Trek een gek gezicht tegen rimpels

Een stevige grijns, de kin naar voren, de ogen naar boven en de tong uit de mond...het beeld alleen al werkt al op de lachspieren. Maar wie dagelijks gymnastiekoefeningen voor het gezicht doet krijgt echt reden tot lachen omdat de huid steviger, gladder en gezonder blijft.

Al vanaf dat we zo'n jaar of 25 zijn verliest de huid haar elasticiteit en veerkracht. Goede crèmes kunnen dit proces vertragen en gezichtsfitness ondersteunt dit vertragingsproces dus nog eens extra. Plusonline verzamelde wat effectieve oefeningen die u weinig tijd kosten en die u gemakkelijk in uw dagelijkse bezigheden kunt inpassen. En ja hoor, lachen mag!

Tegen de frons tussen de wenkbrauwen boven de neus

1.    Tien keer herhalen
•    Zet de middelvingers op de jukbeenderen onder de buitenste ooghoeken.
•    Trek de wenkbrauwen omhoog en zet de wijsvingers op de wenkbrauwen.
•    Ontspan de spieren van de omhooggetrokken wenkbrauwen. Ze worden nu alleen nog door uw vingers omhoog gehouden.
•    Doe uw ogen dicht. Niet dichtknijpen. Drie seconden volhouden en dan de ogen weer opendoen.

2.    Tien keer herhalen
•    Zet een of meerdere vingers boven de wenkbrauwen.
•    Trek ze voorzichtig naar beneden en duw de vingers tegelijkertijd terug met uw wenkbrauwen door deze aan te spannen. Vijf seconden vasthouden.

Tegen voorhoofdsrimpels

1.    Vijf keer herhalen
•    Leg uw handen plat op uw voorhoofd. Het onderste deel van de handpalmen rust daarbij op de wenkbrauwen.
•    Trek de huid naar boven en houd deze vast. Oefen lichte druk uit.
•    Kijk afwisselend drie keer naar de grond en recht vooruit.

2.    Vijf keer herhalen
•    Frons de wenkbrauwen zo diep en zo ver mogelijk. Drie seconden vasthouden.
•    De ogen zo ver mogelijk opensperren. Ook drie seconden vasthouden.

Tegen wallen en kraaienpootjes

 Vijf keer herhalen
•    Zet bij beide ogen een vinger onder de wenkbrauw en een vinger onder het oog.
•    Trek de huid zacht richting de slapen terwijl u voorzichtig een paar keer met de ogen knippert.

Tegen een diepe neus/lipplooi

  1. Vijf keer herhalen
•    Zet de vingerkootjes van middel- of wijsvingers op de mondhoeken.
•    Strijk de natuurlijke vouw, die van de mondhoek naar de neushoek loopt, naar boven weg met een lichte druk.
•    Houd drie seconden vast. Daarna loslaten en weer bij de mondhoeken beginnen.

2. Tien keer herhalen, ook goed tegen rimpels rond de mond
•    Lach met brede mond. 5 seconden vasthouden.
•    Wissel af door een grote O te maken. 5 seconden vasthouden

 

Tegen de frons tussen de wenkbrauwen boven de neus

1.    Tien keer herhalen
•    Zet de middelvingers op de jukbeenderen onder de buitenste ooghoeken.
•    Trek de wenkbrauwen omhoog en zet de wijsvingers op de wenkbrauwen.
•    Ontspan de spieren van de omhooggetrokken wenkbrauwen. Ze worden nu alleen nog door uw vingers omhoog gehouden.
•    Doe uw ogen dicht. Niet dichtknijpen. Drie seconden volhouden en dan de ogen weer opendoen.

2.    Tien keer herhalen
•    Zet een of meerdere vingers boven de wenkbrauwen.
•    Trek ze voorzichtig naar beneden en duw de vingers tegelijkertijd terug met uw wenkbrauwen door deze aan te spannen. Vijf seconden vasthouden.

Tegen voorhoofdsrimpels

1.    Vijf keer herhalen
•    Leg uw handen plat op uw voorhoofd. Het onderste deel van de handpalmen rust daarbij op de wenkbrauwen.
•    Trek de huid naar boven en houd deze vast. Oefen lichte druk uit.
•    Kijk afwisselend drie keer naar de grond en recht vooruit.

2.    Vijf keer herhalen
•    Frons de wenkbrauwen zo diep en zo ver mogelijk. Drie seconden vasthouden.
•    De ogen zo ver mogelijk opensperren. Ook drie seconden vasthouden.

Tegen wallen en kraaienpootjes

 Vijf keer herhalen
•    Zet bij beide ogen een vinger onder de wenkbrauw en een vinger onder het oog.
•    Trek de huid zacht richting de slapen terwijl u voorzichtig een paar keer met de ogen knippert.

Tegen een diepe neus/lipplooi

  1. Vijf keer herhalen
•    Zet de vingerkootjes van middel- of wijsvingers op de mondhoeken.
•    Strijk de natuurlijke vouw, die van de mondhoek naar de neushoek loopt, naar boven weg met een lichte druk.
•    Houd drie seconden vast. Daarna loslaten en weer bij de mondhoeken beginnen.

2. Tien keer herhalen, ook goed tegen rimpels rond de mond
•    Lach met brede mond. 5 seconden vasthouden.
•    Wissel af door een grote O te maken. 5 seconden vasthouden

Voor strakke lippen

1. Tien keer herhalen
Doe de lippen op elkaar. Trek de mondhoeken omhoog. Vijf seconden vasthouden.

2. Tien keer herhalen
Tuit de lippen en span ze strak aan. Even vasthouden.

3. Tien keer herhalen
•    Zet een of twee vingers aan de binnenkant van de mondhoeken.
•    Rek de wangen zacht uit en probeer daarbij uw mond dicht te houden. Enkele seconden volhouden.

Voor een strakke hals en kaaklijn

1. Tien keer herhalen
•    Vorm een langgerekte 'U'.
•    Glimlach breed en houd de 'U' zo lang mogelijk aangespannen.

2. Langzaam opbouwen om overbelasting van de nek te voorkomen
•    Steek uw tong ver uit en uw kin naar voren.
•    Houd 5 seconden vast en ontspan. Begin met twee  keer.
3. Enkele minuten per dag
Spreek de letters A-E-I-O-U zo overdreven mogelijk uit.

4. Vijf keer herhalen
•    Plaats de onderlip over de bovenlip en doe het hoofd achterover.
•    Kijk naar boven.
•    Trek de mond tot een glimlach (onderlip blijft over de bovenlip) en houd dit tien seconden vast. Hebt u last van uw nek ondersteun dan de nek met de hand.

5. Tien keer herhalen
•    Draai uw hoofd opzij en kantel lichtjes omhoog.
•    Open uw mond en probeer die dan te sluiten terwijl u tegenstand biedt met de onderkaak.
•    Voer geleidelijk de druk op de halsspieren op en houd twee tot drie seconden vast.

Gezichtsmassage

Na de oefeningen is een gezichtsmassage met massagemelk of -olie lekker ontspannend.
•    Leg de vingertoppen aaneengesloten op het voorhoofd en maak kleine, regelmatige draaibewegingen.
•    Spreid de vingers en masseer uw slapen.
•    Werk naar de oren toe en trek de huid van voorhoofd en slapen een beetje uit.
•    Masseer vervolgens de rest van het gezicht met lichte ronddraaiende bewegingen zonder al te veel druk uit te oefenen.

 

Update: 02-09-2011

Reactie toevoegen