Toyota Prius: lekker zuinig

Toyota Prius. Motorinhoud: 1497 cc. Vermogen: 78 pk (benzinemotor) of 68 pk (elektromotor). Gewicht: 1275 kilo. Plus deed een autotest.

Geluidloos zoef je voorbij

Eén van de eerste ‘groene’ auto’s was de Toyota Prius. Dit model kwam in 2000 op de markt en zou een gemiddeld benzineverbruik hebben van slechts 1 op 23,3. In de praktijk blijkt hij iets minder zuinig te zijn, maar 1 op 20 is eenvoudig haalbaar.

Dankzij de hybride aandrijving werken (kort gezegd) accu’s, elektromotor en benzinemotor perfect met elkaar samen. De kleine benzinemotor haalt extra kracht uit de elektro-aandrijving, waardoor het lijkt alsof je met een ‘dikke’ benzine­motor rijdt. Op lage snelheden neemt de elektromotor het over en zoef je vrijwel geluidloos voorbij.

De overheid promoot schone auto’s als deze met o.a. een lagere BPM (aanschafbelasting). De Toyota Prius behoort tot de schoonste auto’s van het land en heeft een A-label. Hij is te koop vanaf €25.670. Niet veel voor zo’n grote familie- of zakenauto die bovendien zo zuinig rijdt. Het is een volwaardige, luxe reisauto, met veel ruimte en een bijzonder uiterlijk.
Onze testauto (de Tech-­uitvoering) staat voor €30.490 in de boeken. Hij heeft onder andere cruise control, DVD-navigatiesysteem en intelligent parking assist: één druk op de knop en de auto parkeert zichzelf helemaal automatisch. Techniek staat voor niets...

De Plus lezer over de Prius

Missing media-item.Ad van Gool (77) was voor zijn pensionering werkzaam als general manager bij een bedrijf in kantoormachines. Zelf heeft hij een Toyota Avensis Verso uit 2005. Hij rijdt hiermee zo’n 12.000 km per jaar.

 

Tien punten
Ad is zeer geïnteresseerd in autonieuws en wil graag een keer in een hybride rijden. Wij vragen hem – als ervaren Toyota-­rijder – in tien plus- of minpunten een oordeel te vellen over de Toyota Prius.
+ Zeer aansprekend technisch concept.
+ Goed voor het milieu.
+ Het interieur is goed afgewerkt en er zijn mooie materialen gebruikt.
+ Het navigatie- en infosysteem is zeer uitgebreid en toch
eenvoudig te bedienen.
+ Je kunt de auto sleutelloos openen en starten met de keycard in je broekzak.
+ Goed regelbare airco.
+ Prettig instappen.
+ Superstil, zeker bij rijden op elektromotor.
- Stoelen zijn laag en zijn daardoor iets minder comfortabel.
- De auto heeft forse voorruitstijlen; het zicht rondom is
beperkt.

Het oordeel
“De Toyota Prius is een bijzonder prettige auto. Ook op ­lange afstanden is het prettig reizen. Hij is vlot, stuurt goed en is bovendien erg comfortabel. Je hebt absoluut geen idee dat je in een hybride rijdt. Alleen aan de pomp merk je het verschil met een ‘gewone’ auto: ik heb zo’n 1 op 20 gereden. Erg goed.”

Het detail
“De auto heeft vele bijzondere details. Bijvoorbeeld het parkeersysteem. Met één druk op de knop parkeert de auto zichzelf helemaal automatisch. Geweldig! Ook het schermpje dat laat zien of de elektro- of de benzinemotor aan het werk is, is heel interessant.”

De professional over de Prius

Missing media-item.Michael Bleekemolen (58) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.






Tien punten

+ Een nieuw en revolutionair concept. Altijd goed voor de ­autoliefhebber.
+ De Prius is erg zuinig; goed voor portemonnee en milieu.
+ Je vervuilt duidelijk minder en de snelheid is acceptabel. Een goede stimulans voor de bestuurder.
+ De Intelligent Park Assistent (IPA) maakt inparkeren heel eenvoudig. Nooit meer kromme velgen en krassen op de bumper. Heerlijk!
+ Je kunt makkelijk in- en uitstappen.
+ Geen sleutels meer in het slot, want starten doe je met de elektronische keycard. Lekker makkelijk.
- De techniek is erg ingewikkeld. Daardoor zullen de kosten bij onderhoud snel hoger zijn dan bij een ‘gewone’ auto.
- Toyota is een betrouwbaar merk, maar zo’n nieuw concept is toch een risico: blijft het allemaal wel werken?
- Je kunt het stuur maar beperkt afstellen. Jammer, want een juiste zithouding is voor iedereen erg belangrijk.
- De hoofdruimte achter is beperkt. Eigenlijk kun je dat al zien aan het silhouet van de auto.

Het oordeel
“Heerlijk, voor mij als technicus op autogebied, om in een brandstofbesparende auto ‘voor de toekomst’ te rijden. Een elektromotor heeft altijd een hoog koppel (dat wil zeggen dat de motor op alle toerentallen even snel optrekt) en deze hulpmotor zorgt, in combinatie met de benzinemotor, voor een groot milieuvoordeel. Het is wel apart dat een auto die als doel heeft zo weinig mogelijk energie te gebruiken, wel veel energieverbruikende apparaten aan boord heeft, zoals een geluidsinstallatie en navigatiesysteem. Niet te groen denken dus! Anderzijds horen deze apparaten bij deze tijd en maken ze het rijden een stuk aangenamer.”

Het detail

“Mocht je bij het fileparkeren veelvuldig op het trottoir ­belanden of de auto er niet recht in krijgen, dan is het ­automatische parkeer­systeem wel een uitkomst.”

Auteur