Wandelen: fit in de buitenlucht

Tips en benodigdheden

Wandelen heeft een stoffig imago, maar u kunt er echt wat van maken. Een spannende route, leuk gezelschap en een afwisselend tempo; u heeft het zelf in de hand. Een ideale manier om conditie op te bouwen en lekker buiten te zijn.

De frisse buitenlucht en het gematigde bewegen maakt wandelen tot een ontspannende bezigheid. Door te wandelen verhoogt u de snelheid van uw stofwisseling.

Rustig opbouwen
Ook neemt spierweefsel toe in verhouding tot de hoeveelheid vetweefsel. Bouw het wandelen rustig op en probeer niet in één keer de Vierdaagse te lopen. Uw lichaam heeft tijd nodig om aan inspanning te wennen. Als u elke keer iets verder of langer loopt, merkt u lichaam dat niet.

Plan je route
Routes kunt u opvragen bij:

  • toeristische instanties
  • VVV
  • boekhandels
  • wandelsites

Een topografische kaart geeft alle wegen en paden aan. Het is ook handig om te zien in welk landschap u loopt en of er nog water op uw pad komt. In sommige bos- of duingebieden heeft u een bos- of duinkaart nodig. U kunt er een boswachter naar vragen. Van de opbrengst van deze kaarten wordt het gebied onderhouden.

Niet vergeten
Zonder goed ingelopen schoenen bent u nergens. Daarnaast heeft u veel aan:

  • een rugzak
  • een kaart van de omgeving
  • regenkleding
  • een kompas
  • wat te drinken en te eten
  • uw blarensetje om eventuele blaren te behandelen

In de zomer of in het buitenland neemt u onder andere mee:

  • een muggenwerend middel
  • zonnebrandcrème
  • een zonnebril
  • een petje tegen een zonnesteek

Blessures
Spierpijn is de meest voorkomende klacht na een fikse wandeling. Als uw spieren overbelast zijn, hoopt het melkzuur op in het spierweefsel. Hierdoor kan de spier verstijven en pijnlijk worden. Het komt voornamelijk voor bij spieren die u niet of nauwelijks gebruikt. Dit kunt u voorkomen door goed te rekken en strekken na de wandeling.

Soms kunt u tijdens het wandelen ineens kramp krijgen. Eigenlijk is dit hetzelfde effect als spierpijn. Heeft u kramp? Dan kunt u het beste uw tenen naar u toe trekken. Het trekt dan vanzelf weg. Een ander vervelend nadeel van wandelen zijn blaren. Ze ontstaan door wrijving van uw voeten in uw sokken en schoenen. Blaren kunt u doorprikken of afplakken. Het hangt ervan af wat u prettig vindt.

Wandel- en groepsvakanties
Voor de echte liefhebbers zijn er wandelvakanties. U loopt bijvoorbeeld van hotel naar hotel. Verkijk u hier niet op en zorg dat u voor uw vertrek een flinke conditie en uithoudingsvermogen opbouwt. Voor beginnende wandelaars is zo'n wandelvakantie niet aan te raden. Als u vanuit één plek loopt, kunt u tussendoor wel een dagje iets anders doen. Loopt u van plek naar plek, dan moet u door. Ook in Nederland kunt u heel mooi wandelen en op wandelvakantie gaan. U kunt alleen wandelen of met een groep. Er zijn behoorlijk wat gebieden waar u nog ongestoord van de rust en de natuur kunt genieten.

Wandelweetjes

  • Wandelen zorgt voor een betere bloedsomloop en een lager cholesterol. Het bevordert zelfs uw nachtrust.
  • Net als duizenden andere deelnemers kunt u jaarlijks de Vierdaagse rond Nijmegen lopen.
  • U bent niet de enige wandelfan. De Nederlandse Wandelsport Bond heeft maar liefst 30.000 actieve leden.
  • De avondvierdaagse telt jaarlijks ongeveer 225.000 deelnemers.

Reactie toevoegen