Snelladers voor elektrische auto’s uit voorzorg uitgezet

Getty Images

Fabrikant Huber+Suhner heeft een potentieel veiligheidsprobleem gevonden, waardoor nieuwe 175 kW-snelladers voor elektrische auto’s wereldwijd worden uitgeschakeld.

De fabrikant van de vloeistof-gekoelde laadkabels voor 175 kW-snelladers voor elektrische auto’s, adviseert klanten om voor enige tijd de snelladers uit te zetten. Wereldwijd worden deze kabels gebruikt. Ook Fastned, een onderneming die een snellaadnetwerk langs het Nederlandse hoofdwegennet exploiteert, voelt hier de consequenties van. 

Bij Fastned kun je in Nederland alleen de 50 kW-stations gebruiken. De meeste auto’s kunnen niet sneller laden dan 50 kW, dus voor de meeste rijders is dit geen groot bezwaar. Tesla’s eigen Superchargers kunnen gebruikt worden door Tesla-bestuurders, waar het kortsluitingsprobleem niet optreedt. 

Kortsluiting

De oorsprong van het probleem ligt bij een kabel van een eerste generatie prototype met een ander ontwerp dan nu in gebruik is. Er ontstond kortsluiting op een testlocatie van een klant van het Zwitserse bedrijf Huber+Suhner. 

Huber+Suhner adviseert klanten om de stations af te sluiten totdat het intern onderzoek is afgerond naar de oorzaak van de kortsluiting.

 

Bron 
  • Bright.nl