ING past banksysteem aan na spoofing

Veel mensen werden de afgelopen tijd slachtoffer van 'spoofing'. ING heeft nu besloten maatregelen te treffen, maar weigert nog altijd om gedupeerden schadeloos te stellen.

Wat spoofing is, leggen we hier uit. Het komt erop neer dat criminelen het telefoonnummer van de bank misbruiken om u te bellen en allerlei rare voorstellen te doen, zoals uw geld overmaken naar een andere onbekende rekening of het afgeven van uw pinpas, vaak met ingewikkelde verhalen erachter. Helaas trappen sommige mensen erin, met veel financiele schade tot gevolg.

Wat gaat ING concreet doen?

De wachttijd voor het verhogen van de limiet voor overboekingen was tot nu toe een kwartier, de bank past dit nu aan naar 4 uur. Omdat in een kwartier tijd de limiet voor een overboeking verhoogd kon worden naar het maximum op dagbasis (50.000 euro), konden snel grote bedragen van ING-klanten worden buitgemaakt door oplichter. Daar komt dus nu een einde aan.

ING liet gedupeerde klanten weten dat zij hen de schade voor de oplichting niet zouden vergoeden, omdat klanten zelf de transactie hebben gedaan naar de crimineel. De Rabobank doet dat overigens in principe wel, omdat klanten denken met de bank te maken te hebben en de identiteit van de bank voor de oplichter wordt misbruikt.

Consumentenbond: ING moet wel vergoeding beiden

De Consumentenbond bekritiseert het beleid van de ING om gedupeerde klanten niet te vergoeden. Nu wordt bovendien de bewijslast van oplichting bij de consumenten neergelegd, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten, volgens de bond. Enkele gedupeerden van internetoplichting hebben zich verenigd onder de stichting GIBO, en deze klaagt de ING nu aan. 

Volgens advocaat Hupkes komt de aanpassing die ING nu doet aan haar systeem te laat: “Ze hebben zich kennelijk gerealiseerd dat deze schade voorkomen had kunnen worden omdat een crimineel geen telefoongesprek van 4 uur vol kan houden. Dus hebben ze nu deze maatregel genomen. Maar deze maatregel komt wel te laat voor de gedupeerden.”

Bron: Kassa