Column: de onzin van goedkoop en duurkoop

Om eerlijk te zijn kan ik er slecht tegen. Uitspraken als goedkoop is duurkoop, of dat is goedkope troep. Het zijn allemaal uitspraken die het idee geven dat iemand minder waard is als hij voor goedkope spullen kiest. En dat vind ik onzin!

Iets minder erg, maar eigenlijk hetzelfde zegt ‘voor kwaliteit moet je betalen’. Alsof iets dat niet duur is dus ook niet goed kan zijn. We zouden toch wel beter kunnen en moeten weten. Allerlei testende clubs laten zien dat een hele goedkope variant vaak toch als beste uit de bus komt. Veel beter dan de dure tegenhanger. Sla de Consumentengids er maar eens op na, of het Kassa Magazine.

Het kopen van dure spullen maakt een mens niet beter dan een ander. Ook niet minder, het is gewoon een keuze die u zelf maakt. Soms zal het inderdaad zo zijn dat die dure aankoop langer meegaat. En ja, natuurlijk zijn er artikelen waarvan de dure variant gewoon beter werkt dan de goedkope. Ik hoef alleen maar aan mijn speurtocht naar een goede kaasschaaf te denken...

Verdient u het terug?
Puur naar de centen kijkend, zou de enige vraag moeten zijn of u het prijsverschil tussen de duurdere en de goedkopere keuze terugverdient. Dat is alleen zo lastig te meten! Van tevoren kunt u niet weten hoe lang uw aankoop meegaat. En ook niet hoe deze zal werken, zitten of smaken. Niet van de dure, en ook niet van de goedkope. Van de dure kan het tegenvallen, de goedkope kan een aangename verrassing opleveren.

Alleen naar de centen kijken kan hier ook eigenlijk niet. Ook het gevoel speelt immers mee, veel sterker dan we zelf denken. Voelt u zich veel beter in merkkleding? Dan wilt u voor dat fijnere gevoel ook wel betalen. Dát u zich daar prettiger in voelt, kan weer allerlei oorzaken hebben. Uw opvoeding bijvoorbeeld. De mening van uw omgeving. Uw financiële verleden.

Programmering
Natuurlijk niet te vergeten: de invloed van reclame. Daardoor worden we immers geprogrammeerd met het idee dat A-merken altijd het beste zijn. Dat een hoog prijskaartje voor kwaliteit staat. En dat de merken die u koopt iets zeggen over uw persoonlijkheid. Wat betekent dat voor hen die goedkope, merkloze spullen kopen? Hebben die geen persoonlijkheid dan?

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl