De nieuwe dienstregeling van de NS: wat is er veranderd?

Getty Images

De NS heeft begin december haar spoorboekje omgegooid. Nou ja, ‘omgegooid’ is misschien een te groot woord, want 98% van de reizen blijven hetzelfde. Wat verandert er dan wel?

Wat in ieder geval ten goede verandert, is dat u in 2019 in de nieuwe sprinters naar het toilet kan. De 118 splinternieuwe Spaanse treinen die de vloot van de NS komen versterken zijn namelijk allemaal uitgerust met een wc, ook toegankelijk voor rolstoelen. Ook hebben de nieuwe treinen WiFi, stopcontacten en usb-aansluitingen. Bovendien zijn alle instapplekken gelijkvloers met het perron. Handig als u met zware koffers loopt te zeulen

De nieuwe sprinters komen in de loop van het jaar beschikbaar. Vanaf 2021 worden ook 79 nieuwe intercity’s ingezet.

De grootste veranderingen

-    Het aantal ICs (intercity’s) tussen Amersfoort en Utrecht stijgt van vier naar zes, tussen Amersfoort en Harderwijk rijden in de spits vier in plaats van twee treinen.

-    Zoetermeer heeft en gloednieuw station: Lansingerland-Zoetermeer tussen Zoetermeer Oost en Gouda. Vier keer per uur stopt hier de sprinter Den Haag Centraal - Gouda.

-    De IC Dordrecht - Breda vervalt in 2019 en zal enkel in de spits rijden (éénmaal per uur in beide richtingen).

-    De NS zal vijf IC-directs laten rijden in plaats van vier. De treinen tussen Nederlands grootste steden (Amsterdam en Rotterdam) krijgen meer wagons. De capaciteit van de 41 minuten vergende verbinding stijgt daarmee met twintig procent. Wel worden de toeslagkaartjes duurder.

-    In het weekend (vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag) gaat vanaf Den Haag CS een extra intercity naar Utrecht rijden. De trein vertrekt kort na half één ‘s nachts uit Den Haag CS.

-    Vanaf april 2019 zal de Thalys uit Amsterdam niet langer stoppen in Rijssel (Lille), maar doorreizen naar Disneyland Parijs. De snelle trein gaat twee keer per dag rijden en doet naast Disneyland ook vliegveld Charles de Gaulle in Parijs aan.

-    De IC’s tussen Gouda en Utrecht en vice-versa gaan beter verdeeld over het uur rijden. Zo duurt het maximaal tien minuten voordat de volgende intercity vertrekt. De reistijd van de sprinters tussen Gouda en Utrecht wordt verder liefst 8 minuten korter. Dit is mogelijk nu de IC Den Haag-Amersfoort de sprinter Den Haag-Utrecht op station Gouda bijhaalt in plaats van op Gouda Goverwelle.

-    Door wijzigingen van de vertreksporen en tijden op station Gouda neemt voor de helft van routes tussen Woerden met Den Haag en Rotterdam CS de reistijd tot 8 minuten af. Een kleine groep reizigers gaat er wél op achteruit.

-    De Intercity’s tussen Den Haag Centraal – Enschede staan 2 minuten korter stil op Utrecht Centraal.

Het nieuwe rooster wordt het komend jaar op een aantal trajecten wel alvast flink verstoord doordat ProRail grote werkzaamheden aan spoor en stations gaat uitvoeren. Het gaat oa om de routes Schiphol- Amsterdam Bijlmer/Arena; Den Haag HS/CS - Leiden en Eindhoven-Maastricht/Heerlen.


Prijsstijging

De prijsstijging van treinkaartjes voor 2019 is aanzienlijk. Vooral de btw-verhoging van 6 naar 9 procent - waar de NS geen invloed op heeft - stuwt de prijs op. De NS doet daar zelf nog 1,8 procent inflatiecorrectie bij. Omgerekend wordt een kaartje netto 4,7 procent duurder. Ook stijgt de toeslag voor het reizen met de IC-direct.

Bron: AD.nl

Auteur