Sneller terugbetalen bij pinpasfraude

Banken weigeren vaak betaling

Getty Images

Slachtoffers van pinpasfraude hebben vaak de grootste moeite om het geld terug te krijgen. De PvdA wil daar iets aan doen: banken moeten het geld teruggegeven als de consument geen blaam treft.

Vorige maand werd duidelijk dat 40 procent van de Nederlanders te maken kreeg met pinpas-of creditcardfraude. Bij een derde van de slachtoffers werd ook daadwerkelijk geld buitgemaakt. Mails waarin werd gevraagd om inloggegevens of het verzoek om de bankpas op te sturen waren een van de oorzaken. Deze zogenaamde phishingmails maken vaker slachtoffers.

Vergoeding van de bank

Als iemand buiten zijn schuld om geld kwijtraakt, moet de bank dat vergoeden. Dat is verplicht maar gebeurt vaak niet. ''Banken blijven morren en moeilijk doen, maar het staat gewoon in de wet en daar moeten banken zich aan houden'', aldus PvdA-Kamerlid Henk Nijboer tegen RTL-nieuws.

Nijboer wil dat minister Dijsselbloem van Financiën actie onderneemt. ''Mensen die het slachtoffer zijn van fraudeurs moeten snel hun geld snel terug krijgen.''

Nepmails

Banken zijn altijd helder over hun communicatie: ze zullen nooit per telefoon of e-mail vragen om uw wachtwoord, pincode, TAN-code of creditcardnummer. Met die wetenschap in uw achterhoofd kunt u een nepmail herkennen. Bekijk hier de punten waar u op kunt letten.

Computertip: herken phishing

Bij phishing hengelen mensen met minder goede bedoelingen via een geloofwaardig lijkende e-mail naar uw gegevens. Hoe u hier zich het beste tegen kunt beschermen leest u hier.

Getty Images

 

 

Auteur 
Bron 
  • RTL Nieuws