Waar u op moet letten als u een reis boekt via internet

Garantie en zekerheid

online boeken
Getty Images

Ieder jaar vullen tienduizenden reizigers hun naam per ongeluk niet goed in als ze via -internet een vliegticket boeken. Dat zijn dure vergissingen. Hoe voorkomt u tegenvallers als u zelf uw vakantie regelt?

Internet heeft reizen veel makkelijker gemaakt. Vanuit uw luie stoel kunt u alle mogelijke informatie vinden over bestemmingen en hotels. Op websites als www.zoover.nl en www.vakantiereiswijzer.nl kunt u bovendien ervaringen lezen van andere vakantiegangers. Daarmee krijgt u snel een idee welke accommodatie het best voldoet aan uw wensen. Ook is het makkelijk om prijzen te vergelijken. Maar als u online boekt, zijn er een aantal belangrijke zaken om in de gaten te houden.

Garantiefonds
Om te beginnen is het belangrijk dat u een betrouwbare reisorganisatie zoekt. Is deze aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), dan gelden in elk geval de standaardreisvoorwaarden. Bovendien hebt u de garantie dat u bijna altijd de al betaalde reissom terugkrijgt als de touroperator failliet gaat; het lidmaatschap van de ANVR is namelijk gekoppeld aan de zekerheid die de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) biedt. Meer informatie vindt u onder meer op www.anvr.nl en www.sgr.nl.

Maak een kopie
Hebt u de door u gewenste reis gevonden en gaat u boeken? Maak dan een kopie van de internetpagina’s waarop de reis wordt omschreven door de reisorganisatie. Dit voor het geval de accommodatie, ligging of faciliteiten tegenvallen. U kunt met de kopie (als u een klacht indient) aantonen wat het aanbod was toen u de reis boekte. Goed om te weten: teksten op internetpagina’s van reisorganisaties worden vaak meerdere keren per seizoen aangepast, bijvoorbeeld omdat er fouten in staan. De kans bestaat dat u de oorspronkelijke tekst van uw reis niet meer kunt vinden.

Verborgen kosten
Check altijd of er sprake is van verborgen extra kosten, zoals veiligheidstoeslagen en luchthavenbelastingen. Deze kosten moeten onderdeel uitmaken van de reissom omdat het zogeheten niet-vermijdbare kosten zijn: ze mogen niet apart in rekening worden gebracht. Boekings- of reserveringskosten en administratiekosten maken géén deel uit van de reissom, maar ze dienen wel duidelijk vermeld te staan bij het reisaanbod.
Nog een instinker: kiest u niet voor de aangeboden gratis betaalwijze (vaak via iDEAL) maar wilt u de reis betalen met uw creditcard? Hier kan de touroperator of vliegmaatschappij extra kosten voor in rekening brengen.

Stiekeme vinkjes
Als u een vliegticket of vakantie boekt, kunt u kiezen voor bepaalde opties, zoals een reis- of annuleringsverzekering. Soms zijn deze van tevoren al aangevinkt door de reisorganisatie. Als u dat niet in de gaten hebt, bestaat de kans dat u ongemerkt een dure (en wellicht onnodige) verzekering moet afrekenen.

vinkje
Getty Images


Onjuiste persoonsgegevens
Een ander probleem is het per ongeluk opgeven van verkeerde persoonsgegevens. Volgens onlinereisbureau Cheaptickets gaat dit 60.000 keer per jaar fout. Op het vliegticket moet exact dezelfde naam staan als in het paspoort van de reiziger. Er zijn luchtvaartmaatschappijen die u op het vliegveld ijskoud een nieuw ticket laten kopen wanneer u als voornaam Nella hebt ingevuld terwijl in uw paspoort Petronella staat. Ga hier dus heel precies mee om.

Let overigens ook goed op wanneer u in het algemeen persoonsgegevens invult op internet. Meer informatie over het bewust gebruiken van internet kunt u hier vinden.

Visum nodig?
Reist u naar een ver oord, check dan voordat u de reis boekt of u een visum nodig hebt én of u dit ook kunt krijgen. Informatie over benodigde visa wordt namelijk niet altijd automatisch gegeven door de reisorganisatie. Omdat u altijd zelf verantwoordelijk bent voor het bezit van geldige documenten (en dus ook voor een visum), kunt u bij niemand verhaal halen. Meestal bent u in dit soort gevallen uw betaalde reissom kwijt en moet u later nieuwe tickets kopen.

visum
Getty Images


Verplicht dineren
Waakzaamheid is ook geboden bij opvallend aantrekkelijke aanbiedingen van hotels. U zult niet de eerste zijn die ingaat op zo’n aanbod (bijvoorbeeld €50 per nacht voor een tweepersoonskamer in een viersterrenhotel) om ter plaatse tot de ontdekking te komen dat u verplicht bent om in het hotel het driegangenmenu (à €45 p.p.) te gebruiken.

Foutje, de reis is nu duurder
Het overkomt reizigers steeds vaker: op internet zien ze een mooie aanbieding, ze boeken de reis, maar krijgen de volgende dag het bericht dat de aangeboden prijs fout was (of niet meer geldig) en dat de boeking niet wordt geaccepteerd. Wel is het mogelijk om dezelfde reis opnieuw te boeken, maar dan voor €200 per persoon méér. Tegen deze ‘truc’ is weinig te doen. Volgens de ANVR-reisvoorwaarden heeft een reisorganisatie het recht een boekingsaanbod ‘wegens gewichtige omstandigheden’ ongedaan te maken, mits binnen een bepaalde termijn. U kunt natuurlijk het duurdere aanbod afslaan en een betere reisaanbieder zoeken.

Geen bedenktijd
Hebt u al uw gegevens ingevuld? Druk pas op ‘OK’ of ‘Akkoord’ als u 100 procent akkoord bent met het aanbod voor de reis en de reisvoorwaarden. U kunt de reis daarna alleen nog annuleren tegen betaling van annuleringskosten.
 
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine