1 op de 4 Nederlanders koopt onbewust namaakmedicijnen

Getty Images

Namaakproducten vormen nog steeds een groot risico voor de gezondheid van de consument, blijkt uit onderzoek van MarkMonitor. Meer dan een kwart (28%) schaft ze aan zonder het te weten.

Onder de producten vallen alledaagse producten, zoals cosmetica, huidverzorgingsproducten, supplementen maar ook medicijnen. De meeste mensen komen bij dit soort producten terecht via zoekmachines. Andere populaire platforms zijn Marktplaats, mobiele apps en social media.

Gezondheid 

"De dreiging van nepproducten schaadt zowel merken als consumenten", zegt Kevin Day van MarkMonitor. "Bij merken gaat het om het verlies van inkomsten, reputatie en consumentenvertrouwen. Maar bij namaakproducten van cosmetica, medicijnen, huid- en zonverzorging zijn de gevolgen veel groter. Dit heeft directe invloed op de gezondheid."

Verantwoordelijkheid

Wie is nu verantwoordelijk voor de aankoop van een namaakproduct? De consument zelf? De meerderheid vindt dat de verantwoordelijkheid bij het merk ligt. Dat zou mensen moeten waarschuwen en behoeden voor namaakproducten. Een op de vijf consumenten dient daadwerkelijk een klacht in bij het merk na aankoop van een namaakproduct. 

Bron: Emerce