Verzekeraars sturen medische zoekgegevens door naar Facebook

Getty Images

Na alle privacyschandalen rond Facebook kon er nog wel eentje bij. Het sociale medium kijkt ook mee bij het medisch zoekgedrag op websites van verzekeraars.

Dit blijkt uit een onderzoek van NOS. Verzekeraars Menzis, ONVZ en OHRA hadden op hun websites de zogenaamde pixel plug-in van Facebook geplaatst. Deze plug-in stuurt informatie over zoekgedrag naar Facebook, waardoor zij precies weet waarnaar gezocht wordt en hoe zij advertenties hierop kan aanpassen.

Ook het Utrechtse Diakonesshuis doet dit, waardoor Facebook precies weet waar bezoekers op de site van het ziekenhuis naar zoeken. De meeste bezoekers geven overigens zelf toestemming hiervoor, bijvoorbeeld door cookiemeldingen te negeren of weg te klikken.

Niet alle verzekeraars sturen zoekgedrag door: sommige beperkten de plaatsing van de pixel plug-in tot hun homepage. CZ is daar een van, hoewel dochterbedrijf CZdirect de trackers wel op pagina’s met medische informatie plaatst.

Gepersonaliseerde reclame

De pixel plug-ins zijn bedacht om reclame-uitingen te personaliseren. Het idee erachter is dat als iemand ergens naar zoekt, hij of zij geïnteresseerd is in dat soort producten of diensten. Door het zoekgedrag te kennen, kunnen de advertenties hierop aangepast worden.

Een logische gedachte, maar helaas betekent dit ook dat privacy ver te zoeken is. Als je namelijk op de achtergrond ingelogd bent op Facebook, dan is zoekgedrag direct te koppelen aan je account. Ook als je niet ingelogd bent of geen account hebt, slaat Facebook deze informatie op, alleen weten ze dan niet precies om wie het gaat.

Schaamteloos

Het onderzoek van NOS betrof in totaal veertig verzekeraars. Achttien daarvan gebruiken pixel plug-ins. Bij elf verzekeraars stonden de tracking pixels ook op pagina’s waarop medische informatie wordt getoond.

De Patiëntenfederatie Nederland is geschokt. Dit soort informatie hoort volgens de organisatie niet gedeeld te worden door verzekeraars. Zij roept dan ook op om hiermee te stoppen. Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom noemt het gedrag ‘incompetent of schaamteloos’.

Facebook weet meer

Facebook ligt al enige tijd onder vuur door verschillende privacyschandalen. Maar het is zeker niet het enige bedrijf dat trackers laat plaatsen op andere websites. Het verschil met andere grote partijen, zoals Google en AppNexus, is dat Facebook veel meer informatie over je heeft. Zeker als je ingelogd bent.

Verzekeraar Menzis heeft naar aanleiding van de negatieve publiciteit al besloten om het gebruik van trackers zo snel mogelijk te stoppen. Ook gaat de organisatie kritisch kijken naar haar onlinebeleid. Naast Menzis heeft ook ONVZ aangegeven te stoppen met de trackers.

Andere organisaties

Het trackinggebruik blijft niet beperkt tot verzekeraars. Ook politieke partijen, mediabedrijven en publieke omroepen doen dit. Voorbeelden zijn VVD, Forum voor Democratie, NU.nl, NRC, Volkskrant, VPRO, MAX en Human. Winkels gebruiken tracking pixels al langer op grote schaal, omdat het een makkelijke manier is van persoonlijk adverteren.

Meekijken van Facebook gebeurt ook bij websites die geen tracking pixels hebben. Een like- of deelknop van Facebook is genoeg om te zien wie op een webpagina komt.

Auteur 
Bron 
  • NOS