Beter verzekerd in 8 stappen

Getty Images

De premies zijn bekend: u kunt vanaf vandaag weer van zorgverzekeraar wisselen. Dat scheelt soms honderden euro’s per jaar. Maar kijk vooral ook naar de dekking. Voor wisselaars én ‘zittenblijvers’ geldt: kunt u straks nog naar uw eigen specialist?

Hoeveel bent u ­volgend jaar kwijt aan uw ­zorg­verzekering? Elk ­najaar ­bepalen de overheid en ­verzekeraars wat de premie van het ­basispakket gemiddeld gaat ­kosten. Dit is de zogeheten ­‘nominale rekenpremie’. In 2015 stijgt deze ­premie met ongeveer een tientje naar ruim €100 per maand. Daar blijft het niet bij, want ook het ­eigen ­risico gaat omhoog: van €360 naar €375 per persoon per jaar.

Ook dit jaar zijn er flinke prijsverschillen tussen de zorgverzekeraars. U ontvangt van uw huidige ­verzekeraar een voorstel dat u kunt vergelijken met andere ­aanbieders. Vergelijken loont: de verschillen kunnen oplopen tot honderden euro’s per jaar voor een basispakket en aanvullende verzekeringen.

Maar niet alleen de hoogte van de premie is belangrijk. De dekking die een zorgverzekering biedt, moet u namelijk steeds beter in de gaten houden. De verzekeraars bepalen meer en meer van welke zorg – en zorgverlener – u gebruik kunt maken.

Ook voor bestaande klanten: vaarwel specialist?

Zorgverzekeraars en zorg­verleners sluiten elk jaar nieuwe contracten af voor patiënten met een zogeheten naturapolis (zie verderop).

Hebt u zo’n polis, kijk dan goed naar de dekking in 2015. Het kan zijn dat uw ­verzekeraar een bestaand ­contract, met ­bijvoorbeeld een ­ziekenhuis, níet verlengt. Ook als u niet wilt overstappen naar een andere ­verzekeraar is het daarom belangrijk om te controleren of uw huidige verzekeraar in 2015 wel de contracten handhaaft voor de zorg die u al gebruikt of wenst.

Een voorbeeld. Stel dat u hart­patiënt bent en al jarenlang op controle komt bij dezelfde specialist; dan wilt u hier waarschijnlijk blijven komen. Het is dan dus belangrijk dat uw verzekeraar een contract heeft met het ziekenhuis waar uw behandelend specialist werkt.

Ook met apotheken sluiten ­verzekeraars dit soort ­contracten af. Het televisieprogramma ­Radar besteedde eerder dit jaar aandacht aan een patiënte die ineens geen gebruik meer kon maken van de apotheker bij haar in de buurt. Bent u gehecht aan uw ‘eigen’ ­apotheek, dan is dit ook iets om op te letten.

Goedkoper maar meer ­ongemak: naturapolis

Dat de verzekeraar steeds ­vaker bepaalt waar en door wie u wordt behandeld, merkt u vooral als u kiest voor een ­naturapolis. Met zo’n polis bent u ­aangewezen op zorgverleners met wie uw zorgverzekeraar ­afspraken heeft gemaakt. Dit wordt ook wel ­‘gecontracteerde zorg’ genoemd. Deze beperking heeft ook een voordeel: de premie is vaak lager dan van een restitutiepolis (zie ­verderop).

Hebt u bijvoorbeeld een fysio­therapeut nodig, dan kunt u er niet zomaar eentje kiezen, maar moet u naar een fysiotherapeut met wie uw ­zorgverzekeraar een ­contract heeft.

En het gaat nog verder. Zo heeft prijsvechter Zekur in 2014 ­afspraken gemaakt met slechts zestien ziekenhuizen. En dat ­terwijl Nederland 85 algemene en ­academische ziekenhuizen telt (bron: RIVM). Misschien woont u toevallig in de buurt van zo’n gecontracteerd ziekenhuis, maar misschien ook niet, en dan krijgt u als patiënt te maken met langere reistijden en andere behandelaars.

Wilt u toch naar een zorgverlener met wie uw verzekeraar geen contract heeft? Dan draait u op voor een deel van de kosten.

Duurder maar meer keuze­vrijheid: restitutiepolis

U kunt ook kiezen voor een zorgverzekering met niet-gecontracteerde zorg: een restitutiepolis. Deze is vaak iets duurder, maar u mag wel zelf kiezen naar welke behandelaar u gaat. Soms betaalt de verzekeraar de rekening rechtstreeks aan de behandelaar, soms moet de patiënt de kosten voorschieten. Overigens wordt ook bij een restitutiepolis niet elke ­behandeling vergoed. ­Twijfelt u over vergoedingen? Neem dan vóór de behandeling contact op met de zorgverlener en/of de ­verzekeraar.

In 8 stappen

  1. Breng de zorg in kaart die u al gebruikt (of die u ­in 2015 verwacht).
  2. Vergelijk de premies van zorgverzekeraars. Dat kan bijvoorbeeld met onze vergelijker op.
  3. Kies niet direct de goedkoopste verzekeraar. Controleer de voor u belangrijkste vergoedingen én de polisvoorwaarden. Dit kunt u bijvoorbeeld doen op de website van de verzekeraar. Soms wordt voor bepaalde behandelingen of medicijnen niet meer vergoed dan een maximumbedrag. Soms moet u langere tijd verzekerd zijn voordat u in aanmerking komt voor een vergoeding.
  4. Wilt u een naturapolis? Controleer of de zorgverleners van wie u gebruikmaakt (of verwacht te gaan maken) in 2015 contracten hebben met de verzekeraar. Anders krijgt u een lagere of helemaal geen vergoeding.
  5. Meld u aan bij de nieuwe verzekeraar. Sommige ­regelen het opzeggen van de oude ­verzekering.
  6. Zeg uw oude verzekering niet op voordat uw nieuwe verzekeraar u accepteert. Voor het basispakket móet een verzekeraar u accep­teren, maar voor een aanvullende polis geldt deze plicht niet!
  7. Geen overstapservice? Zeg uw oude verzekering op vóór 1 januari 2015. Doe dit voor extra zekerheid per ­aangetekende brief.
  8. Zorg dat u vóór 1 februari 2015 de nieuwe verzekering afsluit, anders kunt u een boete krijgen.

Wilt u zelf zorgverzekeringen vergelijken?
Gebruik de vergelijker op PlusOnline en sluit direct af >>

 

Auteur 
Bron 
  • Geld & Recht