, een lange trip naar Hanoi of een wat kortere landinwaarts met bezoek o.a. aan de Yen Tu Pagode en de mogelijkheid om een origineel Vietnamese woning, die nog gewoon in gebruik is, te bezichtigen.
Van beide excursies kwam men enthousiast terug.

Je kon ook met een veerboot, die aanlegde bij het schip, naar de wal gebracht worden en daar op eigen gelegenheid wandelend of per taxi de stad bezichtigen. Ook daarover was men enthousiast. Met 7 passagiers hebben we een taxi busje gehuurd en vervolgens de oude stad bezocht. In de twee uur die we de bus charterden een rondtour, lekker snuffelen op een grote markt, waar we leuke souvenirs kochten en een bezoek aan een pagode, waar we een dienst konden bijwonen, heel indrukwekkend.

Aan het eind van de middag kregen we op ons verzoek een privé Fado concert van de Aqua band met zang van Louisa Oliveira, ongelooflijk die stem van haar, een tweede Amalia Rodriques. We hebben genoten.

Dit wordt de laatste web log vanaf het schip, onze belevenissen in Hongkong zal ik thuis verder schrijven.

Hong Kong 4 maart

Vanmorgen vroeg gleden we met de Princess Daphne een futuristische film binnen. Een landschap van giga flats in diffuse kleuren. Indrukwekkende architectuur, die zich aftekende tegen de hemel, maar ook tegen een groene achtergrond van de heuvels. Tijdens onze excursies werd dit beeld nog eens benadrukt, omdat je rijdende door de stad steeds meer groen en parken ontdekte. Zelfs onder viaducten waren kleurige bloemenperken aangelegd.
Nooit gedacht dat Hongkong zoveel natuurschoon had. Natuur in de omgeving wordt ook benut en hoe? Hoge gebouwen worden neergezet met steigers van bamboe, ja echt. Er zijn weer verschillende mogelijkheden om Hongkong te verkennen, we liggen op een gunstige plaats en kunnen zo de stad in wandelen. Winkels, musea, allemaal in de buurt. Er zijn ook excursies, eentje naar Lantau, een eiland twee maal zo groot als Hong Kong eiland, waar men het fraaie Po Lin klooster kan bezoeken, de andere excursie is een Hong Kong tour, we gaan o.a. met de Peak tram ( zo’n Zwitsers rood kabeltreintje) naar het hoogste punt 552m van het eiland.

Grappig is als je foto’s neemt vanuit de klimmende tram, dan staan alle gebouwen scheef. De verhalen van de gids over Hong Kong zijn natuurlijk legio, maar hij vertelt het opvallende verhaal dat de jonge bevolking tegenwoordig niet geneigd is een “groot” gezin te stichten, ze geven de voorkeur aan een troeteldier, meestal een hondje dat ze aankleden en ermee rondtuttelen alsof het een baby is.

Hierboven meldde ik dat we op een gunstige plaats lagen met het schip, dat constateerden we ook ‘s avonds, het uitzicht op de verlichte stad is een sprookje, zie de foto.

Hong Kong 5 maart

Er is een tijd van komen en gaan. Vandaag is het voor ons het “gaan”. Prettig van deze cruise is dat het allemaal heel relaxed gaat. Gisteren voldoende tijd om de koffer te pakken. Vandaag nog een korte excursie, een rondtour en een tochtje met een Sampan scheepje langs oude, fraaie gebouwen. Het woord Sampan komt van Sam=drie en pan=plank, maar gelukkig heeft ons scheepje iets meer dan drie planken. Tot slot een Chinees Dim Sum afscheidsdiner en dan naar het vliegveld voor de vlucht terug.

Terugkijkende kon natuurlijk niet alles in deze weblog beschreven worden, ik denk even aan het galadiner op de zeedag voordat we in Hong Kong arriveerden, of de vele fraaie shows die we in de avonden hadden, de gezellige live muziek in de diverse bars, het was geweldig!

Een ding is zeker, we hebben allemaal genoten van deze schitterende cruise.

Gerda Sikkink

3 Comments

Hallo Gerda,

Volg met belangstelling jullie cruise op de Princess Daphne,
geniet maar lekker met zijn allen en tot bels na de 7e maart
Franca

Hallo Gerda,
Wat een heerlijke reis!
Ik had hier graag bij willen zijn.
Nog een paar mooie dagen en een goede terugreis.
Groetjes, Wil van der Knaap

test test

Reactie toevoegen

Bij het indienen van dit fomulier gaat u akkoord met het privacybeleid van Mollom.