Kifid gaat klachtenprocedure stroomlijnen

De klachtenafhandeling moet sneller verlopen

Getty Images

De dubbele beoordeling door zowel de Financiële Ombudsman als de Geschillencommissie bij Klachteninstituut Kifid zal vanaf 1 oktober verdwijnen. De Ombudsman zal zich voortaan uitsluitend bezig houden met bemiddeling. De Geschillencommissie gaat oordelen. Deze procedure wordt voor consumenten gratis. Nu kost dat €50 of €100.

De Ombudsman probeert klachten van consumenten over financiële dienstverleners op te lossen via bemiddeling. Dat betekent dat de klacht pas is opgelost als consument en financiële dienstverlener daarmee instemmen. Als bemiddeling niet zinvol is, of als het is mislukt, komt de klacht bij de Geschillencommissie. Deze commissie geeft een schriftelijk oordeel. Dat oordeel is bindend als beide partijen daar vooraf mee hebben ingestemd. In andere gevallen is het oordeel niet bindend.

Snelle afhandeling

De klachtenafhandeling moet sneller. Uiterlijk in 2016 moet de doorlooptijd van een klacht in 90% van de zaken korter zijn dan een jaar. Nu worden 80% van de zaken bij de Ombudsman binnen een half jaar afgehandeld en bij de Geschillencommissie binnen een jaar.

Auteur