10 tips om je goede voornemens dit jaar écht te halen

Advertorial
Weet je nog wat je voornemens van vorig jaar waren? Heb je ze gehaald of ben je er vrij snel vanaf gestapt? Nieuw jaar, nieuwe kansen! Startpagina.nl helpt je met deze 10 tips om je goede voornemens nu echt vol te houden.

Minder snoepen, meer bewegen, handiger worden op de computer. Het nieuwe jaar is een uitgelezen moment om een goed voornemen op de rit te krijgen, maar volhouden is andere koek. Je hebt namelijk echt wel wat handvatten nodig om je gedrag te veranderen en iets nieuws aan te leren. Misschien vind je het wel heel vervelend dat iets wat je je vorig jaar voornam niet goed gelukt is. Daarom 10 tips om je te helpen vol te houden of je poging weer op te pakken, als je even staat te wankelen.

 

1. Begin niet met teveel tegelijk

Gezonder eten, meer bewegen, vrijwilligerswerk gaan doen, vroeger naar bed… allemaal goede voornemens, maar het is toch echt beter om een keuze te maken. Met teveel plannen loop je ook een groter risico dat alles mislukt. Kies heel gericht één of twee voornemens en richt je daar op!

 

2. Stap voor stap

Geef jezelf de tijd om met iets nieuws te beginnen of jezelf nieuw gedrag aan te leren. Leg de lat niet meteen te hoog. Je hoeft niet meteen alle zoete dingen te verbannen uit je huis of elke dag twee uur te wandelen. Je mag het langzaam opbouwen. Met elke week een klein schepje er bovenop, kom je uiteindelijk waar je wilt komen.

 

3. Geef jezelf een beloning

Goede voornemens volhouden wordt een stuk makkelijker als je jezelf af en toe een schouderklopje geeft. Onze hersenen houden van beloningsimpulsen. Spreek met jezelf af dat je een mooie plant of een nieuw boek mag uitzoeken als je iets twee weken hebt volgehouden en doe dat na twee weken weer. Let maar op: het werkt echt!

 

4. Durf om hulp te vragen

Soms lukt iets je gewoon niet. Vraag dan eens aan een vriendin hoe zij haar handen uit de koekjestrommel houdt of hoe zij nieuwe contacten aangaat. Het gaat er vaak om dat je een andere insteek kiest en dat iemand je even een zetje in de goede richting moet geven. Dat kan een vriend of vriendin zijn, maar ook een professioneel iemand.

 

5. Richt je op positieve voornemens

Rondom het fenomeen goede voornemens hangt vaak het idee dat ze vervelend en moeilijk zijn. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Je kunt ook iets doen wat leuk is. Iets nieuws leren, de eenzame buurvrouw vaker bezoeken. Dat geeft je meteen een goed gevoel.

 

6. Geef het een echte kans

Het is zo makkelijk om op te geven als het een paar dagen niet lekker loopt of je een teleurstelling te verwerken hebt gekregen. Doe dat niet! Volgens psychologisch onderzoek aan de University College in Londen kost het aanleren van nieuw gedrag gemiddeld 66 dagen, maar natuurlijk verschilt dit van mens tot mens. Het kan maanden duren, dus gooi het bijltje er niet te snel bij neer.

 

7. Bedenk tegenargumenten als je geen zin hebt

‘Vandaag ga ik niet wandelen, want ik ben moe.’ Ons hoofd heeft de neiging om de hele tijd goede voornemens te dwarsbomen. Maak daarom een lijstje met tegenargumenten voor als je op zo’n gedachte stuit. ‘Ik voel me altijd lekker als ik gewandeld heb’. Zo maak je het jezelf makkelijker.

 

8. Schrijf het op

Als je je goede voornemens opschrijft, maak je ze concreet en realistisch. Hang een briefje naast je bed of op de wc en herinner jezelf er op die manier dagelijks aan wat je je voorgenomen hebt. Nog beter: houd een dagboek bij, zo zie je wat je vorderingen zijn en blijf je makkelijker op het goede pad.

 

9. Overdrijf niet

Heel goed om met je voornemens bezig te zijn, maar zorg ervoor dat je niet doorslaat. Er bestaan ook nog andere dingen in het leven en het is juist de bedoeling dat je je nieuwe voornemen verweeft in je huidige leven.

 

10. Blijf dichtbij jezelf
Laat je niet beïnvloeden door anderen. Als de buurvrouw je wil overhalen toch dat gebakje bij de koffie te nemen, hoef jij je niet schuldig te voelen als je zegt dat je wil minderen met zoete dingen. Ook al dringt zij aan. Het is soms lastig om op je strepen te staan, maar het voelt heerlijk als het je lukt.