Kent u uw rechten als consument? Test het zelf!

Zin en onzin over uw rechten bij het online shoppen

Advertorial
Of u nu een fanatiek shopper bent of alleen op pad gaat voor het broodnodige; winkelen doen we allemaal. De een gaat het liefst de stad in, de ander koopt zelfs zijn wattenstaafjes online. Tot welke categorie u ook behoort, u bent in elk geval beschermd door het consumentenrecht. Maar weet u eigenlijk wel welke rechten en plichten u precies heeft bij het online winkelen? Hieronder leest u de veelgehoorde shopmythes die worden bevestigd of juist ontkracht.

1. U heeft 14 dagen om een artikel te retourneren

Dit is een feit, met een kanttekening. Het zit namelijk zo: de wettelijke bedenktijd is 14 dagen, maar dit is slechts de periode waarin u zich kunt bedenken. Geeft u binnen deze tijd aan dat u het artikel wilt retourneren, dan heeft u vanaf dat moment nog eens 14 dagen om het artikel echt terug te sturen. In totaal gaat het dus om maximaal 28 dagen. Bovendien, wanneer een bestelling in meerdere pakketjes wordt geleverd, wordt de bedenktijd van álle producten verlengd tot wanneer het laatste product is geleverd. Uitzonderingen zijn abonnementen en elektronische goederen waarvan de zegel is geopend. Webshops zijn wel vrij om de retourtermijn te verlengen, check dus altijd de retourtermijn per winkel.

2. Een badpak is geen hygiënisch product

Feit! Hoewel veel winkels het wel zo verkondigen, zijn items als badpakken of wc-brillen geen hygiëneproducten. Zo zijn er maar heel weinig producten die wettelijk als ‘hygiënisch’ product worden gezien en daarom niet mogen worden geretourneerd. Wilt u uw beslapen matras, net gedragen bikini of afgetrapte schoenen terugsturen? Dat mag, maar let op: wanneer u producten méér heeft gebruikt dan nodig was om ze te proberen, dan mag de webshop de waardevermindering van het product, van het terug te betalen bedrag aftrekken. De aankoopprijs wordt dan niet volledig terugbetaald.

3. U mag een product in elke verpakking retourneren

Feit! Mogelijk heeft u het volgende zinnetje wel vaker gelezen: "Retourneren kan alleen in de originele verpakking". Hoe streng dat ook klinkt, dit is niet rechtsgeldig. Als u de doos van uw aangeschafte broodrooster niet meer heeft, kunt u deze prima terugsturen in een schoenendoos zonder verdere gevolgen voor uw terugbetaling. Er geldt echter wel een uitzondering voor verpakkingen die onderdeel zijn van het product zelf, zoals bij luxeproducten als horloges of parfum. Retourneren kan dan nog steeds, maar er kunnen wel onkosten voor in rekening worden gebracht.

4. Een webshop kan uw bestelling altijd annuleren

Dit is een fabel. Zodra u een orderbevestiging ontvangt van uw aankoop, is de koop rond en kan de verkoper er niet meer onderuit. Zelfs wanneer de prijs niet klopt, of het product uitverkocht blijkt, mag de koop niet gestopt worden. Er zijn twee uitzonderingen op deze regel. Alleen wanneer een product nooit meer leverbaar is kan er geen andere oplossing worden geboden dan een terugbetaling. Een andere reden voor annulering is wanneer u redelijkerwijs had kunnen weten dat er per ongeluk een verkeerde prijs is weergegeven. Maar dan moet het dus wel gaan om gevallen waarin zo’n misverstand overduidelijk is, zoals een Rolex horloge dat normaal gesproken 30.000 euro kost, en nu voor 300 euro te koop staat in de betreffende webshop. 

Bent u goed uit de test gekomen of is er nog ruimte voor verbetering? U leert meer over uw rechten als consument op www.trustedshops.nl.