Hollands glorie

Frankrijk het mekka op cosmeticagebied? Welnee, heel wat producten op uw badkamerplank komen gewoon uit Nederland!

De Vergulde Hand

Ongelooflijk maar waar: de basis voor het merk werd al halverwege de zestiende eeuw gelegd. In 1554 werd een zeepbereidingsbedrijf met de naam De Vergulde Hand opgericht. Nu is dit de oudste nog werkende zeepfabriek ter wereld. Dé klassieker in het assortiment is de scheerzeep, verkrijgbaar als ­tablet en staaf. De producten ­worden ook door een gevoelige huid goed verdragen en zijn niet op dieren getest.

Het Melkmeisje

In 1879 ging niet alleen de eerste stoomtram tussen Den Haag en Scheveningen rijden, ook werd door de Haarlemse zeepfabriek Het Klaverblad een reinigende en zachte zeep van karnemelk ontwikkeld. In de loop der jaren is de samenstelling gemoderniseerd en werd het aantal producten behoorlijk uitgebreid. Alle producten zijn ph-neutraal en daardoor ook geschikt voor de gevoelige en droge huid.

Dr. van der Hoog

Dr. Pieter Hendricus van der Hoog, afgestudeerd arts en dermatoloog, reist in 1913 af naar Indonesië, Suriname en Afrika. Hij gaat op zoek naar natuurlijke ingrediënten voor het ontwikkelen van geneeskrachtige crèmes. Aanleiding voor de tocht zijn de huidproblemen van zijn vrouw. Uiteindelijk resulteert de zoektocht in een eerste herstellende crème op basis van ­allantoïne, arnica en lanoline: de ­Iseux hand-voet-elleboog- en kniecrème. De crème bleek de opmaat tot een succesvol, ultramodern merk, bestaande uit vijf huid­verzorgingslijnen voor de verschillende huidtypen. Inmiddels is Dr. van der Hoog vooral bekend van de maskers, net name de poedermaskers. Nieuw zijn de drie-minutenmaskers waarvan de tube een ingenieuze applicator bevat.

Andrélon

In een tijd waarin men zich eens per week thuis in de teil liet zakken en het haar waste met groene zeep, richtte André de Jong in Bodegraven een kapperszaak op. Met aanpalend een badhuis. Voor de haarverzorging stelde hij zelf een shampoo samen. Het resultaat was zo goed dat hij deze niet alleen voor zichzelf maar ook voor andere kappers fabriceerde. ‘André’s Kap­salon’ veranderde in ‘Andrélon’ en werd in de jaren ’70 zelfs marktleider, mede dankzij de Iedere Dag-shampoo.

Pro Set

Wereldberoemd in Nederland en België, daarbuiten nagenoeg onbekend: de Pro Set-hairsprays. Daarvan is Stormy Weather de onverbiddelijke bestseller. Niet verwonderlijk, want het product geeft een extreme fixatie en dat is natuurlijk meer dan welkom in ons winderige land. De eerste Pro Set-hairspray werd in 1969 ontwikkeld. Sinds 2005 is het aanbod uitgebreid met de haarlijn Tom, waarvoor haarstylist en visagist Tom Sebastian tekent.

Biodermal

“Een goed product bestrijdt geen symptomen, maar zorgt voor een natuurlijke balans van de huid”, zo luidde de visie van drs. Hans Schreuder, toen hij in 1975 huidverzorgingsproducten ontwikkelde onder de naam Biodermal. Het bekendst is de P-CL-E-crème. Deze beschermende, verzachtende en verzorgende crème is inzetbaar bij allerlei huidproblemen. Nieuw zijn de P-CL-E-fluïde (een lichtere variant op de klassieker uit 1975) en de Biodermal Anti Age 60+-lijn.

Van Gils

Nederlands enige échte cosmetica­gigant, Koninklijke Sanders in Vlijmen, was het die in 1985 de eerste geur van en voor het Nederlandse mannenmodemerk Van Gils ontwikkelde. Dat kledingmerk werd in de jaren ’50 opgericht door Hermiel van Gils. Destijds begon de ondernemer op een geleende naaimachine, inmiddels is Van Gils uitgegroeid tot een vooraanstaand Europees confectiemerk. Strictly for Men is een vrij stevige geur met veel ­kruiden en een basis van hout, amber en patchoeli. Het aanbod van Van Gils Parfums – nog steeds het enige (mannen)­parfummerk van Nederlandse bodem – is uitgebreid met de geuren Puur, Basic Instinct en Between Sheets. Televisiepresentator Winston Gerschtanowitz is sinds enige tijd ‘het gezicht’ van Van Gils.

Rituals

Twaalf jaar geleden opende Raymond Cloosterman de eerste ­Ritualswinkel in Amsterdam. De luxe home- en bodyproducten werden meteen een hype. Zoals Sunrise, een heerlijk geurende doucheschuim met sinaasappel en ceder. Het zijn vooral de geuren die Rituals zo populair hebben gemaakt. Ze worden dan ook gemaakt door de beste parfumeurs ter wereld. Alle producten zijn dierproefvrij en zijn gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Inmiddels zijn er wereldwijd 192 Rituals-winkels, waarvan 66 in Nederland, en worden de producten verkocht via webshops en in grote warenhuizen.

Ellis Faas

De naam Ellis Faas is bij het grote publiek nog niet zo bekend, maar visagisten zweren bij haar make-up. Zelf is Ellis volgens de Franse Vogue een van de meest invloedrijke visagisten van haar generatie. Dat het grote L’Oréal haar een aantal jaren geleden heeft gevraagd een make-uplijn te ontwikkelen voor Biotherm, zegt eigenlijk genoeg over haar faam. In 2009 kwam ze met een eigen make-uplijn. Vooral de lipstick in de kleur Ellis Red werd wereldwijd een succes. Nu, drie jaar later, is de make-up van Ellis Faas in 160 winkels verspreid over twintig landen te koop.

Uncover Skincare

Als arts-onderzoeker bij de afdeling huidtherapie in de Velthuis Kliniek ontdekte dr. Jetske Ultee dat veel mensen huidproblemen hebben door het gebruik van cosmetica. Na jarenlange studie kwam ze tot de conclusie dat bij de bestaande cosmeticamerken maar weinig producten konden voldoen aan haar voorwaarden. En dus besloot ze zélf producten te gaan ontwikkelen. Uiteindelijk zag in 2010 de huidverzorgingslijn Uncover Skincare het levenslicht. Met name de moisturizer is een topper. Deze crème kunt u als nacht-, dag- en oogcrème gebruiken en bevat een hoge concentratie vitamine C en E.

Bron(nen):
  • Plus Magazine