De allerlaatste keer opruimen: wie doet het?

Na een overlijden ruimen de nabestaanden meestal de woning leeg. Maar u kunt dit ook uitbesteden aan een professioneel bedrijf.

Uitvaartverzekeraars willen u graag doen geloven dat ze na het overlijden alles regelen, verzorgen en betalen. En het klopt dat zij veel zorgen uit handen nemen. Maar dat gaat alleen maar om de uitvaart, terwijl bij een sterfgeval nog veel meer geregel komt kijken. Niet alleen een berg papierwerk, ook het leegruimen van het huis rust op de schouders van de nabestaanden.

Nu kan dit opruimen en het verdelen van de huisraad haast therapeutisch helpen bij de rouwverwerking. Maar dat geldt niet voor iedereen. In de praktijk blijkt het soms zelfs een bron van ruzie. Of het ontbreekt gewoon aan de tijd of het fysieke vermogen om de klus zelf te klaren. U kunt dit werk daarom ook uitbesteden aan zogeheten ‘boedelruimers’. Voorheen werkten zij alleen voor andere bedrijven en organisaties, zoals woningbouwverenigingen en notarissen, maar tegenwoordig bieden ze hun diensten ook aan aan particulieren. Tegen betaling wordt het huis dan klaar voor de verkoop of ‘bezemschoon’ opgeleverd. Uiteraard nadat u wel zelf de spullen die u wilt houden, hebt weggehaald.

De boedelruimers gaan soms verder dan alleen spullen afvoeren, eventueel doorverkopen en goed schoonmaken. Er zijn ook bedrijven die klein onderhoud zoals stuken en schilderen voor hun rekening nemen en zelfs bemiddelen bij de verkoop of helpen bij het opzeggen van de huurcontracten. ‘Maatwerk’ of ‘klantspecifieke oplossingen’ beloven de tientallen bedrijven en bedrijfjes die deze diensten aanbieden.

Versnipperde branche

Hoe cynisch het misschien ook klinkt, met 134.200 sterfgevallen per jaar lijkt er ‘handel’ genoeg voor deze boedelruimers. Uit een enquête onder een panel van 1071 50-plussers die na een overlijden een woning hebben leeggeruimd, blijkt dat nu nog slechts 3 procent van deze diensten gebruik heeft gemaakt. Van de groep die het zelf heeft gedaan, geeft nog eens 3 procent aan het een volgende keer wél uit te willen besteden. Dat zijn misschien bescheiden percentages, maar bij elkaar opgeteld gaat het om duizenden ruimingen per jaar.

Toch is het is een versnipperde branche, die bestaat uit enkele landelijke spelers zoals Vabos, de Boedelruimer en Woningruiming Nederland. Daarnaast zijn er nog tientallen kleinere regionale ruimers. Sommige kringloopwinkels bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om een woning leeg te ruimen. Dat is bij deze veelal gesubsidieerde instellingen overigens niet gratis. En er zijn partijen die het boedelruimen erbij doen. Zo vonden we de Human Sparkle.

Dit bedrijf organiseert ‘events’ zoals bruiloften en sinterklaasfeesten én neemt nabestaanden de zorg van het uitruimen uit handen. Het valt allemaal onder de noemer organiseren, maar als gewone consument is het soms wat lastig om vast te stellen met wie u nu precies zaken doet. Er is voor deze branche geen keurmerk of een geschillencommissie waar u terecht kunt met eventuele klachten. Dat betekent dat consumenten zelf vooraf duidelijk moeten vastleggen over wat er wanneer gebeurt en wat dat kost.

Stevig prijskaartje

Afhankelijk van uw wensen hangt er aan een boedelruiming een stevig prijskaartje. Denk daarbij niet dat een keurig opgeruimd huis minder kost dan een rommelige inboedel. Boedelruimers weten dat er in een keurige woning vaak juist meer spullen staan die afgevoerd moeten worden. Wat een boedelruiming precies kost, is moeilijk te voorspellen. Als er bijvoorbeeld verlijmde vloerbedekking ligt, zal het verwijderen daarvan uren in beslag nemen, en dat maakt het duurder.

Nu zult u wellicht denken: maar die spullen dan? Die zijn toch ook wat waard? Dat klopt. Veel boedelruimers hebben er een tweedehands handel naast. De – geschatte – waarde van de spulletjes wordt dan verrekend met de kosten van de ruiming. Soms blijft er zelfs nog geld over voor de erfgenamen. Maar reken u niet meteen rijk. Ten eerste is de tweedehands- en antiekmarkt ingestort.

Waar een staartklok vroeger honderden euro’s kon opbrengen, liggen ze nu bij sommige handelaren vijf hoog opgestapeld in de hoek. Oude spullen waar u veel emotionele waarde aan hecht, zijn in de praktijk vaak niet veel waard. Ruimingen die zichzelf betalen, zijn daarom zeldzaam. Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden tussen de €500 en €1500 kwijt was aan de boedelruiming.

Omdat ruimers met eigen uurtarieven werken en wellicht de waarde van de boedel of de kosten van het afvoeren anders inschatten, kan de prijs sterk verschillen. Vraag daarom altijd bij verschillende partijen offertes aan, zodat u kunt vergelijken. Bij veel ruimingen komen bovendien ook nadat de familie eerst persoonlijke en waardevolle spullen heeft weggehaald, nog meer persoonlijke spullen zoals foto’s of bankafschriften tevoorschijn.

Soms over het hoofd gezien, soms verstopt. Een goede ruimer houdt dit apart voor de opdrachtgever. In principe is degene die de opdracht geeft ook aansprakelijk voor de kosten, terwijl de rekening juist gedeeld moet worden onder de erfgenamen of uit de erfenis moet komen. Maak ook daarover duidelijke afspraken om narigheid te voorkomen.

TIPS

  • Informeer bij meerdere ruimers en vergelijk. Een offerte is in de regel gratis.
  • Pas op met aanbetalingen.
  • Informeer naar een eventuele verzekering voor mogelijke schade.
  • Informeer waar de spullennaartoe gaan (grof vuil, goed doel, veiling).
  • Leg de geschatte waarde van de inboedel vast.
  • Leg schriftelijk vast hoelang de ruiming zal gaan duren, wat er precies gebeurt en wat de kosten zijn.
  • Vraag referenties. 

2 Comments

Door Carel Pronk (niet gecontroleerd) op wo, 13-5-2015 - 08:48

0- 500 euro is wel erg weinig.Een gemiddelde woning heeft ongeveer 30-35 m3 aan boedel staan.Soms neemt familie wat mee, maar nog vaker wordt het opgehaald door de Kringloop.Maar door het grote aanbod moeten de Kringlopen vaak wel een selectie maken en nemen ze niet alles mee.Ervaring leert dat voor een groot deel van de boedel een afvalcontainer moet worden gehuurd.(vloerbedekking gemiddelde woning is al 5-6 m3). De huurprijs voor een container voor grofvuil van 10m3 is ongeveer 330 euro. Een reëel gemiddelde voor het ruimen een woning van 80-100m2 ligt rond de 2000 euro.

Door Karin (niet gecontroleerd) op zo, 9-3-2014 - 17:58

500 tot 1500 euro? Nou, dat is heel erg goedkoop. Bij mijn schoonvader, die naar een tehuis moest vroeg de kringloop (nadat er al heel veel schoongemaakt en weggeruimd was door man en zwager) en met aftrek van de waarde 4.000 euro! En een tweede heeft het gedaan voor 3.000 euro. Gelukkig werd het betaald uit het spaargeld van schoonvader, maar het zijn bedragen die je nauwelijks zelf kunt ophoesten.