Aantal tv-aansluitingen opnieuw gedaald

Getty Images

Afgelopen jaar is het aantal tv-aansluitingen opnieuw gedaald. Er waren zo’n 25.000 aansluitingen minder, maar dit is nog geen grote deuk in het totaal van ongeveer 7,5 miljoen aansluitingen. De daling was overigens wel groter dan de afname van 10.000 uit 2017, becijfert marktonderzoeker Telecompaper.

De oorzaken van de daling zijn het stopzetten van analoge aansluitingen door Ziggo en de toename van het aantal mensen dat alleen nog maar televisie kijkt via internet.

Wel steeg de omzet uit tv-diensten. Volgens Telecompaper was die toename met 1,8 procent tot een kleine 1,9 miljard euro te danken aan prijsstijgingen bij KPN, XS4ALL, Telfort, Caiway, Delta en Ziggo.

Dit jaar verwacht de marktonderzoeker een daling van 0,7 procent, ruim 50.000 aansluitingen. Tot en met 2023 gaat het aantal afsluitingen ieder jaar met gemiddeld 0,8 procent omlaag. De omzet in de sector zal vanaf volgend jaar ook dalen.

Bron 
  • Tros Radar