ING stuurt reclame op basis van uw saldo

Getty Images

ING gaat zijn klanten aanbiedingen doen op basis van de af- en bijschrijvingen. Dat blijkt uit een aangepaste privacyverklaring van de bank. Het gaat alleen om aanbiedingen voor eigen diensten, laat de bank weten. De Consumentenbond twijfelt echter over de legaliteit van deze nieuwe koerst.

Enkele jaren geleden speelde ING nog met plannen om klantgegevens met externe adverteerders te delen, maar daar is nu absoluut geen sprake van, zo beweert de bank. Klanten worden de komende weken over de dienst geïnformeerd.

Een woordvoerder geeft aan dat de bank denkt dat klanten blij zijn met de dienst omdat die hun helpt. "We analyseren uw betaalgedrag, en kijken dan bijvoorbeeld naar grote bedragen die worden afgeschreven van of bijgeschreven op uw rekening. Als mensen bijvoorbeeld kinderbijslag ontvangen, kunnen we ze wijzen op een spaarrekening voor kinderen”, zegt een woordvoerder van de bank. Ook noemt de bank momenten als het kopen van een huis of het beginnen aan een eerste baan. Een andere toepassing is bijvoorbeeld reclame voor reisverzekeringen als iemand pint in het buitenland.

NOG geen sprake van het delen met derden

De ING-woordvoerder stelt dat klanten niet hoeven te vrezen dat hun betaalinformatie weglekt. „Er is nog geen sprake van het delen van informatie met derde partijen.” Volgens de woordvoerder blijkt uit onderzoek dat klanten gepersonaliseerde aanbiedingen op prijs stellen. „Wij weten dat klanten het zelden als vervelend ervaren en dat ze juist het meedenken waarderen.”

Gerard Spierenburg van de Consumentenbond vindt het argument van ING dat het puur service wil bieden weinig overtuigend. „Dat is leuk geformuleerd natuurlijk, maar dit lijkt de opmaat naar het verstrekken van gegevens aan derden. Ik ben erg benieuwd wat de Autoriteit Persoonsgegevens hiervan gaat zeggen.”

Willen klanten niet dat de bank hun betaalgegevens analyseert, dan moeten ze zelf actie ondernemen. Volgens ING is zo'n zogeheten opt-outregeling toegestaan in dit geval. Volgens Spierenburg niet. „Er moet een noodzakelijkheid zijn. Met andere woorden: kan je dit op een minder nadelige manier doen? Dat kan heel makkelijk door klanten toestemming te vragen of je hun betaalgegevens mag gebruiken voor reclame. Nu moeten ze zich er dus zelf voor afmelden.”

Afmelden?

Hiervoor klikt u binnen Mijn ING op uw naam rechtsboven, dan in het menu op Profiel, en tenslotte halverwege de pagina bij het kopje Privacy (met een getekende hond) op ''Aanpassen''. Vervolgens kunt u het schuifje verplaatsen.

Getty Images

Bron: Telegraaf, Kassa

Auteur