Noodoproep via eCall: hoe werkt dat?

Hulpdiensten hebben een zwaargewonde bestuurder gevonden nadat de auto van de bestuurder zelf 112 had gebeld. De auto beschikte over het noodoproepsystreem eCall, maar wat is dat eigenlijk?

In heel Europa is het vanaf maart 2018 voor nieuwe auto’s verplicht een ingebouwd noodoproepsysteem te hebben, ook wel eCall (emergency call) genoemd. Het systeem is vergelijkbaar met een ingebouwde mobiele telefoon met een GPS. Hierdoor kan er verbinding gemaakt worden met de meldkamer van een hulpdienst en kan een nauwkeurige locatie worden doorgegeven. Het systeem treedt bij een ongeval automatisch in werking, maar kan ook handmatig worden bediend. Alle 112-centrales in de Europese Unie werken met eCall.

Wanneer wordt eCall ingeschakeld?

eCall staat in contact met sensoren in bijvoorbeeld de airbags. Meteen na het ongeluk wordt de telefoonverbinding met de meldkamer in gang gezet en worden er drie locaties verstuurd, zodat de rijrichting van de auto kan worden vastgesteld. Ook wordt het type voertuig en het type brandstof doorgegeven. Afhankelijk van de keuze van de fabrikant wordt ook het aantal inzittenden vastgesteld, op basis van het aantal autogordels dat vastgeklikt is.

Automobilisten kunnen eCall zelf inschakelen door op een noodknop te drukken. Dit kan bij een ongeval waar het systeem niet op reageert of wanneer een automobilist voor iemand anders een melding wil maken. In dat laatste geval moet die automobilist wel ter plaatste blijven tot de hulpdiensten arriveren. eCall mag niet gebruikt worden bij een ongeluk zonder levensgevaar of autopech.

Werkt eCall altijd en overal?

De verbinding die nodig is om eCall in te kunnen schakelen, werkt hetzelfde als een mobiele telefoonverbinding. Een goede verbinding is dus wel van belang, maar providers monitoren dit goed. Mocht er toch een verstoring zijn, dan wordt de oproep als reguliere 112-melding behandeld in plaats van een eCall-melding. Daarnaast is het systeem afhankelijk van goedwerkende apparatuur in de auto zelf. Bij een APK wordt dit altijd gecheckt.

Welke systemen zijn er?

Er zijn twee soorten eCall-systemen. Het meest bekende systeem is Pan European eCall, een gratis systeem dat direct contact maakt met de 112-alarmcentrale. Deze variant zit in de auto’s die na maart 2018 op de markt zijn gebracht. De kosten voor het gebruik van eCall zitten in de aanschafprijs van de auto.

Het tweede systeem is Third Party Service (TPS) eCall. Dit systeem is van autofabrikanten zelf en de noodoproep gaat eerst naar de alarmcentrale waar de autofabrikant een contract heeft. Daar wordt nagegaan of er hulp nodig is. Mocht dat zo zijn, dan wordt de melding doorgezet naar de 112-alarmcentrale. Aan dit systeem zijn soms kosten verboden. Autobezitters kunnen zelf kiezen van welk systeem ze gebruik willen maken.

Kun je eCall ook zelf in je auto bouwen?

Nee, voor zover bekend is het niet mogelijk om zelf een noodoproepsysteem in je auto te bouwen. eCall is verbonden met belangrijke onderdelen van een auto en is daarom alleen bij nieuwe(re) auto’s ingebouwd (auto’s die na maart 2018 zijn gekocht).

Hoe gaat eCall met privacy om?

Pas na het ongeval worden er gegevens verstuurd. Het is dus niet zo dat iedereen je auto kan volgen via eCall. Na een ongeval wordt alleen de noodzakelijke informatie verzonden. De data die verzameld worden, mogen niet worden opgeslagen of verkocht.

Bron(nen):