Nieuwe zorgsysteem

Juiste zorg is moeilijk te vinden

Getty Images

Het vinden van de juiste zorg doet veel zorgzoekers verdwalen in het nieuwe zorgsysteem. Zorgvragers moeten geholpen worden bij het vinden van de juiste zorg, maar het omgekeerde is het geval.

De belangenbehartigers van zorgconsumenten signaleren allemaal dat de juiste zorg nauwelijks goed gevonden wordt. Sinds 1 januari is de zorg verdeeld over gemeenten, verzekeraars en het Rijk. Maar of je voor de zorg bij het zorgkantoor van de verzekeraars, het CIZ van het Rijk of het WMO-loket van de gemeenten moet zijn is nog vaak onduidelijk. Volgens de belangenbehartigers Ieder(in) en De Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) komt de beloofde hulp voor het ondersteunen van cliënten in de zorgbureaucratie in de meeste gemeenten niet goed van de grond. Ze vinden dan ook dat de gemeenten de cliëntondersteuning beter, herkenbaar en onafhankelijk moeten regelen.

Klachten over zorgsysteem

Jantine Kriens van de Vereniging Nederlandse Gemeenten benadrukt dat het systeem juist is ontworpen om zich te vormen naar de burger. Zover blijkt het in de praktijk nog niet te zijn. Volgens de belangenbehartigers, maar ook de Ouderen Ombudsman, komen er nog veel klachten binnen over het huidige zorgsysteem. Ze klagen over slecht geïnformeerde medewerkers van helpdesks, onterechte doorverwijzingen, tijdrovende belrondes, onvindbare zorgdossiers en toegenomen formulierenstromen. "De juiste zorg vinden is ongelooflijk ingewikkeld geworden", zegt Illya Soffer van Ieder(in).

Meldpunt

Ondanks het feit dat verschillende organisaties de taak hebben om de burgers te informeren, ondanks de publiekscampagne, een informatiepunt met een gratis telefoonnummer, een algemene folder bij huisartsen en apotheken en een mobiele vraagbaak blijkt het vinden van de juiste zorg niet gemakkelijk. Het meldpunt: Het Juiste Loket van Per Saldo, dat ondersteunt bij het vinden van de juiste zorg blijkt moeilijk vindbaar, maar ondersteunt u wel als u dreigt te verdwalen in de zorg.

Bron 
  • Proud to be Senior