Populariteit Netflix in Nederland blijft groeien

Getty Images

Onlinestreamingdiensten als Netflix worden steeds meer zichtbaar in de televisie-uitgaven van consumenten. Van alles dat een Nederlands huishouden aan televisie- en video kijken betaalt, gaat er inmiddels 16 procent naar diensten die iets anders aanbieden dan traditionele televisie. Anderhalf jaar geleden was dit nog 11 procent, meldt marktonderzoeker Telecompaper.

Netflix is goed voor 12 procent van deze bestedingen en concurreert alleen met Ziggo en KPN. Samen zijn deze drie partijen 85 procent van de Nederlandse tv- en video-omzet. De overige 15 procent wordt verdeeld onder ruim 25 aanbieders, zoals Delta, Film1, Eurosport Player, Pathé Thuis, Tele2, Videoland en T-Mobile.

Nederlanders maken bij onlinestreaming diensten vooral gebruik van abonnementsdiensten, waarbij maand- of jaarbedrag wordt betaald. Het is ook mogelijk om films en series te bekijken doormiddel van een eenmalige aankoop, bijvoorbeeld via Pathé Thuis of iTunes. Hier gaat momenteel 2 procent van de Nederlandse tv- en video-omzet naartoe. 

Bron 
  • De Telegraaf