Beperk het risico op borstkanker

Tips voor een gezonde leefstijl

Borstkanker is de meest voorkomende soort kanker bij vrouwen. Daarom zet Pink Ribbon de hele maand oktober in het teken van borstkanker. Een risicofactor om borstkanker te krijgen is overgewicht en helaas krijgen steeds meer mensen hier mee te maken. Met de volgende tips krijgt u niet alleen een gezond gewicht en een slank lichaam, u verkleint ook de kans op borstkanker.

Helaas krijgen veel mensen in zijn of haar leven te maken met borstkanker. Omdat u het zelf krijgt, of iemand in uw omgeving. Gelukkig kunt u door een gezonde leefstijl uw risico op borstkanker beperken.

Gezond gewicht

Met een gezond gewicht beperkt u het risico op borstkanker. Een gezond gewicht heeft u met een Body Mass Index (BMI) tussen 18,5 en 25. Dat kunt u uitrekenen door uw gewicht in kilogram te delen door uw lengte in centimeter in het kwadraat.

Is uw BMI tussen 25 en 30? Dan heeft u overgewicht. Met een BMI die hoger is dan 30 heeft u obesitas. Het is dan voor uw gezondheid belangrijk om af te vallen. Overgewicht is naast borstkanker ook een risicofactor voor andere soorten kanker en hart- en vaatziekten.

Veel bewegen

Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het leven kan zo druk zijn dat sporten en bewegen er bij in schiet. Gelukkig hoeft u geen topsporter te zijn om gezond te leven. Makkelijke manieren van bewegen zijn goed in uw gewoontepatroon in te bouwen. En ze helpen ook nog bij het afvallen.

Neem bijvoorbeeld de trap waar mogelijk, laat de auto staan en pak de fiets of ga lopend. Stap eens een halte eerder uit de bus of tram en ga elke dag een kwartier touwtjespringen. Een wandeling na de lunch met collega’s of de hond, of met het gezin of de buurvrouw na het avondeten biedt ook uitkomst.

Weinig alcohol

Af en toe een glaasje van uw favoriete alcoholische drank is geen probleem. Zolang u maar niet langdurig elke dag een glas alcohol drinkt. U kunt het best matigen met alcohol door twee à drie keer per week een of twee glazen te drinken.

Wat betreft calorieën is de beste keuze een glaasje prosecco of champagne met 57 kcal per glas. In een glas bier zitten 84 kcal en in een glas rode wijn 82 kcal. Mixdranken en likeur zijn minder gezond omdat er veel suiker in zit. De gezondste drank met alcohol is rode wijn omdat dit volop antioxidanten bevat, die ook helpen het risico op kanker te verminderen.

 

Trefwoorden: