Review: Ford Focus Wagon

Sportief comfortabel

Getty Images

De nieuwe Ford Focus Wagon heeft scherpe lijnen. De auto ziet er daardoor sportief én chic uit. Maar is het ook een comfortabel vervoermiddel met een goede wegligging? Een pluslezer en een professional geven een kritisch oordeel over deze testauto.

Snelweg wordt kartbaan

De Ford Focus wordt al vanaf zijn introductie in 1998 geroemd vanwege zijn perfecte onderstel. Hij gaat daardoor strak door de bocht, maar strijkt net zo gemakkelijk een hobbelige weg glad. Met zijn scherp gelijnde uiterlijk is de Ford Focus een sportieve auto. De door de testers gereden versie had ongelooflijk veel accessoires aan boord, die het comfort en de veiligheid verhogen. De prijs van de geteste uitvoering was €33.375, maar de 1.5 Ecoboost Wagon is er vanaf €26.195. De Focus Wagon 1.0 EcoBoost (100 pk) is er al voor €20.775.

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost

  • Motorinhoud: 1498 cc
  • Vermogen: 150 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 17,9
  • Energielabel: B
  • CO2-uitstoot: 128 g/km
  • Afmetingen (l x b x h): 456 x 201 x 149 cm
  • Gewicht: 1347 kg
  • Prijs: vanaf €26.195 (1.5 EcoBoost)

[[image file="2015-04/05_16a_pln04.jpg" ]]

Spullen kun je ruimschoots kwijt in de achterbak, die een vlakke laadvloer heeft, zonder vervelende tildrempel.

[[image file="2015-04/04_16a_pln04.jpg" ]]

Heldere lcd-schermen geven goed gedoseerde informatie weer op het overzichtelijke dashboard.

De Pluslezer

[[image file="2015-03/07_16a_pln04.jpg" align="left" ]]Ed Brouwer (50) is adviseur bij een internationaal IT-bedrijf en rijdt zo’n 25.000 kilometer per jaar in zijn Mitsubishi Outlander PHEV uit 2014. Voornamelijk zakelijk, want hij woont dicht bij zijn werk.

Eds autotest in tien punten
Ed heeft iets met auto’s, maar een auto is en blijft voor hem vooral een comfortabel vervoermiddel. Zijn deels elektrische Mitsubishi spaart het milieu én zijn portemonnee. Een prettige gedachte. Of de Ford Focus Wagon bevalt, vertelt hij in tien plus- en/of minpunten:

 +  Heel stil.
 +  Krachtige motor.            
 +  Eenvoudige bediening, mede dankzij touchscreen.
 +  Goed zicht rondom.
 +  Veel ruimte aan boord, ook voor bagage.
 +   Bagageruimte zonder tildrempel.
 +  Sensoren rondom voorkomen schade.
 –  Grote binnenspiegel belemmert zicht naar rechts iets.
 –  Instap wat aan de lage kant.
 --  Zitting net iets te kort voor lange mensen.

Het oordeel
“De Focus Wagon rijdt echt fantastisch. Hij stuurt als een kart en ligt goed op de weg. Bovendien trekt hij snel op en toch is hij erg stil. Een heerlijke auto, hoewel ik zelf eerder zou kiezen voor een hoger model, zoals de C- of S-Max van Ford.”

Het detail
“Deze Focus zit vol technische hulpmiddelen. Hij parkeert zelf in, remt voor een onverwacht obstakel en dat vond ik heel goed hij houdt de lijnen op de weg in de gaten. Ga je over zo’n lijn zonder je richtingaanwijzer aan te zetten, dan stuurt de auto zelf bij. Heel mooi.”

[[image file="2015-04/03_16a_pln04.jpg" ]]

Met één druk op de knop van de richtingaanwijzer blijft de Focus netjes tussen de lijnen op de weg.

De professional

[[image file="2015-03/09_16a_pln04.jpg" align="left" ]]Michael Bleekemolen (65) was Formule 1-coureur. Nu is hij onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
 +  De techniek is vooruitstrevend, heel bijzonder.
 +  Het uiterlijk is mooi, goed vormgegeven
 +  De wegligging is goed.
 +  Het comfort is ondanks de goede wegligging toch goed geveerd.
 +  De remmen geef ik een 9.
 +  De Focus heeft een fantastische boordcomputer, met veel mogelijkheden.
 +  Handig, een waarschuwing bij strepenoverschrijding en een obstakelingreep!
 +  Het is stil in de auto, de motor hoor je amper.
 –  De motor heeft bij lage toeren weinig trekkracht.
 –  Ik had bij deze auto liever een automatisch geschakelde bak gezien.

Het oordeel
“Focus maar eens goed op deze Ford. Het is een auto met een opmerkelijk goede wegligging met een beetje controleerbaar overstuur en daarbij ook nog eens soepel geveerd. Een kuil of diepe put voel je amper, werkelijk knap hoe dat gemaakt is. Wat mij meteen opviel, is dat de auto met zijn 150 pk niet zo snel lijkt. Wil je het vermogen eruit halen, dan moet je niet te snel opschakelen en veel toeren maken. Dat dit de motor dorstig maakt, spreekt voor zich. Aan accessoires kom je niets tekort in deze Focus. Het zal een middagje uitzoeken kosten, maar dan kun je wel je passagiers imponeren door via spraak het dichtstbijzijnde restaurant op te vragen. Hoewel ik de voorkeur had gegeven aan een automatische versnellingsbak, schakelt de auto prima. Ook de ruimte in de auto is ruim voldoende, en de zachte stoelen bieden goede steun. Qua uiterlijk zitten er veel kenmerken in van andere merken, maar dat zag ik laatst ook al bij een Franse autofabrikant. Ach, als je iets leent van de concurrent, dan zal het zeker iets bijzonders zijn. Een prima automobiel!”

De concurrentie: andere krachtige stationwagens

[[image file="2015-04/02_16a_pln04.jpg" ]]

Peugeot 308 SW Allure 1.6 THP 155

  • 3 cm langer
  • 5 pk meer
  • B-label, 125 g CO2/km, 1 op 18,5
  • Vanaf ca. €28.830

[[image file="2015-04/01_16a_pln04.jpg" ]]

Honda Civic Tourer 1.8L i-VTEC Comfort

  • 2 cm korter
  • 8 pk minder
  • C-label, 146 g CO2/km, 1 op 16,1
  • Vanaf ca. €25.890

[[image file="2015-04/08_16a_pln04.jpg" ]]

Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR

  • 2 cm korter
  • Eveneens 150 pk
  • A-label, 109 g CO2/km, 1 op 21,3
  • Vanaf ca. €28.000
Auteur