Ik kan niet kijken door mijn multifocale bril

Ik kan met mijn nieuwe multifocale glazen niet goed op mijn computerscherm kijken. De opticien heeft al nieuwe glazen in de bril gezet, maar die helpen niks. Nu kan hij niets meer voor mij doen. Ik krijg geen geld terug voor de bril. Klopt dit?

Met multifocale glazen kun je veraf en dichtbij kijken en daar hoort lezen op een computerscherm bij. Al naar gelang de sterkte van de glazen, komt het echter voor dat het kijken op de computer tegenvalt. Soms is het een kwestie van gewenning, zegt brancheorganisatie NUVO me,  maar soms ook blijft het kijken naar een computerscherm een probleem. Het is logisch dat de klant terug gaat naar de opticien, omdat deze glazen nu eenmaal ook voor bijzonder gebruik geschikt moeten zijn. De opticien moet het probleem oplossen, zeker als de klacht binnen zes maanden na de koop ingediend wordt. Komt vast te staan dat de bril niet goed is, dan is de opticien verplicht om binnen afzienbare tijd te zorgen voor kosteloze vervanging of herstel. Lukt dat niet, dan heeft de klant het recht de bril met glazen weer in te leveren en geld terug te vragen.
Als uw opticien dat  niet wil, kan u naar de Geschillencommissie Optiekbedrijven gaan, die een bindend oordeel zal vellen. Alle opticiens van brancheorganisatie NUVO zijn bij de Geschillencommissie aangesloten.
Overigens is het niet ongebruikelijk dat mensen voor de kantoor een speciale computerbril aanschaffen. Deze bril is precies afgesteld op de afstand tot het beeldscherm en wordt geregeld vergoed door de werkgever.

Bron(nen):
  • geldenrecht.nl