Ford B-Max 1.0 EcoBoost Midi met spierballen

Getty Images

Ford had met de C-Max al een grote ruimtewagen in huis. Veel rijders zijn gecharmeerd van de rijcapaciteiten van een Ford. Het merk wordt namelijk door de meeste kenners geroemd om het goede onderstel. Maar lang niet iedereen zit op zo’n kloeke auto te wachten. Daarom heeft het merk nu ook B gezegd, in vorm van de B-Max: een maatje kleiner, een zogeheten midi, en dat is soms wel zo praktisch.

Ford B-Max 1.0 EcoBoost

  • Motorinhoud: 999 cc
  • Vermogen: 120 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 l op 20,4 km
  • Energielabel: A
  • CO2-uitstoot; 114 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 408x207x160 cm
  • Gewicht: 1279 kg
  • Prijs: vanaf €22.495

Compact maar ruimtelijk

Bijzonder zijn de schuifdeuren achter, maar bovenal het ontbreken van de B-stijl, de pilaar waaraan normaal gesproken de achterdeur is opgehangen. Dit vergemakkelijkt de instap achterin. Deze praktische, compacte ruimtewagen is er vanaf €18.795 (100 pk). De geteste versie met extra spierballen (120 pk!) vraagt om een meerinvestering van €3600. Wel zuinig: 1 op 20,4. Mede dankzij het start/stopsysteem, waardoor de motor afslaat tijdens stilstand in het verkeer.

B-Max

De pluslezer

Dick Steenhuisen (52) is manager bij een ICT-bedrijf. Hij rijdt in een nieuwe Honda, vooral voor zijn werk. Als het weer het toelaat, gaat het dak er af in de Renault Mégane CC van zijn vrouw. Hij rijdt 40.000 kilometer per jaar.

Dicks autotest in tien punten
Voor zichzelf heeft Dick een auto gekozen die op de milieukleintjes let: de hybride Honda Insight. Maar hij geeft ook om comfort en rijplezier. Of de Ford B-Max hieraan voldoet, maakt hij duidelijk in tien plus- en/of minpunten:
+ Schuifdeuren maken instappen achterin heel gemakkelijk.
+ De auto voelt vertrouwd aan. Eenvoudige bediening.
+ Prettige besturing, licht en soepel schakelen.
+ Ondanks hoogte toch strak door de bocht.
+ Veel hoofdruimte.
+ Kleine motor (1 liter), maar voldoende kracht.
+ Praktisch interieur met veel bakjes en vakjes om spullen in op te bergen.
-  Niet zo zuinig als Ford zegt. Bij normaal rijgedrag is het verbruik 1 op 13,5 in  plaats van 1 op 20,4.
-  Middenarmsteun zit in de weg bij het schakelen.
-  Uitstappen achter is moeilijk. De handgreep is niet goed
   bereikbaar en de drempel is hoog.

Het oordeel
“Ondanks dat de auto uitstekend rijdt, zou ik hem niet aanschaffen. Ik kies liever voor een auto met 14%-bijtelling, in plaats van de 20% van de B-Max. Andere redenen om van aankoop af te zien zijn de beperkte kofferruimte en het tegenvallende verbruik.”

Het detail
“Zeer eenvoudige bediening. Zo kon ik zonder problemen mijn telefoon koppelen aan het handsfree-systeem van de (prima) audio-installatie.”

Bediening

De professional

Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ De Ford heeft een goede instap voor de passagiers.
+ Er is veel ruimte voor de inzittenden.
+ De B-Max heeft goed zicht naar voren en is makkelijk te -overzien met parkeren.
+ De wegligging is uitstekend.
+ Het remsysteem inclusief ABS werkt fantastisch.
+ De prijs van de B-Max is redelijk.
+ Er zijn veel mogelijkheden om een grote laadvloer te creëren.
– De achterdeur is zwaar om dicht te trekken.
– De gordels voor in de stoel zijn niet prettig.
– De achterdeur botst met de benzineklep bij het tanken.

Het oordeel
“Natuurlijk springt het systeem met de deuren meteen in het oog. Voor passagiers achterin is het zo veel makkelijker instappen, en de deur kan ook open op een smalle parkeerplaats. Er zijn ook nadelen. Door het ontbreken van de B-stijl zijn de gordels geïntegreerd in de stoelen. Bij lange mensen kan dan de schouder naar beneden gedrukt worden. In de autosport zijn wij daar allergisch voor vanwege het gevaar voor indrukken van de wervels bij een crash. En (klein)kinderen moeten niet plotseling willen uitstappen tijdens het tanken, want dan botst de schuifdeur tegen de benzineklep. Wat me ook opviel, is dat de bestuurdersstoel goed verstelbaar is in hoogte, maar de bijrijdersstoel niet.

Wat voor de B-Max spreekt, zijn de sublieme wegligging en een goede ABS. Als ‘testcircuit’ heb ik een nog niet opengesteld stuk van de A5 bij Amsterdam gebruikt, waardoor deze test aardig extreem uitgevoerd kon worden. Twee uitkomsten: het stuurkarakter bleek neutraal op alle snelheden. En het was geen probleem om met veel kracht de remmen aan te spreken in een snelle manoeuvre. Ik vind de Ford B-Max zeker een aanrader. Jammer dat de minpunten betrekking hebben op de schuifdeuren.”

De concurrentie: andere handgeschakelde midi-MPV’s

Opel Meriva 1.4 Turbo ecoflex
• 120 pk
• Gem. verbruik: 1 op 17,9
• A-label; 132 g CO2/km
• Vanaf €19.995

Citroën C3 Picasso VTi 120

• 120 pk
• Gem. verbruik: 1 op 15,9
• C-label; 145 g CO2/km
• Vanaf €20.990

Hyundai ix20 1.6i-Drive

• 124 pk
• Gem. verbruik: 1 op 16,9
• C-label; 139 g CO2/km
• Vanaf €18.795

Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine