Duidelijkheid vereist over schadevrije jaren

Getty Images


Een verzekeraar moet glashelder communiceren over het aantal schadevrije jaren. Als er onduidelijkheden ontstaan door onvolledige informatie, krijgt de verzekerde extra schadevrije jaren.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In deze zaak draait het om het begrip ‘starterstrede, een extra vermindering van het aantal schadevrije jaren. Een verzekerde met 22 schadevrije jaren stapte over naar een andere autoverzekering, waar hij de maximale korting op de premie kreeg van tachtig procent. De verzekeraar zette hem op 21, de hoogste bonus/malus trede. In het eerste verzekeringsjaar veroorzaakte de man een schade, zodat hij terugviel naar trede 16. Na twee schadevrije veroorzaakte de man weer een schade, zodat hij weer vijf jaar terug viel naar trede 13.

Vier schadevrije jaren

De verzekering kon niet worden verlengd, omdat de betreffende autoverzekering veel meer schade had uitbetaald dan premie geïncasseerd. Bij een nieuwe autoverzekering, via dezelfde tussenpersoon, bleek dat de automobilist slechts vier schadevrije jaren had. De tussenpersoon verklaarde dat uit de ‘starterstrede’ van zeven jaar. Bij de eerste schade is deze van het aantal schadevrije dagen afgetrokken, zodat er geen zestien maar negen schadevrije jaren waren. Vanwege de tweede schade daalde het verder tot vier schadevrije jaren, wat later werd gecorrigeerd tot zes.

Bij de Geschillencommissie eiste de automobilist dat hij zeven schadevrije jaren extra zou krijgen, omdat er geen heldere uitleg over de starterstrede was gegeven. De Geschillencommissie gaf de man gelijk. Nergens is hij geïnformeerd over die starterstrede, dus is het onjuist dat deze ‘ineens’ van zijn schadevrije jaren wordt afgetrokken.

www.kifid.nl/nieuws/berekening-schadevrije-jaren-motorrijtuigverzekering-moet-voor-consument-glashelder-zijn/112

Op zoek naar de autoverzekering die het beste bij u past? Probeer de vergelijker op Geld & Recht!

Auteur