Boekrecensie: De menopauze managen

Hulp bij opvliegers en zweetaanvallen

De overgang gaat meestal gepaard met hinderlijke opvliegers en nachtelijke zweetaanvallen. Veel vrouwen hebben het daar moeilijk mee. Het boek 'De menopauze managen' geeft handvatten waarmee je zelf, binnen vier weken, de invloed van de overgang kunt verminderen.
Auteur:
Myra Hunter en Melanie Smith
Prijs:
€ 28,70
ISBN:
9789089535009

Typische overgangsklachten als opvliegers en nachtzweten treden bij het merendeel van de vrouwen in de overgang op, maar de frequentie en de heftigheid ervan kunnen enorm verschillen. Ook de beleving van deze klachten en de mate waarin iemand er hinder van ondervindt is heel verschillend. Waar de ene vrouw het stoppen van de menstruatie als bevrijdend ervaart, zal een ander het misschien zien als verlies van haar vrouwelijkheid. De menopauze managen door Myra Hunter en Melanie Smith is speciaal geschreven voor vrouwen die de overgangsperiode en bijbehorende klachten moeilijk vinden.

Mythes over de overgang

In het eerste deel van het boek gaan de auteurs in op wat de menopauze nu precies is. Er worden enkele definities gegeven en Hunter en Smith leggen uit waarom vrouwen in de overgang komen. De biologische veranderingen in een vrouwenlijf worden besproken, maar het duo gaat ook in op de psychosociale en culturele factoren.  Hunter en Smith nemen een aantal mythen over de overgang kritisch onder de loep en bespreken veel voorkomende zorgen. Denk aan vragen over seks, gewichtstoename, het geheugen en osteoporose.

Cognitieve gedragstherapie

De methode en de oefeningen die het boek bevat, zijn wetenschappelijk getoetst en gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie (CGT). In het derde hoofdstuk staan de fundamentele principes van cognitieve gedragstherapie en staat meer over het nut van psychologische interventies of zelfhulpbenaderingen bij problemen met de lichamelijke gezondheid.  Dit hoofdstuk verduidelijkt de werkwijze van het programma en geeft voorbeelden van manieren waarop cognitieve gedragstherapie vrouwen kan helpen die veelvoorkomende emotionele stoornissen en lichamelijke aandoeningen hebben, zoals depressie, angst, pijn en vermoeidheid.

Zelfhulpprogramma

Het belangrijkste deel van De menopauze managen is natuurlijk het zelfhulpprogramma voor het omgaan met opvliegers en nachtzweten, dat in vier weken wordt doorgewerkt. Dit deel staat op zichzelf. Als je dus al goed op de hoogte bent over alle overgangsperikelen, dan kun je het eerste deel met algemene informatie overslaan en direct aan de slag gaan. Een deel van de informatie uit de eerdere hoofdstukken  is bovendien samengevat in het zelfhulpprogramma, zodat je over alle relevante details beschikt daar waar je ze nodig hebt,

Actieve verandering

De nadruk van het zelfhulpprogramma ligt op het, via actieve veranderingen in je denken en gedrag, ontwikkelen van strategieën die aansluiten bij jouw specifieke omstandigheden.  Zo leer je je nachtrust verbeteren en nachtzweten verminderen, krijg je technieken om opvliegers te hanteren en leer je meer over de rol van stress bij de overgang.

Verandering vasthouden

Het programma eindigt met een terugblik en een plan voor de toekomst, om je te helpen de positieve veranderingen vast te blijven houden. Aan het eind van elk hoofdstuk word je gevraagd om jezelf 'huiswerk' voor de week daarna te geven, zodat je kunt oefenen met de CGT-vaardigheden en deze nog beter onder de knie krijgt. Je wordt aangemoedigd om te oefenen met ontspanning en de buikademhaling voor het omgaan met opvliegers en andere ongemakken.

Het boek is geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. In deze persoonlijke verhalen zie je hoe andere vrouwen omgaan met de overgang de bijbehorende klachten, maar ook of ze effect merken van de oefeningen in het boek. Daarnaast bevat De menopauze managen handige schema’s, een slaapdagboek en diverse werkbladen om je stap-voor-stap te begeleiden.  

Myra Hunter is hoogleraar klinische gezondheidspsychologie aan het Institute of Psychology van het King’s College in Londen. Zij is al meer dan 30 jaar werkzaam op het terrein van de vrouwengezondheid en heeft dankzij haar onderzoek over de menopauze haar naam gevestigd als internationaal expert op dit gebied. Melanie Smith heeft zich als klinisch psycholoog gespecialiseerd in de toepassing van cognitieve gedragstherapie om mensen te helpen omgaan met lichamelijke aandoeningen. Zij is verbonden aan het Manchester and Salford Pain Centre. Het voorwoord van De menopauze managen is geschreven door Angelique J. Goverde, gynaecoloog van het Universitair Medisch Centrum Utrecht.