Rijden met alcohol op? Geen sprake van!

Getty Images

Met de feestdagen in het verschiet zijn er altijd wel ergens borrels van werk of relaties, of gezellige avonden met vrienden of familie. Er wordt altijd wel ergens een glaasje alcohol geschonken. Maar het is niet verstandig om daarna nog in de auto te stappen, als bestuurder dan.

In 1966 had Sjakie Schram een hit met het liedje Glaasje op, laat je rijden, een liedje dat toen al wees op het gevaar van rijden met alcohol op. Hoe zit dat anno nu met de inzichten over verkeer en alcohol? Wat is het wettelijk toegestane promillage waarmee je nog mag autorijden? Wat is het effect van alcohol op het besturen van een auto? Kent u de risico's, dan is het misschien toch verstandiger om helemaal geen alcohol te drinken als u nog moet autorijden.

De effecten van alcohol

De invloed van alcohol op het lichaam is bij iedereen weer anders. Factoren als geslacht, lichaamsbouw, gewicht en gezondheid spelen een rol. VVN (Veilig Verkeer Nederland) vindt daarom dat een alcohollimiet niets zegt en hanteert de regel: wie veilig rijdt drinkt geen alcohol.

Reactievermogen
Vanwege de verdovende werking op de hersenen reageert u trager dan normaal. Ook hebt u minder controle over uw been- en armspieren. Na twee glazen alcohol reageert u al een halve seconde later dan normaal. Rijdt u bijvoorbeeld 80 kilometer per uur dan wordt de remweg zo'n 11 meter langer.

Gezichtsvermogen
Uw gezichtsvermogen verandert na alcoholgebruik: u kijkt meer recht vooruit, alsof u in een tunnel zit. Daardoor ziet u minder goed wat er rechts en links gebeurt en merkt u bijvoorbeeld plots overstekende voetgangers niet, of te laat, op.

Concentratievermogen
Uw concentratievermogen neemt af. In druk verkeer kunt u niet meer op alle dingen tegelijk letten en als er weinig verkeer is geeft dat een vals gevoel van veiligheid. U wordt overmoedig, denkt dat u de situatie aankunt en schat situaties verkeerd in. Daardoor maakt u sneller fouten, zoals de macht over het stuur verliezen in een flauwe bocht of nog net even inhalen als dat eigenlijk niet meer kan.

Mythe: koffie drinken helpt niet tegen een kater of teveel aan alcohol.



De risico’s in cijfers

Na vier á vijf glazen alcohol verdubbelt de kans op een verkeersongeval, na acht á negen glazen alcohol is die kans maar liefst zeventien keer groter.
Per jaar worden zo'n 35.000 mensen aangehouden wegens rijden onder invloed.
Naar schatting overlijden er jaarlijks rond de 200 mensen en raken er ongeveer 3000 ernstig gewond vanwege alcohol in het verkeer.

Bron: www.swov.nl/rapport/factsheets/NL/Factsheet_Alcohol.pdf
 

Toegestane wettelijke hoeveelheid alcohol als u nog moet rijden

Vanaf 1 januari 2006 gelden strengere regels. Wie zijn rijbewijs heeft gehaald op of na 30 maart 2002 is beginnend bestuurder. De eerste vijf jaar na het behalen van het rijbewijs geldt een alcohollimiet van 0,2 promille. Na vijf jaar is dat 0,5 promille.

Boven deze waarden is deelname aan het verkeer, ook op fiets, brommer en scooter, verboden.
 

Sancties

Bij een alcoholgehalte tussen de 1,3 en 1,8 promille moet u de verplichte Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeercursus (EMA) volgen. De cursuskosten moet u zelf moet betalen. (Zie www.cbr.nl).  De educatieve maatregelen worden opgelegd naast de gewone boete.

Bij rijden onder invloed van alcohol kunt u een geldboete, (tijdelijke) ontzegging van de rijbevoegdheid, gevangenisstraf of een combinatie van deze straffen krijgen. De straf is afhankelijk van de ernst van de situatie. Bij een ongeluk wordt u sneller getest op het gebruik van alcohol dan bij een gewone controle. Dit is ook om de eventuele schuldvraag vast te stellen. Blijkt u schuldig aan rijden onder invloed kan uw verzekeringsmaatschappij de kosten van het ongeluk bij u terugvorderen.

Bron: www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/alcoholendrugs/
 

Bob jij of Bob ik?

Deze campagne startte in december 2001 op initiatief van het voormalig ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bob is overigens niet de afkorting voor Bewust Onbeschonken Bestuurder maar een officiële door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid verzonnen naam van degene die nuchter blijft en andere mensen veilig naar huis rijdt.