Plus-lezers op pad met de Suzuki Vitara

‘Hierin rijd ik zo naar Frankrijk!’

Advertorial
De Suzuki Vitara combineert een stoer uiterlijk met comfort en veiligheid. Of je er nu mee over modderige wegen wilt rijden (kies dan voor vierwielaandrijving) of er een flinke caravan achter wilt hangen, de Vitara is er klaar voor. Dat mochten drie Plus-lezers zelf ervaren.

Extra veilig, comfortabel en zuinig

Er rijden al dertig jaar Vitara’s over de Nederlandse wegen, maar de ontwikkelingen op het gebied van techniek en design hebben natuurlijk niet stilgestaan. Suzuki is altijd bezig om zijn auto’s aan te passen aan de eisen van de moderne tijd en die van de rijder. De jongste generatie Vitara’s die eind vorig jaar op de markt kwam, is daardoor extra veilig, comfortabel en zuinig.

Proef op de som

Om dit in de praktijk te testen, mochten drie lezers van Plus Magazine achter het stuur plaatsnemen van de topuitvoering: de 140 pk-sterke 1.4 Boosterjet AllGrip met zestraps automatische versnelling en panoramisch zonnedak. Dit model is voorzien van veiligheid verhogende opties, waaronder cruise control die zelf afremt als de voorganger langzamer gaat rijden, besturing die waarschuwt wanneer de rijder de lijnen van de weg dreigt te raken, waarschuwingslampjes in de buitenspiegels die een voertuig in de dode hoek detecteren en een achteruitrijcamera.

Popko‘Hij heeft een perfecte wegligging’
“Ik had eerder al eens naar de Suzuki Vitara gekeken, en door deze testrit ben ik alleen maar enthousiaster geworden,” aldus Popko (71) uit Rijswijk. De grote auto biedt volgens Popko veel ruimte, heeft een prettig hoge instap en: “Vergeet de bagageruimte niet! Ik houd van klussen en ben geregeld met spullen en gereedschap onderweg. Dat kan ik hier allemaal gemakkelijk in kwijt, zeker omdat je ook de achterbank in delen kunt omklappen.”

Verre vakantiebestemmingen en ritten naar en met kinderen en kleinkinderen zou hij graag in de Vitara maken. “De stoelen zijn echt comfortabel. Ik heb lange benen, maar dankzij de verstelbare stoelen en het verstelbare stuur zit ik prima.” Ook over het rijgedrag is Popko zeer te spreken. “De automaat werkt perfect, mijn volgende auto wordt zeker ook een automaat, en de wegligging is dik in orde. Bochten neemt hij prima en ook verkeersdrempels en andere oneffenheden in de weg zijn geen probleem. Sommige auto’s worden daar springerig van, deze niet. De krachtige motor is absoluut prettig, maar ik ben ook tevreden met minder pk’s. Ik ga daarom nog een keer testrijden in een andere uitvoering, want de Vitara is voor mij zeker een optie als volgende auto.”

Wilma‘Deze auto geeft echt een veilig gevoel’
Wilma (61) uit Amsterdam is zeer te spreken over alle veiligheidsopties in de Vitara. “De cruise control die ‘meekijkt’ geeft een veilig gevoel, en de piepjes bij het inparkeren maken het wel heel gemakkelijk.” Ook de hoge zit vindt ze prettig. “Je hebt zo een prima zicht op het verkeer. De grote buitenspiegels maken het helemaal compleet. Ik vind trouwens de afwerking van het interieur erg mooi en rustig. Er zijn wel veel knopjes, maar de indeling is overzichtelijk, alles zit goed binnen handbereik en is eenvoudig te bedienen. De stoelen zijn naar mijn smaak iets aan de harde kant, maar ze zijn wel goed verstelbaar.”

En hoe rijdt de Vitara? “Hij trekt heel lekker op. De automaat reageert voor mijn gevoel wat traag, maar er is ook een sportstand en dan gaat het een stuk sneller. Met hobbels in de weg heeft deze auto geen enkel probleem, dat is heel fijn. En de remmen zijn krachtig, maar wel heel soepel.” Voor Wilma is de testauto, een topuitvoering, net te duur. “Maar je krijgt er veel auto voor, met goed verkeersoverzicht. En dat geldt natuurlijk ook voor de goedkopere uitvoeringen.”

Wim‘De caravan én de e-bikes kunnen mee’
Wim (71) uit Aalsmeer vindt de Suzuki Vitara ‘chique en stoer tegelijk, zeker in deze kleurencombinatie. En omdat hij zo hoog is, heb je goed overzicht. Daarbij helpen ook de grote buitenspiegels; de weg achter en naast je is prima zichtbaar. De achteruitrijcamera is een mooie extra, en wat een scherp beeld!” Het was voor hem even wennen om te rijden in een automaat. “Maar eigenlijk is dat heel comfortabel. Hij schakelt iets minder snel door dan ik zelf zou doen en als je een dot gas geeft, maakt hij wat lawaai. Maar verder is het, zeker tot 100 km per uur, een heel stille auto.”

Over de bediening is Wim tevreden, alles wat je onderweg nodig hebt, is eenvoudig en intuïtief te vinden. “Ik heb lang niet alles kunnen uitproberen, maar je voelt je heel veilig. Wanneer je bijvoorbeeld flink moet remmen, sta je snel stil. Ook fijn dat er achterin voldoende ruimte is voor passagiers. Het mooie van deze uitvoering vind ik dat hij een flinke caravan kan trekken én voldoende kogeldruk heeft om twee zware elektrische fietsen te vervoeren. Kortom: echt een fijne auto. Alleen zou ik gaan voor een reservewiel in de ruimte onder de laadbak, in plaats van de reparatieset.”

Wat kost dat?

De Suzuki Vitara is er in verschillende uitvoeringen met een prijslijst die begint bij € 22.099 voor de 112 pk-sterke 1.0 Boosterjet. Meer weten? Kijk dan op www.suzuki.nl/vitara

Zelf de Suzuki Vitara testen? Reserveer een proefrit via www.suzuki.nl/proefrit