We gaven vorig jaar 20 miljard euro uit via internet

Getty Images

De omzet van webwinkels blijft groeien. In 2016 gaven we met elkaar in Nederland ruim 20 miljard uit aan online aankopen.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van onderzoeksbureau GfK en PostNL, in opdracht van Thuiswinkel.org.

Om precies te zijn ging het om een online verkoop van 20,16 miljard euro; bijna een kwart meer dan in 2015. In fysieke winkels werd juist 1 procent minder uitgegeven.

Schoenen

Opvallend is dat we vooral veel schoenen via internet kopen: in 2016 voor 926 miljoen euro. Dat bedrag betreft alleen de schoenen die ook daadwerkelijk gekocht zijn, retourzendingen tellen niet mee. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde gisteren, dat verkoop van schoenen via stenen winkels juist terugloopt sinds 2011.

Goedkoper

Dat het de online winkels goed gaat, blijkt ook uit cijfers van Bol.com en Coolblue, die allebei ongeveer een omzet van 1 miljard euro behalen. Bijkomend voordeel van de populariteit van webshops is dat de prijzen dalen. “Nederlanders zoeken en vinden voor merk-artikelen steeds vaker online koopjes”, aldus Gino Thuij van GfK.

Pas op: niet elke webwinkel is betrouwbaar. Zo herkent u oplichters.

Bron: NOS