Interview met Els Wuyts, curator van Beaufort24

Johan Creten - THE HERRING - Beaufort24 - Koksijde-Oostduinkerke
Johan Creten - THE HERRING - Beaufort24 - Koksijde-Oostduinkerke

Triënnale Beaufort is een unieke kunstevenement. Het brengt kunstwerken van internationale kunstenaars naar de prachtige kust van België. Onze redacteur David de Wilde sprak met curator Els Wuyts.

Goedemiddag, dank u voor dit interview. Kunt u mij iets vertellen over Beaufort24? Wat kunnen mensen dit jaar zoal verwachten?

Heel graag! Men vindt hier een diverse verzameling hedendaagse kunst in de open lucht, geplaatst langs de Belgische Kust. Het mooie is dat de bezoekers alles kunnen bekijken op hun eigen tempo, op hun gemak.

Dit jaar zijn er achttien diverse en inspirerende kunstwerken om te bekijken en ervaren. De route is 68 kilometer lang, en loopt van De Panne tot Knokke-Heist. De verscheidenheid is enorm, en alle bijzondere kunstwerken zijn van hoge internationale kwaliteit.

Voor de editie 2024 heb ik gekozen voor deze rode draad: Fabric of Life. Dit is geïnspireerd door het gedicht van Kay Ryan. Het is een metafoor voor verbondenheid, alles in het leven hang met elkaar samen, is met elkaar in verbinding. Het uitganspunt is de plek en de mogelijke legendes of verhalen, geschiedenissen of kunststromingen die ermee verbonden zijn.

Daarna ben ik op zoek gegaan naar kunstenaars en kunstwerken die daarbij zouden passen, in die specifieke context. Het doel van ieder individueel kunstwerk is om een boodschap over te brengen, of een emotie of herinnering naar boven te halen, of om een andere relevantie dynamiek te veroorzaken.

Alexandra Bircken - Top Down / Bottom Up - Beaufort24 - Nieuwpoort
Alexandra Bircken - Top Down - Bottom Up / Beaufort24 - Nieuwpoort

Er doen verschillende kunstenaars mee. Hoe zijn de kunstwerken geselecteerd voor dit evenement?

De kunstwerken gaan inderdaad over vele verschillende thema's. Een legende, een verhaal, een gebeurtenis, iets wat de boel een beetje opschudt. Elke kunstenaar heeft zijn of haar eigen plek gekregen, we hebben eerst samen gekeken of de locatie wel goed paste, of het idee op die plek zou werken. Daarna hebben ze er elk een eigen twist aan gegeven.

Zo is er een kunstwerk van Pei-Hsuan Wang genaamd Al Met Der Tyd waarin een vosje is verwerkt. Dit verwijst naar de legende van Mong de Vos. Er wordt verteld dat Mong de Vos met zijn vader het strand afschuimde op zoek naar wrakhout, stukken visnetten, balen katoen en tonnen met wijn. Als strandjutter tuurde hij urenlang de horizon af om als eerste bij het aangespoelde afval aanwezig te zijn en zo de andere stranddieven voor te zijn. Hij deinsde er daarenboven niet voor terug om andermans vondsten te stelen of vechtpartijen uit te lokken. Zijn levensstijl leidde evenwel tot de beschuldiging tot hekserij en hij werd door de plaatselijke bevolking naar het strand gesleept en op de brandstapel gezet.

Dit is maar één voorbeeld van kleine elementen in de verschillende kunstwerken zijn verwerkt.

Pei-Hsuan Wang, Al Met Der Tyd - Beaufort24
Pei-Hsuan Wang, Al Met Der Tyd - Beaufort24

Wat zijn enkele van de hoogtepunten van Beaufort24 die bezoekers absoluut niet mogen missen?

Het is heel moeilijk om een favoriet kunstwerk te kiezen. Ik zou de bezoekers toch vooral willen aanraden om rustig de tijd te nemen om alles goed in te laten werken. Snuif ook de mooie omgeving op, proef de sfeer. Dat is ook de bedoeling van deze tentoonstelling. 

Alle plekken zijn speciaal gekozen voor de kunstwerken in kwestie, en zijn ontworpen om complementair te zijn met het landschap van de Belgische kust. De omgeving speelt een belangrijke rol. In Knokke-Heist is bijvoorbeeld onlangs een fraai park aangelegd dat mensen kunnen bezoeken. In Nieuwpoort hangt juist een heel andere sfeer, daar zijn indrukwekkende plekken waar de herinnering aan de gebeurtenissen tijdens de Eerste Wereldoorlog bijna voelbaar is.  Ook de kunstwerken zelf zijn onderling erg divers, erg verschillend.

Tijdens de tentoonstelling bezoekt men dus niet enkel het strand, maar ook de dorpjes, de plekken waar wordt geleefd. Ik raad de bezoeker vooral aan: ga ontdekken!

Welke rol speelt het landschap van de Belgische kust bij het plaatsen van moderne kunstwerken en hoe worden deze twee elementen met elkaar verbonden?

Elke gemeente aan de Belgische kust is anders. Sommige hebben veel laagbouw, andere juist fraaie appartementen die sterk naar voren komen in het landschap. Daar spelen de kunstwerken ook op in.

Een voorbeeld van zo’n kunstwerk is All the words in the world door Jorge Macchi. Het is geplaatst aan het strand van Koksijde. Dit kunstwerk heeft de vorm van een toetsenbord, maar zonder de toetsen erin. Wijst dat op het onvermogen om een beeld in taal uit te drukken? Is onze taal per definitie beperkt? Of ligt er een zee aan nog onbekende mogelijkheden voor ons open?

Jorge Macchi - All the words in the world - Beaufort24
Jorge Macchi - All the words in the world - Beaufort24

Door de ene zijde zie je de zee, door de andere zijde het stadse landschap. Maar het toetsenbord heeft zelf ook iets weg van een gestript appartementsgebouw. De lijntjes doen denken aan de ramen en deuren, maar je ziet ook de zee erin, de lijnen van de Belgische kust. Op die manier is het kunstwerk dus echt verweven met de omgeving.

Wat is de impact die u hoopt te bereiken met dit evenement, zowel op de kunstwereld als op de lokale gemeenschap en bezoekers?

Als curator hoop ik natuurlijk wat deining te veroorzaken. Mensen te triggeren die de kunstwerken komen bekijken. Dit betreft natuurlijk de kunstliefhebbers die onze tentoonstelling in voorgaande edities hebben bezocht, maar streven is ook om nieuwe mensen kennis te laten maken met moderne kunst via een nieuwe vorm, een dagje uit. Ik wil mensen graag laten weten dat er meer werelden zijn dan het dagelijkse, de sleur van alledag, het nieuws. Dat er andere manieren zijn om te kijken, om dingen te beleven en te ontdekken.

Bovenal hoop ik dat mensen ervoor open zullen staan en niet direct zullen oordelen. Ik hoop dat ze aan de kunst zullen ruiken, het voelen, tot nieuwe inzichten komen, en wellicht hun eigen kijk op zaken veranderen.

Lucie Lanzini - Trouble Sea - Beaufort24 - Knokke-Heist
Lucie Lanzini - Trouble Sea - Beaufort24 - Knokke-Heist

Is Beaufort24 ook geschikt om te bezoeken met de (klein)kinderen?

Jazeker! We moeten kinderen vooral niet onderschatten. Kinderen hebben vaak een open geest, zijn vrijer in het kijken en ontdekken, hun verbeelding is rijker en ongedwongener dan volwassenen. En het is goed mogelijk dat zij de kunstenaars op nieuwe ideeën brengen, juist door hun unieke blik. Dus zeker, ik raad het u van harte aan, neem vooral de (klein)kinderen mee als u straks op bezoek komt.

Speciaal voor de kinderen is er ook een prachtig geillustreerd kijkboek uitgebracht, inclusief stickervel. Keiko en Sam nemen kinderen (en volwassenen) mee langs de Beaufort24-kunstwerken, met leerrijke kijk-doe- en stickeropdrachten. Het Beaufort24 Kijkboek is verkrijgbaar bij de toeristische infopunten voor €1 of op de Beaufort-webshop.

Auteur