Dit zijn de trends

Getty Images

In de autowereld staan de ontwikkelingen nooit stil, maar het gaat nu wel heel hard. Wat kunnen we de komende jaren verwachten?

Schonere motoren, elektrisch rijden, waterstof, revolutionaire veiligheidssystemen, bijzondere verlichting… Een van de opvallendste ontwikkelingen bij auto’s is dat ontwerpers steeds meer mogelijk­heden krijgen. Dat komt onder andere doordat de elektrische aandrijving minder ruimte inneemt onder de motorkap dan de traditionele aandrijflijn. En kijk eens naar de verlichting. Dankzij de kleine, energiezuinige en toch felle led-verlichting ziet een koplamp of achterlichtunit er tegenwoordig vaak heel anders uit. Vooral slanker en met meer mogelijkheden om de verlichting bijvoorbeeld vloeiend op te nemen in het design. Het oog wil tenslotte ook wat.

Opmars van stekkerauto’s

Volgens Sebastiaan van de Pol, woordvoerder van Ford Nederland, zal zijn merk in Europa vanaf 2026 alleen nog auto’s verkopen met een stekker, dat wil zeggen: plug-in ­hybrides (deels elektrisch en deels benzine) of volledig elektrische ­auto’s. Vanaf 2030 zijn volgens Van de Pol alle Ford-personenauto’s in Europa volledig elektrisch.

Volvo stelt zichzelf de norm om voor 2025 haar hele CO₂-voetafdruk met 40 procent te verlagen ten ­opzichte van 2018. Volgens Volvo Car Nederland-woordvoerder Roger­ van Polanen Petel moet de helft van alle Volvo-verkopen daarom vanaf 2025 volledig elektrisch zijn: “Per auto moet dit resulteren in 50 procent minder CO₂-uitstoot tussen­ 2018 en 2025. Op termijn gaan we afscheid nemen van auto’s met alleen een ­verbrandingsmotor.” De eerder dit jaar gepresenteerde Volvo C40 ­Recharge (Recharge is de Volvo-naam voor hun volledig elektrische of plug-in hybrides) wordt daarom ­alleen als elektrische auto ­aangeboden.

Ook Mazda heeft CO₂-reductie hoog in het vaandel staan. Mazda zet deels in op het aanbieden van volledig elektrische modellen ­(zoals de MX-30) en deels op het efficiënter maken van brandstofmotoren. “E-Skyactiv X is onze nieuwe verbrandings­motor”, aldus woordvoerder Marieke Mantje. “Dit is een benzinemotor met de voordelen van een diesel­motor. Bougies verbranden een klein beetje mengsel om de druk te verhogen.­ Met compressie erbij ontstaat een zo hoge druk dat het mengsel verbrandt in de hele verbrandingskamer. Dit is heel efficiënt­ en zorgt voor extra ­zuinigheid. Om het verbruik nog ­verder te verlagen, wordt deze ­motor bovendien gekoppeld aan een elektrisch hybridesysteem.”

Toyota heeft al vier keuzes in elektrificatie: hybride, plug-in hybride, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Bij de hybride-­ en plug-in hybridetechniek werken de benzine- en elektromotor naadloos samen, waardoor minder­ brandstof wordt verbruikt. Guido Roozekrans, pr-manager van Toyota-importeur Louwman & Parqui: “Toyota doet dit al lang met bijvoorbeeld de Prius, ­Yaris en ­Corolla en is hierdoor kop­loper in het reduceren van CO₂ in Europa. Het aandeel batterij-elektrische auto’s zal fiks groeien. Daarnaast­ hebben wij al een tijdje een water-stofauto in het programma, de ­Mirai. Waterstof is nu nog niet overal ­verkrijgbaar, maar het ­aanbod groeit. Ook daalt de prijs van deze waterstofauto.”

Ook andere merken zien met name elektrificatie van het modellen­gamma als dé trend voor de komende jaren. Opel, Peugeot, ­Citroën, DS, Fiat en Alfa Romeo vallen tegenwoordig onder één ­grote fabrikant: Stellantis. Omdat deze samenvoeging pas afgelopen jaar volledig tot stand kwam, kan Stellantis nog niet veel zeggen over wat er gaat komen. “Wel is duidelijk dat wij in 2025 al 98 procent van onze modellen aanbieden met geëlektrificeerde aandrijving. Vijf jaar later moet dat op 100 procent zitten”, aldus Ellis Blase, woordvoerder van Stellantis Nederland.

Altijd verbonden

Data en de continu met internet verbonden auto (‘connected car’) gaan eveneens een hoop dingen veranderen. Zo kunnen storingen op afstand worden opgelost en zijn hulpdiensten bij een ongeval snel ter plekke omdat de locatie bekend is wanneer de sensoren een ‘crash’ opmerken. En wat te denken van handige auto-apps zoals die van Ford waarmee je op de bank je route van morgenochtend alvast kunt plannen. Een app die bovendien aangeeft wanneer er in de auto wordt ingebroken en waarop je kunt zien of de actieradius van de accu nog voldoende is. 

Flexibel bezit

Daarnaast ziet onder andere Toyota een verschuiving van bezit naar gebruik. “Wij zijn druk bezig met de ontwikkeling van uiteenlopende­ mobiliteitsdiensten, want flexibiliteit is voor de klant erg belangrijk.­ Zo zou je bijvoorbeeld een abonnement kunnen nemen op een auto, in plaats van er een te kopen of te (private) leasen. Je kunt dan bijvoorbeeld elf maanden voor een Aygo kiezen en tijdens de vakantie­periode voor een grotere auto”, aldus Roozekrans.

Dit artikel verscheen eerder in Plus Magazine, oktobernummer 2021.

Auteur