Zo 'gratis' is dat gehoorapparaat niet

Sommige audiciens stunten met ‘gratis’ hoortoestellen. Maar met de dit jaar ingevoerde eigen bijdrage van 25 procent lijkt dat onmogelijk. Wat wordt nog wél vergoed?

Tot vorig jaar waren hoortoestellen écht gratis. De basisverzekering vergoedde een vast bedrag. Maar sluipenderwijs leidde die regeling tot prijsopdrijving. De vergoede bedragen kregen de status van een minimumprijs waarvoor je een ‘ziekenfondstoestelletje’ kreeg. Het gros van de klanten betaalde grif bij voor een topmodel, vaak ook door een beroep te doen op de aanvullende verzekering.

Nieuwe regeling

Dit jaar zijn de vergoedingen voor gehoorapparaten op de schop gegaan. Om te beginnen moeten audiciens voortaan ‘functiegericht’ voorschrijven. Dat betekent dat zij bij het aanmeten van een hoor­toestel moeten beoordelen in welke categorie het gehoorverlies valt. Licht gehoorverlies valt in categorie 1, een complex gehoorprobleem in categorie 5.

Bovendien moet de klant voortaan een vaste eigen bijdrage betalen van 25 procent van het toestel. In welke categorie iemand ook valt, de verzekeraar vergoedt steeds 75 procent. Alleen met een aanvullende zorgverzekering kunt u nog in aanmerking komen voor een volledig vergoed hoortoestel. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden de eigen bijdrage tot een vastgesteld maximum. Dat varieert van €70 (in een eenvoudige polis) tot €1000 (in een luxe polis). Hebt u geen aanvullende verzekering – of kent uw aanvullende verzekering geen vergoeding voor hoorhulpmiddelen – dan betaalt u dus 25 procent zelf.

En dan is er nog het verplichte ­eigen risico van de zorgverzekering. Vorig jaar kwam €220 van de zorgkosten voor eigen rekening. Dit jaar bedraagt het eigen risico maar liefst €350. Is het gehoorapparaat de eerste ‘kostenpost’ in 2013 van uw zorgverzekering, dan betaalt u dat bedrag dus óók zelf.

Wat bent u eraan kwijt?

Stel: u hebt een gehoorapparaat nodig in categorie 2. Dat kost bijvoorbeeld €650. U hebt uw eigen risico in 2013 nog niet aangesproken. De zorgverzekering vergoedt 75 procent van €650, ofwel €487,50. De resterende €162,50 betaalt u zelf. Van de vergoeding van €487,50 gaat eerst het eigen risico van €350 af. U ontvangt dus maar €137,50 van uw zorgverzekeraar. In de praktijk betaalt u daardoor €512,50 zelf.

Hoorapparaat

Stunten met toestellen

Alleen als u het volledige eigen ­risico al hebt gebruikt, kan er sprake zijn van een gratis hoortoestel. Toch zijn er audiciens die met gratis hoortoestellen adverteren. De klant krijgt één hoortoestel gratis, de audicien neemt de eigen bijdrage van 25 procent voor zijn rekening. Maar is het wel echt gratis? Om te beginnen geldt ook bij een dergelijke actie het eigen risico van €350. Dit eigen risico gaat af van de vergoeding door de verzekeraar. Bovendien hebben de meeste mensen twee hoortoestellen nodig, voor ieder oor één, dus de eigen bijdrage voor het tweede toestel moest sowieso worden betaald.

Verder mag u niet verwachten dat u uit alle typen hoortoestellen kunt kiezen. U bent sowieso volgens de regels van de zorgverzekeraar gebonden aan uw eigen categorie. Daarnaast biedt een audicien die onderdeel is van een keten een beperkt aantal merken. Een vrij gevestigde audicien heeft meestal een ruimer aanbod.

Huisregels verzekeraars

Sommige verzekeraars verbinden bovendien voorwaarden aan de vergoeding van 75 procent van de kosten van een hoortoestel. U krijgt deze vergoeding dan alleen als u naar een gecontracteerde ­audicien gaat.

De grote audicienketens vallen hier meestal wel onder, maar de verzekeraars CZ, Delta Lloyd en Ohra hebben bijvoorbeeld geen contract met Schoonenberg Hoorcomfort. En bent u verzekerd bij Achmea, Agis, FBTO of Interpolis, dan kunt u voor gecontracteerde zorg alleen terecht bij Beter Horen, Schoonenberg Hoorcomfort of Spec­savers.

Daarnaast maken sommige verzekeraars onderscheid naar categorie. Zo kunnen verzekerden van IZA, IZZ, De Goudse, Univé en VGZ alleen naar Hans Anders en Specsavers als zij in categorie 1, 2 of 3 vallen. Kiest u voor een gecontracteerde keten, dan hoeft u meestal niet te betalen voor nazorg en reparaties.

Heeft uw verzekeraar geen contract met de audicien van uw keuze, dan krijgt u maximaal 75 procent van het door de verzekeraar bepaalde ‘marktconforme’ tarief vergoed. De rest betaalt u zelf. Dit tarief kunt u navragen bij de verzekeraar. De vergoeding geldt voor klanten met een restitutie-polis. Een rekenvoorbeeld: u koopt bij een niet-gecontracteerde audicien een hoortoestel van €1000. De marktconforme prijs die uw verzekeraar hanteert is lager: €800. Hiervan krijgt u 75 procent vergoed, dus €600. U moet €400 zelf betalen.

Hebt u een natura-polis, dan pakt de vergoeding nóg lager uit, bijvoorbeeld 50 of 75 procent van de vergoeding die een restitutie-polis geeft. De percentages staan in de polisvoorwaarden. Nazorg en reparaties zijn voor eigen rekening.

Hoortoestel kiezen

Een hoortoestel kiezen is iets heel persoonlijks. Het toestel waar de een goed mee is geholpen, bevalt de ander helemaal niet. De vragenlijst van de audicien probeert dit zoveel mogelijk te ondervangen, maar dat lukt niet altijd. Gelukkig mag u een hoortoestel altijd minimaal acht weken gratis uitproberen. Bevalt het niet, dan zoekt de audicien verder naar een goede oplossing.

Wat te doen als de audicien een duurder hoortoestel adviseert dan vergoed wordt? Bijbetalen vanuit het idee: mijn gehoorafwijking is blijkbaar zo apart dat ik er een speciaal, extra duur apparaat voor nodig heb?

Goed om te weten in zo’n situatie: de zorgverzekeraar heeft een zorgplicht. Hij móet ervoor zorgen dat er een goede oplossing komt voor uw gehoorprobleem. Als de audicien u binnen uw categorie geen hoortoestel kan aanbieden, dan kunt u uw zorgverzekeraar vragen om een oplossing die wél wordt vergoed door de basisverzekering. Dat heet een ‘bijzondere hulpvraag’.

De meeste verzekeraars verlangen hiervoor een voorschrift van een audioloog. Zo kan het gebeuren dat een musicus voor zijn werk hoortoestellen moet hebben uit een hogere categorie dan waarin hij (op basis van de meetgegevens en vragenlijst) is ingedeeld. Als een audioloog dit onderschrijft, kan hij toch een vergoeding krijgen in een hogere categorie.

Gehoorapparaten

Prijzen dalen

Werpen de nieuwe vergoedingsregels hun vruchten af? Jazeker, want de prijzen van hoortoestellen zijn dit jaar al flink gedaald. Het nieuwe systeem is goedkoper voor de gemiddelde klant. Verzekerden betaalden in het oude systeem gemiddeld €1000 bij voor twee toestellen. In het nieuwe systeem hoeven ze maar €200 tot €400 bij te betalen, afhankelijk van de categorie van hun gehoorprobleem. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Slecht­horenden (NVVS).

Een nadeel is wel dat de eigen bijdrage niet langer meetelt bij de aftrekbare ziektekosten voor de inkomstenbelasting. In 2012 viel de bijbetaling nog onder de bijzondere zorgkosten.

Tips voor een goed & goedkoop hoortoestel

  • Grote ketens kopen hoortoestellen voordeliger in dan vrij gevestigdeaudiciens. Ook bieden ze voordelige eigen merken aan. Nadeel is de beperkte keuze. 
  • Als uw verzekeraar een contract heeft met een audicien, krijgt u de maximale vergoeding, ook voor nazorg en reparaties. Vraag uw ­verzekeraar ook naar gecontracteerde vrijgevestigde audiciens. Zij ­bieden de ruimste keuze tegen dezelfde eigen bijdrage.
  • Let bij uw aanvullende zorgverzekering op de vergoeding voor audiologische zorg.
  • Duurder staat niet gelijk aan beter. Probeer eerst een ‘goedkoop’ hoortoestel. 
  • Lukt het niet om een goed hoortoestel te vinden? Vraag om een ­doorverwijzing naar een audiologisch centrum. Sommige verzekeraars eisen een verwijzing van uw huisarts. Een specialist van het audiologisch centrum kan een andere oplossing adviseren.
  • Laat u geen duur nazorgcontract aansmeren. Meestal betaalt u hierbij voor de batterijen en voor de verlies- en diefstalverzekering. Verlies en diefstal kunnen ook vallen onder de inboedelverzekering. Vraag dit na bij uw schadeverzekeraar.
  • Kijk op www.hoorwijzer.nl (van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden) voor meer informatie over hoortoestellen en vergoedingen.
Bron(nen):
  • PlusMagazine

3 Comments

Door Danny D. (niet gecontroleerd) op do, 29-3-2018 - 22:14

Een winkelier kan geen 25% procent bij de prijs op gooien omdat er van te voren contractprijzen zijn afgesproken met de desbetreffende ziektekostenverzekeraar.

Door Rob (niet gecontroleerd) op vr, 18-8-2017 - 11:14

Tegenwoordig wordt er geadverteerd met "wij betalen uw eigen bijdrage".
Mag dat zomaar? Dat is toch sabotage van het systeem? Die 25% van de prijs die betaalt de winkelier natuurlijk niet zelf maar die wordt eerst op de prijs gegooid, waarna de verzekeraar een hogere rekening krijgt dan als deze goedbedoelde vergoeding er niet geweest was.
Het lijkt me dat dit soort constructies de prijzen weer opdrijft.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op vr, 2-6-2017 - 12:37

De grote audicienketens vallen hier meestal wel onder, maar de verzekeraars CZ, Delta Lloyd en Ohra hebben bijvoorbeeld geen contract met Schoonenberg.

opmerking
CZ heeft wel een contract met Schoonenberg