Consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, lopen in de praktijk vast in een wildgroei aan verwarrende groene labels en valse claims. Daarom moeten er voor groene labels strengere regels komen en deze moeten beter worden gehandhaafd.
Daarvoor pleiten de Consumentenbond en samen met andere internationale consumentenorganisaties. De organisaties hebben twaalfduizend consumenten in Europa, de VS en Australië gevraagd naar de ervaring met greenwashing, waarbij producten onterecht als 'groen' worden gepresenteerd. 84 procent van de ondervraagde consumenten let regelmatig op milieu-informatie bij het kopen van producten of diensten. Twee derde vindt dat er te veel groene labels en logo's zijn, die vooral lijken bedoeld voor marketing. Deze consumenten vinden het lastig om te beoordelen of milieuclaims kloppen. Ook blijkt dat er onder consumenten misverstanden leven over de eisen aan een groen product.
Europese consumentenorganisaties vinden dat greenwashing harder moet worden aangepakt. Vage claims als 'CO2-neutraal' zouden verboden moeten worden en de EU moet strenger zijn met goedkeuring. Alleen betrouwbare claims zouden mogen overblijven, zoals bijvoorbeeld EU Ecolabel.