In 2022 waren 3,8 procent van de vluchten langdurig vertraagd of geannuleerd. Normaal is dat ongeveer één procent. Er werden 13.460 vluchten geannuleerd, dat is 140 procent meer dan in 2019. De langste vertraging was ruim zeventig uur.
Dit blijkt uit een onderzoek van EUClaim. Vooral KLM zorgde voor veel annuleringen, 8813 vluchten. KLM annuleerde veel vluchten vanwege personeelsproblemen. Ook vertrekken veel KLM-vluchten van Schiphol en daar waren personeelsproblemen bij onder andere de beveiliging. Easyjet (1331 vluchten), Transavia (481 vluchten), Britsh Airways (475 vluchten) en Lufthansa (203 vluchten) vormden samen met KLM de Annuleringstop-5. British Airways annuleerde relatief veel vluchten: 15,8 procent van alle vluchten. De annuleringen van Lufthansa hadden te maken met taking van het eigen personeel.
Ook bij vertragingen van meer dan drie uur voert KLM de ranglijst aan met 557 vluchten, gevolgd door Transavia (318 vluchten), TUI NL (54 vluchten), Delta Airlines (169 vluchten) en Ryanair (157 vluchten). KLM is verreweg de grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol en het is daarom niet erg verrassend dat ze de meeste geannuleerde en vertraagde vluchten hebben.
Compensatie
Passagiers van langdurig vertraagde en geannuleerde vluchten hebben recht op financiële compensatie. De hoogte van de vergoeding is afhankelijke van de vertraging en de afstand. De vergoeding is ¢250, ¢300, ¢400 of ¢600. De maximale vergoeding is er bij een vertraging van minimaal vier uur en een afstand van 3500 kilometer. Bij overmacht is er geen recht op compensatie. Voorbeelden van overmacht zijn slecht weer, staking van luchtverkeersleiding, blikseminslag en een medisch noodgeval.
Bij annulering is er recht op vergoeding als u minder dan een week voor vertrek bent geïnformeerd én u eerder bent vertrokken of later bent aangekomen. Ook hier geldt dat er geen recht op compensatie is bij overmacht.